Článek
Třetí generace BMW X1 má odvážnější přední masku, standardně s Full LED světlomety, za příplatek adaptivními. Hranatá maska chladiče si naštěstí v případě ledvinek zachovala „normální“ velikost. Grafika zadních světel, značně vykousnutých do pátých dveří, je celkově modernější – ostatně stejně jako tvary celého vozu. Citlivá modernizace designu s ohledem na přechozí dvě generace se soudě podle prvních fotografií opravdu povedla.
Nová X1 narostla na délku (+ 53 mm), šířku (+ 24 mm) i výšku (+44 mm). Na délku tak nyní měří rovných 4 500 mm a vzhledem k rozvoru větším o 22 mm z toho budou těžit cestující v druhé řadě (sedadla mohou být za příplatek posuvná). Více místa ale mají v oblasti loktů i cestující vpředu. Narostl i zavazadelník na 540 litrů.
Dovnitř se nastěhovala poslední osmá generace infotainmentu iDrive. Standardně má X1 integrovanou anténu pro příjem 5G, nový displej přístrojového štítu je zahnutý a má velikost 10,25 palce, druhý displej pro samotné ovládání infotainmentu pak nabídne úhlopříčku o velikosti 10,7 palce.
Nové jsou i možnosti rozšířené reality u příplatkového head-up displeje, kde se třeba u nepřehledných křižovatek objevuje v zorném poli řidiče šipka usnadňující správné odbočení.
Nabídka potvrzených motorizací zahrnuje čtyři agregáty, dva vznětové a dva zážehové. Později budou k dispozici i plug-in hybridní jednotky. Benzinové nyní začínají s provedením sDrive18i – tříválcová patnáctistovka o výkonu 100 kW (136 k) a 230 Nm. Dále bude v nabídce provedení xDrive23i. Tu pohání dvoulitrový čtyřválec s parametry 150 kW (204 k) a 320 Nm točivého momentu.
Naftové motorizace zastupuje dvoulitrový čtyřválec sDrive18d – 110 kW (150 k) a 320 Nm a xDrive23d se stejným motorem, akorát vyladěným na 145 kW (197 k) a 400 Nm. Slabší verze s označením „s“ mají vždy pouze pohon přední nápravy; všechny verze pak mají sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku Steptronic.
V listopadu letošního roku dorazí ještě čistě elektrická verze iX1. Tu pohání dva elektromotory (každý obsluhuje jednu nápravu). Celkový výkon činí 230 kW (313 koní) a točivý moment dosahuje maxima při hodnotě 494 Nm. Stovku dá iX1 za 5,7 sekundy a nejvyšší rychlost je omezena při 180 km/h. Dojezd výrobce udává dle WLTP 413–438 kilometrů.
Všechny nové modely BMW X1 se budou vyrábět v továrně v Regensburgu, elektrické provedení pak v Dingolfingu, kde se mimo jiné vyráběla dvanáctiválcová řada 7. Nová X1 se začne prodávat v říjnu, ceny zatím mnichovská automobilka neuvedla.