Článek
Do kamionu, pojmenovaného Tatra Buggyra Evo3, usedne trio Martin Šoltys, Tomáš Šikola, Petr Schweiner. Kromě nich budou Buggyru na Dakaru reprezentovat ještě Jaroslav Valtr a René a David Kiliánovi, třetí posádku tvoří Daniel Stiblík, Lukáš Kvasnica a Jiří Tomec. Tyto dvě party pojedou s Tatrou Phoenix. Tým při své premiéře v elitní kategorii Ultimate (známé doposud jako T1) doplní 19letá Aliyyah Koloc s automobilem Red-Lined REVO T1+.
„Stavbu kamionu nám výrazně zpozdily reglementy FIA vydané až v létě. To, že se nám třetí evoluci naší dakarské Tatry podařilo připravit na odjezd na nalodění v Barceloně, považuji za malý zázrak. Ještě před dvěma měsíci tu nebylo skoro nic. Pak došlo na intenzivní kompletaci celé té roční práce a roční přípravy,“ uvedl při představení Tatry Buggyra Evo3 Jan Kalivoda, šéf týmové komunikace.
Rally Dakar 2024
Rally Dakar 2024 se jede od 5. do 19. ledna 2024 v Saúdské Arábii. Startuje se ve městě Al-Ula, projíždí zemí směrem do legendární oblasti Empty Quarter a končí v Yanbu na břehu Rudého moře.
Na první pohled představuje největší změnu „čumáková“ kabina - ta nahradila trambusovou, tedy s plochým předkem. To je, na rozdíl od okruhů, u terénních kamionů Buggyra revoluční novinka. „Viděli jsme, že taková kabina je dneska v kamionech cesta, kam se posunout dál. Už během léta jsme si vyzkoušeli nové díly na zkušební Tatře 815, kterou jsme oživili. Díky tomu víme, že nové auto je postavené na dobrých komponentech. Teď prověří funkčnost a výdrž vozu Dakar. Nemáme s Evo3 velké ambice jet na výsledek. Jedeme nasbírat co nejvíc zkušeností. Cílem je hlavně dojet do cíle a nabrat každou etapu co nejvíc dat,“ dodal Kalivoda.
Vedle konstruktérů a mechaniků má podle týmu na přípravě nového kamionu velkou zásluhu i jeho pilot Martin Šoltys. „Poslední dva měsíce jsem byl v Buggyra Technology Center skoro pořád. Bylo to hodně náročné, ale musím poděkovat hlavně týmu mechaniků. Ti tady byli také pořád. Díky nim se povedla neskutečná věc a kamion je hotový,“ ocenil jezdec. Buggyra se mimochodem dříve pochlubila, že s vývojem vozidla do určité míry pomáhala také umělá inteligence.
Protože stavba kamionu probíhala na poslední chvíli, Martin Šoltys neměl prostor na nějaké velké testování. Ale i dva dny ježdění v lomu mu prý daly dostatek důvěry v nové auto.
„Ať to možná zní neskutečně, tak jsme při testech neměli vůbec žádný problém. Jen jsme řešili detaily. Třeba nám přestalo svítit jedno světlo. Jinak ale kamion funguje perfektně. Osmdesát procent auta máme vyzkoušených z Phoenixe. Je v něm náš osvědčený motor, stejná převodovka, stejný podvozek. Co se změnilo, a to k lepšímu, jsou tlumiče s pružinami. Je to nová generace a jsou skvělé,“ sdělil Šoltys, který dostal od pořadatelů startovní číslo 605.
I když v lednu v Saúdské Arábii bude podle týmu nejdůležitější získat data, jako správný závodník myslí Šoltys i na pěkný výsledek. „Bylo by krásné dojet v top tři,“ říká.
Jaroslav Valtr se startovním číslem 604 se vydá na svůj osmý Dakar. Jeho Tatra Phoenix prošla vedle zvýšení výkonu motoru kompletní repasí. „Naše auto je ve špičkové kondici a funguje skvěle. Repasí prošly nápravy i převodovka. Před Dakarem jsem se zaměřoval hlavně na spolehlivost auta a osvědčené díly.“
Daniel Stiblík, Lukáš Kvasnica a Jiří Tomec pojedou v Tatře Phoenix s číslem 626. Jejich rolí má být hlavní pomoc Šoltysovi a Valtrovi. „Minulý Dakar nás naučil, že se taková rychlá asistence určitě hodí,“ vysvětlil Jan Kalivoda.