Článek
Ještě nedávno mělo největší SUV Mazdy jen lehce přes 4,5 metru, cokoliv rozměrnějšího byste v evropské nabídce hledali marně. Před časem ji však rozšířil model CX-60 posazený na zcela nové platformě, která (na dnešní dobu nezvykle) preferuje zadní kola a vedle plug-in hybridu umí i šestiválcový diesel. Shodnou techniku nabídne i horká novinka – skoro pětimetrová vlajková loď CX-80.
Ta se světu oficiálně představila teprve před pár okamžiky. Vzhled vozu vás asi nepřekvapí, třeba příď je kompletně shodná s „šedesátkou“. Výhodou je rozvor natažený přes tři metry, který přináší odlišnější siluetu i jiný design zádě. A slibuje také mnohem více prostoru na zadních sedačkách, což je jedno ze slabých míst menšího modelu.
Mazda CX-80 pojme až sedm cestujících, luxusnější verze nabídne šest míst s tzv. kapitánskými křesly a vlastní středovou konzolou ve druhé řadě, kterou lze případně nahradit průchodem do řady třetí.
Na palubě nechybějí ani vytříbené technologie včetně tří zbrusu nových. Mazda například disponuje hlasovým ovládáním přes asistenční službu Alexa, novým systémem navigace s online službami a rovněž funkcí Trailer Hitch View, která na středové obrazovce avizuje polohu vozidla vůči přívěsu. Auto mimochodem na kouli zvládne až 2,5 tuny.
Nabídka motorů vychází z modelu CX-60. To znamená základ v podobě plug-in hybridu, který kombinuje 2,5litrový benzinový čtyřválec s elektromotorem a trakční baterií. Společně dodávají 327 koňských sil a 500 newtonmetrů točivého momentu. Na stovku se vůz rozpohybuje za 6,8 sekundy, jede až 195 km/h a jen na elektřinu zvládne 60 kilometrů. Díky nízkým tabulkovým emisím navíc dosáhne na výhody „elektrických“ registračních značek.
Pro našince však bude zajímavější druhý pohon – šestiválcový turbodiesel s objemem 3,3 litru! Tedy strojovna, kterou už valná většina konkurentů definitivně odepsala. Nafťák má 254 koní a díky drobné mild-hybridní výpomoci slibuje na danou třídu slušnou spotřebu paliva. Už ze „šedesátky“ víme, že nový motor nemá problém dlouhodobě jezdit za hodnoty začínající pětkou.
Obě motorizace se standardně pojí s osmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Palubní technologie dále čítají volič jízdních režimů, ale také nové funkce – sofistikovanější podporu při popojíždění v koloně, chytrého brzdového asistenta či nouzové udržování v jízdním pruhu.
Všechny tyto novinky vyzkoušíme co nevidět. Mazdu CX-80 mohou zákazníci objednávat od května tohoto roku, první kusy se na cestách objeví během podzimu. Na kompletní český ceník si ještě musíme počkat. Už teď ale víme, že plug-in hybrid startuje na částce 1 390 790 Kč, tedy o necelých 60 tisíc výše než CX-60 ve shodné výbavové linii, která je však nyní v akci.