Článek
Automobilky už moc dobře chápou, že elektromobilita je hotová věc. Nyní už je třeba jen přitáhnout více zákazníků, což dokážou pouze velmi sexy, ale také velmi propracovaná auta. Tady máte přehled těch, které se představí letošní rok.
Alfa Romeo EV crossover
Italská prémiová značka nastartovala s modely Giulia a Stelvio svou obrodu, s crossoverem Tonale přešla do ofenzivy a nyní chce nahlédnout do budoucnosti s elektrickým crossoverem. Velikostně se má vejít ještě pod Tonale, takže bude primárně zaměřený do města. O pohon se budou starat elektrifikované spalovací jednotky, v plánu je však také čistě elektrická verze – tušíme, že bude technicky hodně podobná Jeepu Avenger.
Audi Q6 e-tron
Silně modernizovaný e-tron, nově pojmenovaný Q8 e-tron, bude tahounem letošní elektrické flotily novinek od Audi, ale dočkáme se také dalšího elektrického SUV Q6 e-tron, které se (jak už název napovídá) vejde velikostně mezi Q4 a Q8. A konečně se spolu s novou A6 ukáže nejspíše také její elektrická varianta A6 e-tron.
BMW i5
Na trh právě přichází vlajková loď i7, kterou brzy doplní menší SUV iX1 a následně také SUV-kupé varianta iX2. Hlavní hvězdou letošního roku by se pak měla stát elektrická verze nové řady 5 pojmenovaná prozaicky i5.
Cupra Tavascan
Cupra si s realizací pohledného konceptu elektrického SUV Tavascan dává na čas, ale letos už bychom se konečně měli dočkat produkční verze. Nečekáme žádná velká překvapení, technicky bude Tavascan založený na platformě MEB a parametry pohonu tak budou odpovídat Enyaqu iV a ID.4/5. Cupra však umí dát svým autům správný šmrnc, takže je na co se těšit.
Fiat Panda
Fiat vrací do hry další slavné jméno, tentokrát bude ale městský mrňous komplet elektrický. Jeho design naznačil koncept Centoventi, technika bude nejspíš sdílená s elektrickou stylovkou 500e, proto počítejte s primárně městským zaměřením.
Ford EV MEB
Ford se už před pár lety domluvil s Volkswagenem na používání modulární elektrické platformy MEB a letos se ukáže první produkt této spolupráce. Podle prvních střípků informací půjde o střední SUV, které bude mít technicky nejblíže k Enyaqu iV a ID.4. Designéři Fordu by mu však měli vetknout jedinečnou osobnost díky specifickému designu exteriéru a interiéru.
Honda Prologue
První elektromobil Hondy, maličký model pojmenovaný prostě „e“, měl hlavně přitáhnout pozornost. Chystaný elektrický crossover už má přitáhnout masy chtivých zákazníků. Stojí na moderní skateboardové platformě a velikostně zapadá mezi HR-V a CR-V… a vypadá docela konvenčně, aby se zákazníci příliš neděsili novot.
Hyundai Ioniq 6
Hlavní hvězdou elektrické flotily Hyundai bude letos proudnicový Ioniq 6, který si už brzy budete moci prohlédnout u nejbližšího dealera. V plánu je však i výkonná verze Ioniqu 5 N (očekáváme techniku sourozence Kia EV6 GT) a ke konci roku se možná ukáže i velké SUV Ioniq 7 (technicky spřízněný s SUV Kia EV9).
Jeep Avenger
První elektrický Jeep už nám odhalil všechna svá tajemství – hlavně to, že nepůjde o žádného drsňáka do terénu, ale naopak o stylový crossover do města. Předpokládáme, že se o něj zákazníci budou prát. Jeho technika je shodná s tou v elektrickém Peugeotu 308 a Opelu Astra, Jeep by však mohl být časem vyzbrojený i pohonem všech čtyř kol.
Kia EV9
Na dveře již klepe představení produkční verze SUV EV9, největšího modelu Kia v nabídce – nabídne až sedm míst pro posádku. Na opačný konec nabídky směřuje kompaktní crossover EV4, který by se mohl světu poprvé ukázat ke konci letošního roku.
Lexus RZ
První elektrický Lexus v podobě modelu UX 300e prošel modernizací, která z něj udělá použitelnější auto. Ale nás víc zajímá větší SUV označené RZ stojící na skateboardové platformě a požívající tak všech výhod elektromobilu navrženého od základu. Techniku sdílí s Toyotu bZ4X, ale má mít poctivý prémiový nádech ve stylu Lexus. Už brzy usedneme za volant, abychom vám mohli podat zprávu.
Mazda MX-30 RE
Upřímně, Mazda MX-30 nás zatím příliš nenadchla – a jedním z důvodů nespokojenosti je velmi krátký dojezd (i na městské auto). To má napravit malý spalovací motor, který bude sloužit čistě jako generátor energie pro elektrický pohon. A ještě zajímavější je, že půjde o znovuzrozený rotační Wankel, který by tak mohl pracovat v ideálních podmínkách. No, jsme na to zvědaví…
Mercedes-Benz EQG
Mercedes pokračuje ve své elektrické ofenzivě a letos do flotily přidá hned tři elektrická SUV: velké EQE SUV, luxusní EQS SUV (nejspíš včetně královské varianty Maybach) a drsné EQG s žebřinovým rámem a pohonu všech čtyř kola zajišťovaným čtyřmi elektromotory – díky tomu se může roztočit na místě jako tank. To bude pořádně divoká jzda!
Nissan Ariya
Nissan se svým elektrickým SUV Ariya nabral kvůli covidu a čipům slušné zpoždění, ale podle našich prvních dojmů se čekání vyplatilo – jde o příjemně vyklidněné auto elegantního vzhledu a s kabinou s prémiovým nádechem. Letos už byste si pro něj mohli dojít k dealerovi.
Peugeot e-308, Opel Astra-e
Stellantis rozšiřuje svou flotilu o elektrické varianty Peugeotu 308 a Opelu Astra – technicky jsou tahle dvě auta prakticky shodná, takže si mezi nimi můžete vybrat pouze podle vzhledu. Peugeot je víc sexy, Opel zase trochu usedlejší. A oba můžete mít jak v karosářské variantě hatchback, tak i jako praktičtější kombi.
Porsche Macan
Elektrický Macan má kvůli softwarovým problémům mírné zpoždění, ale letos už bychom snad měli vidět jeho produkční verzi a dozvědět se o jeho pohonu. Jeho pokroková platforma PPE bude základem dalších prémiových modelů VW Group, takže nám hodně napoví i o dalších chystaných modelech celého koncernu.
Renault 5 E-Tech
Jestli bychom měli vybrat jedinou nejdůležitější elektrickou novinku, byl by to právě Renault 5 E-Tech. Nejenže jeho design bude silně inspirovaný klasickým hatchbackem ze 70. let, ale především by měl použitelný elektromobil přiblížit masám díky rozumné cenovce (začínat by měla kolem půl milionu korun). Čtyřmetrový elektrický hatchback přímo nahradí Zoe, do budoucna by mohl zastat i roli Clia.
Tesla Cybertruck
To čekání bylo skoro nekonečné, ale letos by měla spatřit světlo světa produkční verze netrpělivě vyhlíženého Cybertrucku od Tesly. A nečekejte, že se bude od podivně klínovitého konceptu příliš lišit, Elon Musk z ambicí pro tento model rozhodně neubíral, spíš naopak. Jediným problémem je, že ostatní konkurenti už své elektrické pick-upy dávno začali prodávat, Tesla tak bude mít pozici na trhu podstatně komplikovanější než s předchozími modely.
Volvo EX90
Volvo už nám ukázalo své velké rodinné elektrické SUV EX90 v plné parádě a vážně nás zaujalo svým pokrokovým designem a bezpečností. Jenže jeho cesta k zákazníkům ještě chvíli zabere, na český trh dorazí EX90 až v druhé polovině letošního roku. Volvo také slíbilo letos představit další elektrický crossover EX30, který se velikostně vejde pod XC40.
VW ID.3 FL
Model ID.3 už není žádnou novinkou, ale Volkswagen pro letošek slíbil velkou modernizaci, která se bude týkat i funkčnosti vozu – zmizí například trochu nešikovná dotyková tlačítka na volantu. Změn by však mělo být víc a vedení značky se dušuje, že si veškerou kritiku vzalo k srdci. To jsme zvědaví… Horkou novinkou, která se letos ukáže v celé své kráse, je nedávno představený prototyp aerodynamického sedanu ID.7.
O elektrické novinky tak letos nebude nouze, a přitom toto jsou jen ty nejdůležitější. Která vás zaujala nejvíc?