Článek
50 let od představení standardního Civicu a 25 let od představení prvního Civicu Type R. Právě dlouholetá tradice je jedním z faktorů, na kterých se dá skvěle stavět, a lidé od Hondy to dobře vědí – výsledkem je, že během těch dvou a půl dekád nám Tokio dalo jedny z nejlepších ostrých hatchbacků na světě. Vemte jed na to, že nový „CTR“ nebude výjimkou.
Design
Rozdíl oproti standardnímu Civicu, který každého z nás zaujme na první pohled, je velká spodní maska předního nárazníku – jejím účelem je poskytovat maximální možný průtok vzduchu směrem k motoru. S maskou nárazníku spolupracuje také průduch v nové odlehčené kapotě, který tento efekt umocňuje.
Kromě dostatečného přívodu vzduchu je však neméně důležité jeho usměrnění. Aerodynamické nástavce za předními koly pomáhají zvyšovat přítlak a pracují v souladu s výraznými bočními prahy. Přítlak pomáhá zvyšovat také výrazný zadní difuzor, který je tentokrát integrován do podlahy vozu pro vyšší účinnost.
Ten vizuálně nejvýraznější prvek jsme si nechali až na závěr – jeho design je totiž možná nejpozoruhodnější. Velký zadní spoiler z hliníku přirozeně pomáhá vytvářet přítlačnou sílu na zadní nápravě, a tím zvyšuje stabilitu její i celého auta – jeho záklon však pomáhá zároveň snížit odpor vzduchu.
Bystrý čtenář si jistě všiml, že spoiler není až úplně na hraně pátých dveří, ale je posunut mírně dopředu směrem k C-sloupkům, což zvyšuje jeho účinnost – vedlejším produktem je pak bonus v podobě lepšího výhledu vzad.
Pohon
Ničemové z tokijské prefektury Minato se nás rozhodli ještě nějakou chvíli napínat – jo, hádáte správně, čísla o výkonech si stále nechávají pro sebe. Potvrdili nám však řízný 2,0l přeplňovaný čtyřválec, který má vykazovat jeden z nejlepších měrných výkonů na litr objemu ve své třídě. Kromě toho je nový Civic Type R už teď nejrychlejší předokolkou na okruhu v Suzuce.
Puristy a staromilce jistě potěší, že Honda odolala dnešním „módním trendům“ a zůstala u pro někoho pomalé a nepohodlné, pro někoho odměňující a do děje vtahující starosvětské manuální převodovky, která má být ještě preciznější než kdy dřív. Že se vám ještě nedaří 100% trefovat meziplyny? Nebojte, Civic Type R vás i nadále podrží díky systému automatických meziplynů.
Interiér
Tady je těžké se ubránit otřepanému novinářskému klišé, ale znáte Hondu – její interiéry, zejména u sportovních verzí, jsou opravdu orientované na řidiče. Tříramenný sportovní volant, kaplička přístrojů ukazující ty nejdůležitější jízdní informace jako otáčky, rychlost, časy na kolo, teploty provozních kapalin apod.
Chybět nesmí ani sytě červená barva pro navození sportovní atmosféry, kterou najdeme na čalounění špičkových anatomických sedadel, na kobercích či podsvícení interiéru.
Musíme vydržet do podzimu
Podrobnější informace si pro nás Honda schovává na podzim, to už se jistě dozvíme, jaký výkon podává 2,0l turbomotor i kolik si za jeden z nejlepších hot hatchů na planetě Honda řekne.
Do prodeje se má nový Civic Type R dostat začátkem příštího roku a k mání budou barvy jako červená Rallye, modrá Boost, černá Pearl Crystal, šedá Sonic a nebude chybět ani typická bílá barva Historic Championship.