Článek
S tímhle nás Jawa vážně vystřelila na Měsíc. Nádherný otevřený sporťák nejen, že má zcela svébytný design, který není ani trochu inspirován ničím, co jsme kdy viděli či co kdy uvidíme, ale disponuje také naprosto ojedinělou konstrukcí. Za tímto účelem bylo do kantýny týnecké továrny sezváno plénum starších strojařů, kteří zde dnem i nocí vymýšleli nový materiál pro konstrukci revolučního automobilu.
Nový fascinující materiál, kombinace ocelových a dřevěných pilin, držená pohromadě epoxidovou pryskyřicí s motorovým olejem Jawy 21, jež má najeto alespoň 69 tisíc kilometrů, dostal příznačný název Autodrž. Jeho plný název, zdůrazňující univerzálnost použití této zázračné chemické kombinace, potom zní Autodrž Pro Roadstery I Letadla.
Karoserie je potom vyvinutá s přihlédnutím k ekologii a dlouhodobé udržitelnosti – je kompletně z recyklovaných plastových kapotáží Jaw 350/640. Vedení značky se nechalo slyšet, že se nově nalezené ložisko těchto dílů nacházelo na půdě továrny v místech, kam se už mnoho let nikdo nevydal. Mezi pracovníky se totiž rozšířila fáma, že tam straší bubák.
Překonání strachu z bubáka však přineslo kýžené ovoce. Jen se podívejte na ty křivky, na tu agresivní eleganci podpořenou moderním LED osvětlením přídi. To se krásně hodí k mohutné mříži chladiče, ozdobené znakem Jawy.
To nejzajímavější se ovšem ukrývá pod plastovou kapotou. Pro pohon svého sporťáku totiž Jawa zvolila dosud nevídaný motor. Dvoukomorový Wankelův agregát je chlazený vzduchem pomocí starých dobrých litinových žeber a dohromady má objem 1,4 litru. Výkon, putující na zadní kola skrze čtyřrychlostní sekvenční převodovku z Jawy 350/638, potom činí parádních 250 koní – tímhle číslem Jawa ctí svůj ikonický motocykl 250 Pérák.
Jinak se jedná o velice spartánský stroj bez složitých a nepotřebných výbav, jízdních asistentů a bezpečnostních prvků. Žádná navigace, žádné vyhřívání sedadel, nic takového nečekejte. Prostě nalijte do nádrže benzin s olejem smíšený v poměru 1:50, v interiéru otočte řadicí páku/nakopávačku a můžete drandit.
Velmi příjemným zjištěním je i cena. Jelikož se povedlo recyklovat velkou spoustu dílů a výrobních procesů (spalovací komory jsou například honovány za pomoci stávajícího honovacího stroje z roku 1947), povedlo se udržet výrobní náklady a tím i finální cenu na uzdě. Jawu Minor tedy pořídíte za 350 362 korun – částka je pro změnu odkazem na ikonickou Jawu Californian.
Nový český automobil jde na trh přesně za rok – tedy na Apríla 1. dubna 2023. Do té doby Jawa nepřijímá žádné předobjednávky – chudák vrátný v Týnci o tom ještě neví a byl by pravděpodobně poněkud zmaten.