Hlavní obsah

Nová Tatra Force pro hasiče pomalu finišuje. Prototyp ukazuje masivní inovace, ale i zachování klasiky

Foto: Kobit–THZ

Třetí generace Tatry Force sice už není žádným tajemstvím, ovšem specializované varianty se pořád vyvíjí. Třeba automobilová stříkačka pro hasiče, která se pyšní řadou inovativních prvků, ale i technikou, co je osvědčená a funguje.

Článek

Ačkoli vám třetí generace Tatry Force může v lecčem připomínat tu druhou, faktem zůstává, že exteriér i interiér navrhl od píky designér Lukáš Taneček, který novou Force pojmenoval „klidná síla“.

Třetí generace řady Force byla cíleně vyvíjená, aby mohla sloužit v náročných podmínkách u hasičských sborů (proto má tak odolnou a bezpečnou kabinu) – a tady můžeme konečně vidět realizaci zbrusu nového provedení hasičské nástavby, která kopřivnický podvozek promění v cisternovou automobilovou stříkačku (CAS). Známá česká společnost Kobit - THZ zabývající se těmito přestavbami totiž právě ukázala její prototyp.

Základem je třínápravové provedení Tatra Force 6×6 s dvoukabinou, kde pracuje stejně jako u předchozí generace nad nápravou uložený motor, zde konkrétně vzduchem chlazený osmiválec o výkonu 462 koní spárovaný s automatem značky Allison.

Foto: Kobit–THZ

Na linii majáků (střecha, vzadu) navazují i koncové svítilny.

Modernizovaná hasičská nástavba se zaoblenými hranami nyní plynule navazuje na kabinu, a tvoří tak celistvý dojem, což umocňují i majáky zabudované do nástavby. Jde tedy o řešení velmi moderní, aerodynamické, efektivní, viditelnější a ve finále i bezpečnější.

Výstražná světla včetně oranžové rampy najdeme i vzadu, kde se nachází rovněž ovládací centrum nástavby. Mimochodem, bystřejší z vás si všimnou nálepky 110 km/h, přitom tento typ auta v civilním provedení smí jet mimo obce nejvýše 80 km/h. Civilní ano, vozy tohoto typu patřící pod IZS nicméně mají výjimku.

Kobit v rámci tvorby nové nástavby vyslyšel zpětnou vazbu od samotných hasičů, takže se speciál může pochlubit například vylepšenými výsuvnými hliníkovými prvky, modulárním systémem nosičů hadic, lepším přístupem k nouzovému ovládání nástavby, inovovaným řídicím panelem nástavby, více úložnými prostory, nerezovým potrubím pro čerpací zařízení a vyšší svítivostí přídavného osvětlovacího stožáru.

Automobil označený jako CAS 30 zatím existuje ve formě prototypu, který nyní čeká další testovací proces do doby, než začne sériová produkce. Proti dřívějšímu provedení jde o velký posun vpřed, o čemž se v galerii můžete přesvědčit sami, protože jsme do ní hned na začátek umístili i snímky minulé generace CAS 30.

Načítám