Hlavní obsah

Nová Dacia Duster se představuje se vším všudy. Předchůdce zašlape do země, s naftou už ale nepochodíte

Foto: Dacia

Dacia Duster třetí generace je tu! Oblíbené SUV přijíždí s novým vzhledem, prostornějším interiérem a bohatší a modernější výbavou. Z nabídky ale zmizel diesel.

Článek

Dacia Duster dlouhodobě patří mezi nejoblíbenější auta na českém trhu, úspěšná je ale i v mnoha dalších zemích. Rumunská automobilka za 13 let tohoto modelu vyrobila více než 2,2 milionu kusů a do roku 2022 byl Duster dokonce nejprodávanějším SUV v Evropě.

Třetí generace tak má na co navazovat. Zaujmout se snaží už výrazně nápaditějším vzhledem, který podle Dacie zachovává charakteristický robustní charakter, k němu ale přidává novou designovou identitu značky.

Automobilka zdůrazňuje zejména vertikální přední část, nový světelný podpis ve tvaru písmene Y, podběhy kol se zkosenými hranami nebo široké zadní dveře. Všimněte si také pruhu, který se táhne po celém obvodu vozu.

Zajímavé jsou i ochranné lišty bočních prahů, ochranné lišty podběhů kol, trojúhelníky předního nárazníku, přední a zadní nárazníky a lemy zadního nárazníku. Jsou totiž vyrobeny z nového materiálu navrženého inženýry společnosti Dacia a chemickou společností LyondellBasell. Materiál Starkle byl představen už na koncepčním voze Manifesto a obsahuje až 20 % recyklátu.

Foto: Dacia

Dacia Duster proti předchůdci výrazně prokoukla!

S délkou 4 343 mm je nový Duster jen o 2 milimetry delší než předchůdce, výrobce ale slibuje prostornější interiér, zejména pokud jde o šířku pro cestující na předních sedadlech a prostor pro nohy na zadních sedadlech.

Nový Duster má nižší práh a širší i vyšší otvor zavazadlového prostoru, narostl i samotný kufr - je vyšší a širší a jeho objem se zvětšil až o 6 % na 472 litrů.

Velkou proměnou prošel interiér, a to zejména s ohledem na dostupnou výbavu. Nový Duster může být vybaven 7palcovým digitálním přístrojovým panelem (kromě základní verze Essential) a až 10,1palcovou obrazovkou infotainmentu (opět kromě provedení Essential). Také samotný multimediální systém je nový. A zlepšila se konektivita, rozšířena byla i nabídka jízdních asistentů.

Foto: Dacia

Interiér je daleko modernější a už takto od pohledu působí hodnotněji. Těšíme se na osobní setkání!

Výbava jednotlivých verzí

Duster Essential: pevné střešní lišty, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání, manuální klimatizace, automatické potkávací světlomety, 6 airbagů, zadní parkovací senzory a další.

Duster Expression: Essential + 17palcová kola z lehkých slitin, 7palcový digitální přístrojový štít, 10,1palcový centrální dotykový displej s multimediálním systémem Media Display a bezdrátovou replikací Apple CarPlayTM / Android AutoTM, parkovací kamera, zadní elektrická okna, automatické stěrače a další.

Duster Extreme: Essential + modulární střešní ližiny, mlhové světlomety, omyvatelné čalounění MicroCloud, gumové rohože na podlaze a v zavazadlovém prostoru, automatická klimatizace, handsfree karta, elektrická zrcátka, systém YouClip „3 v 1“, prvky interiéru a exteriéru v měděné barvě a další.

Duster Journey: totéž jako Essential + 18palcová kola z lehkých slitin, mlhové světlomety, automatická klimatizace, handsfree karta, elektronická parkovací brzda a zpětná zrcátka, bezdrátová nabíječka chytrých telefonů, multimediální systém Media Nav Live s navigací, zvukový systém Arkamys 3D Sound System se 6 reproduktory a další.

Nový Duster využívá platformu CMF-B, kterou známe z modelů Sandero, Logan a Jogger. Ta má kromě větší prostornosti v interiéru zajistit také lepší jízdní komfort a snížení hluku a vibrací. Navíc umožňuje elektrifikaci.

A tím se dostáváme k nabídce pohonných jednotek. Z palety motorizací zmizel diesel, místo něj přijíždí hybrid, který byl nedávno představen také v modelu Jogger.

Foto: Dacia

Dacia rovnou přijíždí i s nabídkou příslušenství.

Nese označení Hybrid 140 a skládá se z 1,6litrového benzinového čtyřválce o výkonu 94 k, dvou elektromotorů (motor o výkonu 49 koní a vysokonapěťový startér/generátor) a elektrifikované automatické převodovky. Ta má čtyři převodové stupně určené pro spalovací motor a další dva pro elektromotor.

K dispozici bude také provedení TCe 130 kombinující tříválcový přeplňovaný benzinový motor o objemu 1,2 litru s 48V hybridním systémem. Ten podporuje spalovací motor při rozjezdu a akceleraci a snižuje průměrnou spotřebu paliva a emise CO2 přibližně o 10 %. TCe 130 je k dispozici se šestistupňovou manuální převodovkou pro verze 4 × 2 a 4 × 4.

Foto: Dacia

Dacia Duster ve verzi Journey.

A teď zpráva, která určitě potěší českého zákazníka - dostává se totiž i na LPG! Duster ECO-G 100 umí spalovat benzin a LPG a díky dvěma nádržím s kombinovaným objemem téměř 100 litrů (50 litrů benzinu a 50 litrů LPG) zvládne dojezd až 1 300 km.

Také u třetí generace tedy budou moci zájemci zvolit vůz s pohonem všech kol. Taková verze nabídne systém Terrain Control 4 × 4 s pěti jízdními režimy pro různé typy terénu. Nejlepší terénní vlastnosti nabízí mód Off-Road, který má být z hlediska funkčnosti podobný režimu 4 × 4 lock druhé generace, ale jde ještě dál tím, že automaticky rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola podle adhezních podmínek a rychlosti vozidla.

Světlá výška pak činí 217 mm (měřeno mezi nápravami) u verze 4 × 4, Duster se chlubí předním nájezdovým úhlem až 31 stupňů, vzadu je potom 36 stupňů (opět platí pro verzi 4 × 4).

Objednávky na nový Duster budou spuštěny v únoru 2024, uvedení na český trh se očekává na jaře 2024, ceny zatím neznáme.

Související témata:
Načítám