Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Poslední generace Octavie to neměla od začátku úplně jednoduché. Osobně jsem si velmi dlouho zvykal na design, byla to první novodobá Octavia, která mi úplně nepadla do oka (pochopitelně s výjimkou faceliftu dvojky, jenž byl, řekněme, zvláštní…). Přidejte problémy se softwarem, nedostatkem čipů, požárem výrobních prostor subdovavatele… Na jedno auto až moc příběhů.
Loňský rok si však už dlouhodobě nejúspěšnější škodovka mohla konečně odškrtnout jako úspěšný – u nás se stala znovu nejprodávanějším autem vůbec, postupně se podařilo vychytat i softwarové šotky. A teď je tu facelift, který má ambici tuhle škodovku posunout zase o kousek dál. Nemá špatné karty.
Detail, který dělá hodně
Pokud jste sledovali tradiční postupné uvolňování novinek ohledně faceliftu (tu auto pod plachtou, jindy zase kresbička), nemůže pro vás být nejviditelnější změna modernizace velkým překvapením. Ano, nové Matrix-LED světlomety, které výrazně zasahují až do předního nárazníku. Musím říct, že při setkání z očí do očí působí tahle novinka ještě výrazněji než na fotkách a Octavii strašně pomohla.
S faceliftem je nejprodávanější škodovka dramatičtější, agresivnější, sportovnější. Však jde také o jeden z radikálnějších návrhů, jak nám prozradil Karel Linhart z exteriérového designu mladoboleslavské automobilky. „Nová je i maska, kde je méně chromu. A samozřejmě také nárazník. Celkově jsme se snažili, aby bylo auto víc rozkročené do šířky a působilo solidnějším, luxusnějším dojmem,“ upřesňuje Linhart. Kapota pak zůstala stejná, v duchu nové identity značky se měnilo logo. Zboku zůstalo vše při starém, s výjimkou upraveného designu kol, jak to tak u faceliftu chodívá.
Vzadu se celkem zásadně proměnila světelná technika. Možná na první pohled ne tak zjevně jako ta přední, navíc změny vyniknou hlavně při aktivaci blikačů, ale i zde nakonec inovovanou Octavii poznáte celkem spolehlivě. „Do svítilen jsme přidali nový chromovaný prvek, spodní část typického céčka je nyní dominantnější, směrovka už neubíhá do křivky, ale je vzorně zarovnaná, horizontální,“ popisuje novinky zadních lamp Karel Linhart. Já jsem rád hlavně za ty blinkry, přiznám se, že ta podivná křivice mě vždycky znervózňovala. Pokud jsem byl jediný, omlouvám se.
Jiný je také nárazník, stejně jako v případě toho předního si designéři dali za cíl vůz opticky rozšířit a snížit. A nemůže chybět nový škodovácký nápis s integrovaným háčkem.
Větší displej, to musí být!
Uvnitř se kromě klasických faceliftových úprav (nové dekory, materiály, ty mají být v některých případech udržitelné…) objevuje větší displej infotainmentu s úhlopříčkou až třináct palců (chatbot ChatGPT se ve výbavě objeví později), naopak úplně zmizel chrom. Sedačky se dočkaly rozšířené masážní funkce, vzadu najdeme ve středovém tunelu novou přihrádku, v kufru přibyly háčky, které udrží až dvě kila.
V živé paměti mám ještě interiéry nejnovějších škodovek, Superbu a Kodiaqu, a ty jsou logicky o generaci a samozřejmě i třídu výš, zde se mladoboleslavským skutečně mimořádně zadařilo. Třináctipalcový displej s větším rozlišením však uvnitř Octavie také udělal svoje, a i když to není a ani nemůže být taková paráda jako v Superbu a Kodiaqu, rozdíl a posun faceliftu je i uvnitř vnímatelný.
Nezůstalo jen u vzhledu. Velké změny u RS
Na začátku jsem psal o softwarových těžkostech při náběhu čtvrté generace, facelift pak přináší komplet novou elektronickou výzbroj. S tím souvisí také upgrade asistenčních systémů (nově zaparkujete svoji Octavii prostřednictvím aplikace i na dálku), rádi následně otestujeme v praxi.
A teď k okrajovému, ale velmi oblíbenému modelu RS, který je s Octavií už od dob první generace. Pro mě je RS se vznětovým motorem a pohonem všech kol dlouhodobě jedno z nejuniverzálnějších a nejpříjemnějších aut, jaké si můžete koupit. Za dávno ne lidovou cenu, to víme všichni, ale utratit peníze za naftovou Octavii RS, to je určitě jeden z těch lepších nápadů.
Tak. A s faceliftem už taková investice možná nebude. Octavia RS se nově omezí pouze na benzinovou verzi, v tomto případě však máme dobrou zprávu – Octavia RS se zážehovým dvoulitrem posílí o 15 kW na konečných 195 kW. Pěkné, tím ovšem končíme. Že z nabídky vypadl plug-in hybrid (ten nekoupíte ani mimo RS verze), neobrečíme, konec silné nafty s pohonem všech kol však zamrzí. Prý o tom rozhodly zákaznické preference… No, tak se alespoň těšme na posílené benzinové RS. Navíc, červenému RS kombíku to na focení vyloženě seklo, přišel mi přiměřeně, ale citelně agresivnější než dost nevýrazný stávající model.
Nabídka motorů zahrnuje dvě benzinové patnáctistovky s výkonem 85 a 110 kW (obě varianty možno pořídit buď s šestistupňovou manuální převodovkou, nebo sedmistupňovou automatickou dvouspojkou DSG), další možností je dvoulitr TSI s výkonem 150 kW, už zmíněná silnější verze se 195 kW je pak výsadou Octavie RS (oba benzinové dvoulitry se dodávají výhradně s automatem, ten slabší je jedinou motorizací, která dostává pohon všech kol, a to ve standardu). Naftu zastupuje dvoulitr TDI ve dvou variantách, slabší poskytuje 85 kW, silnější pak 110 kW. V prvním případě dostanete vždy šestistupňový manuál, v druhém pro změnu pouze a jenom automat DSG. Chcete k naftě čtyřkolku? Smolíček.
Už nám zbývá se s novinkou „jenom“ svézt, zde nelze nejspíš čekat nic zásadního, jak jsem už však napsal, na posílené RS jsem velmi zvědavý. I na to, jak poběží nová softwarová výbava a jak se mi bude pracovat s větším displejem. Na český trh novinka dorazí v průběhu léta, ceny zatím neznáme. Inovovanou strukturu jednotlivých výbav však známe už teď, nově se jmenují Essence, Selection, Top Selection, Exlusive Selection, Sportline a RS. Tyto lze pak kombinovat s devíti různými variantami interiérů.