Článek
Světoznámá automobilka Toyota při navrhování nového modelu Aygo X údajně zohledňovala požadavky Evropanů pro městské cestování, proto se zaměřila zejména na stylovost a bohatý vnitřní prostor, avšak zabalený do kompaktní karoserie.
Vozidlo sice spadá do nejmenšího segmentu A, nicméně stojí na podvozkové platformě TNGA GA-B určené pro o třídu vyšší vozy, kterou využívá třeba Yaris nebo Yaris Cross. O designový návrh se pak postaralo francouzské studio Toyoty, nicméně svůj díl viny na zrození tohoto líbivého SUV mají rovněž pracovníci v Belgii.
Laky karoserie byly inspirovány světovým kořením, dvoubarevné provedení má zajistit ještě větší líbivost, klínovitá linie střechy zase nabuzuje sportovní image. Nezaměnitelnost přídě následně podtrhují slušivé přední diodové lampy, kapota, mřížka chladiče, ochranný kryt nárazníku a mlhovky.
Inspirace kořením | Barva |
---|---|
Kardamom | sytě zelená |
Chilli paprička | červená s modrými třpytivými kovovými vločkami |
Zázvor | béžová |
Jalovec | modrá |
Barevné souznění se netýká pouze exteriéru, neb také hlavní prvky interiéru ladí s venkovním koloritem – stačí se mrknout třeba na centrální tunel, středový panel či prošívání.
Pokud hledáte něco pikantního, pak po uvedení na trh v první polovině příštího roku spěchejte pro limitovanou edici v barvě Cardamom (kardamom), doplněnou vnějšími i vnitřními akcenty v oranžovém odstínu.
Aygo X měří na délku 3 700 milimetrů, je tedy o 235 milimetrů delší než současné končící Aygo, a má o 90 milimetrů delší rozvor, tedy celkem 2 430 milimetrů. Celková šíře vozu dosahuje 1 740 milimetrů, výška 1 525 milimetrů, nejmenší poloměr otáčení činí 4,7 metru, kufr nabídne objem 231 litrů a největší oficiálně dostupná kola dosahují průměru 18 palců.
Co se týče vnitřku, tak i zde Toyota slibuje více životního prostoru. Bavíme se též o 55 milimetrů vyšším posezu nebo o zlepšení výhledu ven díky většímu úhlu sklonu (24°) A sloupků.
Z hlediska stylových i praktických vychytávek pak „xko“ nabídne pokročilou zvukovou izolaci, audiosystém JBL o výkonu 300 W s 200milimetrovým subwooferem a volitelnou vysunovací látkovou střechu, která auto promění v jakési SUV polokabrio.
Vůz své uživatele potěší řadou příjemných výbavových prvků, které zahrnují 9palcový displej multimédií, on-line cloudovou navigaci, bezdrátové nabíjení mobilu, aplikaci pro vzdálenou správu vozu nebo konektivitu Apple Carplay i Android Auto.
V rámci bezpečnostních asistentů se lze těšit na předkolizní systémy, technologii rozpoznávání chodců i cyklistů, adaptivní tempomat, hlídače jízdních pruhů nebo na pomocníka pro zvládnutí vyhýbacího manévru.
Aerodynamickou karoserii doplňuje přirozeně dýchající litrový tříválec (1KR-FE) o výkonu 72 koní a točivém momentu 93 Nm, který spolupracuje buď s manuálním pětikvaltem, nebo s bezestupňovým variátorem CVT. Průměrná spotřeba pak činí 4,7 litru (manuál), respektive 4,9 litru (CVT) benzinu na sto kilometrů, přičemž do nádrže se vejde 35 litrů paliva.
Zbrusu nové Aygo X se na český trh dostane v první polovině příštího roku, nicméně už teď je jisté, že se v jeho rodném listě objeví Česká republika. Vůz totiž bude sjíždět po boku většího Yarisu z linek kolínského závodu Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (ex-TPCA).
A protože auto vypadá dobře, jde o SUV a nabízí obyčejnými lidmi tolik žádaný trvanlivý motor bez elektrifikace, má Toyota Aygo X našlápnuto na hodně solidní prodejní budoucnost. Důležitou roli bude hrát také cena, kterou zatím neznáme. Každopádně nám se líbí, a co vám? Napište nám do komentářů, co si o svěžím evropském modelu myslíte a nezapomeňte si prohlédnout také předběžné technické údaje přiložené níže.
Technické údaje | Toyota Aygo X |
---|---|
Motor | zážehový tříválec 1KR-FE |
Ventilové ústrojí | DOHC, 12v, řetězový rozvod, VVT-i |
Zdvihový objem | 998 ccm |
Kompresní poměr | 11,8:1 |
Max. výkon | 53 kW (72 k) při 6 000 ot./min. |
Max. točivý moment | 93 Nm při 4 400 ot./min. |
Převodovka | MAN (5 st.), CVT |
Max. rychlost | 158 km/h (MAN), 151 km/h (CVT) |
Zrychlení 0–100 km/h | 15,6 s (MAN), 15,5 s (CVT) |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 4,7 l/100 km (MAN), 4,9 l/100 km (CVT) |
Objem palivové nádrže | 35 l |
Zavěšení předních kol | vzpěry MacPherson |
Zavěšení zadních kol | torzní příčka |
Pneumatiky | 175/65 R17, 175/60 R18 |
Brzdy | vpředu odvětrávané kotoučové, vzadu bubnové |
Délka | 3 700 mm |
Šířka | 1 740 mm |
Výška | 1 525 mm |
Rozvor | 2 430 mm |
Převis vpředu/vzadu | 730/540 mm |
Objem kufru | 231 l |
Pohotovostní hmotnost | 940–1 015 kg |
Celková hmotnost | 1 360 kg |
Nej. příp. hmotnost přívěsu | 0 kg (nelze) |