Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Mezinárodní automobilová federace (FIA) hovoří o novinkách jako o nové éře závodění. A je pravda, že změn oproti současné generaci monopostů není málo. Zatímco vize technických inovací pro rok 2022 působila před lety jako jedno velké „wow“, nové vozy se zdají být střídmější a jednodušší. Ale pokud to pomůže napínavějším závodům… sem s tím!
Těsnější a intenzivnější souboje, hodně předjíždění a návrat vozů, ve kterých bude hrát mnohem větší roli um samotného pilota. Takové cíle si FIA stanovila při stavbě nové generace monopostů. Ty budou od roku 2026 o 30 kilogramů lehčí, o 100 milimetrů užší a o 200 mm se zkrátí jejich rozvor. Dostanou také užší pneumatiky, byť jejich osmnáctipalcový průměr zůstane zachován.
Další klíčovou inovací je aktivní aerodynamika se dvěma specifickými režimy pro efektivní průjezd zatáčkami a svižnou jízdu na rovinkách. Novinkou se stane možnost krátkodobého navýšení výkonu – tzv. režim override – který má pomoci vozu vzadu snáze předjet soupeře. Naopak se loučí systém DRS, tedy výklopné zadní křídlo, stejně tak z monopostů zmizí přední „blatníky“.
Samostatnou kapitolou jsou změny pohonných jednotek. Hybridní šestiválce zůstávají, poměr spalovacího motoru vůči elektromotoru se však skoro vyrovná. Zatímco V6 dodá asi 400 kW, elektromotor vypomůže dalšími 350 kW (doposud to přitom bylo jen 120 kW).
Rozsáhlé motorové rošády se také staly impulzem pro vstup nových výrobců. Formule 1 tak po čase hlásí rekordní počet dodavatelů pohonných jednotek, šestka statečných se skládá z Ferrari, Mercedesu, Alpine, Hondy, Audi a motorů Red Bull ve spolupráci s Fordem.
Ač jsou nová pravidla venku jen několik málo hodin, fandové věří, že právě toto je správná cesta k napínavějším závodům jako z dob Ayrtona Senny nebo Nikiho Laudy. Vozy jsou jednodušší, lehčí a jejich vize připomíná monoposty F2. A co si budeme povídat, souboje v tomto nižším šampionátu nabídly v poslední době podstatně vyšší podívanou.