Článek
Nová éra začíná. Mladoboleslavská Škoda Auto nám odhaluje svou budoucnost zacílenou na elektromobilitu a digitalizaci, a současně s nejnovějším konceptem Vision 7S představuje nový designový jazyk a identitu značky. K tomu patří také nové logo, lépe vyhovující přesunu marketingových i komunikačních aktivit automobilky do světa internetu.
Tuzemská automobilka bude nejnovější logo využívat ve spojení se dvěma novými barvami identity značky – smaragdovou a elektricky zelenou. Ty symbolizují ekologii, udržitelnost a elektromobilitu. Čistě elektrických vozů přitom chce značka v Evropě do roku 2030 prodávat více než 70 procent z celkového objemu. V následujících letech pak plánuje investovat do rozvoje elektromobility dalších 5,6 miliard eur.
Pro Škodu Auto je dnešní den jedním z nejvýznamnějších v historii značky. Spolu s novou identitou a velkými plány nám představuje i reálnou podobu nejnovějšího elektrického konceptu Škoda Vision 7S, který během letošního léta odhalovala na exteriérových i interiérových skicách. Automobilka nám ukazuje design, jakým bude spojovat budoucí modely, a na jakém návrháři pracovali v uplynulých měsících.
Jeden z nejvýraznějších nových prvků je nová příď s maskou Tech-Deck Face s novou světelnou lištou. Návrháři se inspirují typickou maskou chladiče dnešních škodovek a přenášejí její rysy také do elektrické éry. Robustní nárazníky studie jsou pak vyrobeny z odolných recyklovaných kusů starých pneumatik a stejný materiál technici použili i na obložení podběhů kol.
Nejnovější studie Škoda Vision 7S si zachovává dnes už charakteristickou tvář s novou světelnou grafikou, přičemž zezadu na ni navazuje novým designovým rysem se zadními světly ve tvaru písmene T. Příď a záď rodinného SUV opticky svazuje vysoce umístěná Tornado linie, oddělující spodní část karoserie od bočních oken, a mírně se svažující střecha, zajišťující dobrou aerodynamiku. Tu ovlivňují i aerodynamická 22” kola.
Automobilka s novou studií Vision 7S rozvíjí také koncept interiérů svých budoucích vozů. Kombinuje bezpečný interiér až pro sedm cestujících s novou kompletní přeměnou uživatelského rozhraní HMI (Human-Machine Interaction). Hlavní novinkou jsou dvě různé konfigurace interiéru s režimy Jízda a Relax a důraz na vyvážený poměr dotykových a fyzických ovládacích prvků.
A jak vypadá interiér v obou konfiguracích? V jízdním režimu budou všechny ovládací prvky v základní poloze blízko řidiči, přičemž centrální 14,6” dotykový displej bude otočen vertikálně. V odpočinkovém režimu „Relax“, aktivovaném při nabíjení elektromobilu nebo odpočinku během dlouhého cestování, se ovládací prvky odsunou směrem dopředu, sedadla se přenastaví do komfortnější polohy a centrální displej se otočí horizontálně pro příjemnější sledování zábavního obsahu.
Řidič pak při jízdě sleduje nejdůležitější jízdní data na virtuálním kokpitu s 8,8” obrazovkou a head-up displeji s rozšířenou realitou. Nejdůležitější funkce nastavuje speciálními rolovacími kolečky s haptickou odezvou na novém volantu.
Už na první skice nám návrháři ukázali i inovativní dětskou sedačku na nejbezpečnější pozici ze voze, umístěnou ve středové konzole před druhou řadou sedadel sedmimístného interiéru. Automobilka si navíc v budoucnu bude ještě více zakládat na odolných a udržitelných materiálech. K tomu navíc přidá i přímé a nepřímé ambientní osvětlení interiérů a nové chytré Simply Clever prvky.
V nové éře se bude počítat s chytrými telefony i v autech, přičemž ve Vision 7S mají svá místa na středové konzole, kde jsou uchyceny magneticky. Jsou hlavním zdrojem informací a personalizace celého nového systému škodovky a lze je používat jako vzdálený trackpad. Cestující ve druhé a třetí řadě sedadel navíc mohou pomocí magnetů připevnit svá zařízení k opěradlům sedadel před sebou a pohodlněji sledovat přehrávaný obsah.
Zajímavou novinkou jsou interaktivní plochy ve výplních dveří s barevným světlem prosvítajícím skrz látku. Jasné zářivě oranžové světlo navádí ke klice dveří skryté pod spodní částí dveřní výplně a modré nebo červené světlo zobrazuje změnu teploty klimatizace. Návrháři navíc interiér vybavili speciální látkou, na kterou lze psát prstem a je možné ji využít pro krátké poznámky nebo kreslení dětmi.
Značka spolu s novým designem a inovativním interiérem i technologiemi odhaluje také techniku nejnovější studie. Škoda Vision 7S zakládá na nejmodernější koncernové modulární platformě pro elektromobily (MEB) a je vybavena 89 kWh akumulátorem, rychlým nabíjením s výkonem až 200 kW a dojezdem přesahujícím 600 kilometrů na jediné nabití v režimu WLTP.
Mladoboleslavská Škoda Auto v rámci strategie Next Level - Škoda Strategy 2030 vstupuje do zcela nové čistě elektrické éry. Do roku 2026 uvede na trh tři nové čistě elektrické modely, přičemž další budou následovat. Dnes odhalená studie Vision 7S nás nechává nahlédnout na jeden z připravovaných modelů. Značka se intenzivně připravuje na desetiletí transformace a přizpůsobuje se novým potřebám a očekáváním zákazníků.
Současně však stále počítá s tržním podílem tradičnějších vozů se spalovacími motory. V druhé polovině příštího roku světu představí novou generaci modelů Superb a Kodiaq, na které v roce 2024 naváže modernizovanou Octavií.