Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Dvoumístný automobil se vzhůru otevíranými dveřmi zaujme už na první pohled velice výrazným a velmi sportovním designem. Za vzhledem stojí Flavio Manzoni, který vycházel nejen z nejmodernějších poznatků o aerodynamice, ale také z historie značky. Řešení světlometů například našlo inspiraci v modelu Daytona a podběhy zadních kol zase u ikonické F40.
Aerodynamické prvky čerpají z poznatků Ferrari ve světe formule 1, přičemž nechybějí aktivní prvky. Výrobce uvádí, že provedení přídě dokáže zajistit přítlak 1 000 kg v rychlosti 250 km/h, zatímco aktivní zadní křídlo ve spojení s difuzorem pak při stejném tempu až 590 kg.
Víc vás ale jistě zajímá pohonné ústrojí. Stejně jako u předchozího LaFerrari sáhli inženýři z Maranella i tentokrát k elektrickému dopingu (jde znovu o full-hybrid nabíjený pouze jízdou). Nyní však bez dvanáctiválce.
Srdcem hybridního ústrojí je třílitrový vidlicový šestiválec (s elektrickým turbodmychadlem), který jen sám o sobě produkuje 900 koní. Pomáhají mu ještě tři elektromotory: Dva najdeme u přední nápravy (dohromady poskytují 286 koní), třetí s výkonem 80 koní se nachází vzadu. Všechny si vyvinulo Ferrari samo.
Kombinovaný výkon celého hybridního ústrojí dosahuje úžasných 1 200 koní, F80 je tak nejsilnějším silničním autem v historii značky.
I přes poměrně komplikované pohonné ústrojí Ferrari F80 váží jen 1 525 kg (jako vždy jde o suchou hmotnost, s kapalinami a řidičem jste minimálně o 150 kg výš), proto nabízí ohromující dynamiku. Z klidu na 100 km/h akceleruje za 2,15 sekundy, dvoustovku dá z nuly za 5,75 vteřiny a rozjede se až na 350 km/h!
Za slušnou hmotností samozřejmě najdeme lehké a pokročilé materiály, v konstrukci vozu se uplatňují především uhlíková vlákna a hliník. F80 dále dostalo sofistikovaný adaptivní podvozek, karbon-keramické brzdy a 20palcová kola vpředu a 21palcová vzadu. Zákazníci si mohou vybírat mezi pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2s a Pilot Sport Cup 2Rs, v obou případech mají rozměr 285/30 vpředu a 345/30 vzadu.
Zajímavostí je nová funkce Boost Optimization, kterou řidič aktivuje v jízdních režimech Performance a Qualify. Určena je pouze na okruhy, dokáže si totiž zapamatovat, v kterých částech okruhu by šofér mohl využít krátkodobé zvýšení výkonu (boost). Například na dlouhé rovince tak přihodí ještě nějaký výkon navíc.
Ferrari plánuje postavit pouhých 799 exemplářů, produkce odstartuje na konci příštího roku a potrvá do roku 2027. Cena samozřejmě odpovídá značce, technice a schopnostem vozu, startuje na částce 3,6 milionu eur, což je v přepočtu asi 90,9 milionu korun.
Samozřejmě se nabízí srovnání s novým (také hybridním) McLarenem W1, který svých 1270 koní (navíc váží skoro o dva metráky méně) posílá pouze na zadní kola a stojí o 30 milionů méně.
A co poslední ze svaté trojice, tedy Porsche? To prý intenzivně vymýšlí, jak do původně elektrického hypersportu Mission X vmáčknout hybridní pohon…