Článek
Od sezony 2026 čekají šampionát F1 dramatické změny. Úřadující mistři světa z Red Bullu spojí síly s Fordem a společně vyvinou svou pohonnou jednotku. S vlastním motorem se do sportu vrátí také automobilka Audi a na provizorním seznamu dodavatelů je evidována i Honda, která sport na konci sezony 2021 formálně opustila, byť spolupráce s Red Bullem pokračuje i nadále.
Přepracovaná pravidla týkající se pohonných jednotek jsou pro nové dodavatele patřičnou výzvou. Ono se to na první dobrou nemusí zdát, vždyť srdcem monopostu zůstanou i nadále 1,6litrové šestiválce s nějakou formou elektrické výpomoci. Při hlubším zkoumání však zjistíme, že chystaných inovací je až až.
Německý magazín Auto Motor und Sport přinesl první podrobnější nástřel úprav. Rozvor formulí se má zkrátit o 30 centimetrů (dnes maximálně 360 cm), díky čemuž by stroje mohly být kompaktnější a nabídnout předjíždění i tam, kde to dnes dlouhatánské monoposty nezvládají. Menší, lehčí a méně nákladná má být i převodovka, současnou osmistupňovou totiž podle zjištění Němců vystřídá šestikvalt.
Obava o show? Prý jen záminka
Nejvýraznější změny se však týkají samotného hybridu. Od roku 2026 bude vozy pohánět klimaticky neutrální palivo a zvýší se podíl elektrické energie. Zatímco dnes elektřina vypomáhá pohonu 120 kilowatty, s novými regulemi to má být 350 kW! Naopak klesne maximální výkon spalovacího motoru, a to ze současných 560 na zhruba 420 kW. Do nádrže půjde opět natankovat až 100 kilogramů paliva, první simulace ale říkají, že jen třicet kilo pohonných hmot padne na výrobu elektřiny hybridního systému.
Asi vás nepřekvapí, že proti chystaným změnám jako první vystoupil Christian Horner, šéf stáje Red Bull, která poslední dva roky šampionátu suverénně dominuje. V nejčernějším scénáři varuje před „přetechnizováním“ monopostů, které budou zbytečně těžké, nenabídnou dostatečný slipstream, efekt předjíždění s aktivním DRS bude minimální a divácká show tím pádem značně neatraktivní. Formule 1 chce přitom avizovanými změnami dosáhnout přesného opaku.
Není velkým překvapením, že Horner kope za svůj tým, a to rovnou na dvou frontách. Součástí výše popsaných změn je i návrh v podobě aktivní aerodynamiky, která by dovolila flexibilní změny vozu v závislosti na jízdní situaci. To se „red bullům“ nehodí, neboť jejich letošní auta jsou po aerodynamické stránce maximálně efektivní a s chystanými inovacemi mohou o výhodu přijít. Zároveň se Red Bull společně s Fordem stane od příštího roku tvůrcem pohonných jednotek, a tak se Horner jistě snaží prosadit takový technologický rámec, který bude jeho týmu vyhovovat.
To ostatně prokoukli i šéfové ostatních stájí. Zejména od Ferrari a Mercedesu se ozývají názory, že Red Bull chce pozdržet nové motorové předpisy, aby z dosavadního náskoku těžil co nejdéle a zároveň své pohonné jednotky vypiplal k dokonalosti.
Politické zákulisí F1 se zase jednou otřásá v základech… abychom však nekončili v negativním duchu. Celý nový pohonný systém má hmotnostní limit 190 kilogramů, nicméně podle šéfa motorového oddělení Mercedesu Hywela Thomase by výrobci měli být za dva a půl roku schopni technologii posunout a hmotnost zredukovat. Věří, že třeba akumulátory hybridního systému mohou zůstat na současné velikosti a kilogramech, ale zároveň nabídnout větší kapacitu a hustotu energie. Inu, nechme se překvapit!