Článek
Zatím nejnovější generace populárních prémiovek BMW X5 a BMW X6 se nacházejí v polovině životných cyklů a mnichovská značka je nově vylepšuje uvedením zásadních modernizací. Obě velká SUV se v dnešních dnech představují se svěžejším exteriérovým designem, modernější architekturou interiérů s infotainmentem iDrive 8, vylepšenými technologiemi a výbavou i novými elektrifikovanými motorizacemi. Celková modernizace oblíbených bavoráků tak je docela rozsáhlá.
Už na první pohled je jasně vidět, že návrháři BMW vsadili na čistější a elegantnější křivky. Tradičnější „X-pětka“ i módní „X-šestka“ si zachovávají svou charakteristickou tvář a nově zaujmou štíhlejšími LED světlomety s šípovitým denním svícením nebo nově navrženým tvarem ikonických ledvinek, pro X5 vůbec poprvé s LED osvětlením BMW Iconic Glow. To se v minulosti představilo spolu s nejnovější X-šestkou, která nově oslovuje zákazníky ještě sportovnějším stylingem. BMW přitom odhaluje, že nové přední světlomety obou modelů jsou nově o 35 milimetrů nižší.
U stylovější X-šestky BMW láká na mohutnou záď s opticky nízkými LED světly zasahujícími až do výklopné zadní stěny a doplňuje, že jejich světelný podpis tvoří známý tvar písmene L pro koncová i brzdová světla. Modernější styling novější X-pětky zvýrazňují i nová LED zadní světla s motivem písmene X. Pro vlajkové modely M60i xDrive si pak návrháři automobilky připravili individuální odlišení výraznějšími designovými prvky, jako třeba dvojitými lamelami a logem M na masce ve tvaru ledvinek, kterými chtějí ukázat výjimečnost vrcholných osmiválcových vozů.
BMW současně rozšířilo nabídku laků pro obě SUV o nové odstíny Blue Ridge Mountain, Skyscraper Grey a Frozen Pure Grey pro standardní vozy nebo Marina Bay Blue a Isle of Man Green pro vrcholné motorizace M60i xDrive. A zatímco se zvenku oba modely decentně odlišují, zevnitř zakládají na stejné nejmodernější interiérové architektuře mnichovské značky. A všimnout si můžeme i nového menšího voliče automatické převodovky.
Zásadní novinkou je využití již známého velkého prohnutého displeje iDrive 8, spojujícího 12,3palcovou obrazovku digitálního přístrojového štítu s 14,9palcovou dotykovou obrazovkou multimediálního systému. X-pětka i X-šestka tak upouští od intuitivního klasického ovládání klimatizace a nově si ji přizpůsobíte pouze doteky na displej. O příjemnější atmosféru v kabině se při krátkých i dlouhých cestách spolu s kvalitním audiem bude starat také ambientní osvětlení s patnácti volitelnými barvami.
Elektrifikace je standardem a stále je v nabídce také nafta
V Česku se nové BMW X5 bude prodávat se širokou paletou elektrifikovaných a benzinových motorizací. Standardem obou modelů (včetně X6) je 48voltový mild-hybrid a jedinou výjimkou je šestiválcový plug-in hybrid xDrive50e pro praktičtější X-pětku. Ten nahrazuje dřívější variantu xDrive45e a s benzinovým šestiválcem i silným elektromotorem disponuje kombinovaným výkonem 490 koní (360 kW) a maximálním dojezdem čistě na elektřinu přibližně 100 kilometrů.
Decentněji elektrifikované mild-hybridní zážehové jednotky pro BMW X5 zastupují základní třílitrový šestiválec xDrive40i s 380 koňmi (280 kW) a vrcholný 4,4litrový osmiválec M60i xDrive s 530 koňmi (390 kW). Jediným prodávaným naftovým motorem bude mild-hybridní třílitrový šestiválec o 286 koních (210 kW). Na letošní léto pak automobilka plánuje uvedení také silnějšího nového naftového šestiválce xDrive40d.
Překvapivě menší nabídku motorizací si automobilka připravila pro stylovější X-šestku, která nedisponuje novým plug-in hybridem. Do Česka míří pouze se základním benzinovým šestiválcem xDrive40i, vrcholným benzinovým osmiválcem M60i xDrive a naftovým šestiválcem xDrive30d. Jak už modelová označení napovídají, všechny varianty modelů X5 a X6 budou vybaveny osmistupňovým automatem a pohonem všech kol xDrive s upřednostňováním zadních kol.
A nejmodernější technologie najdeme také pod kapotami. Nový vylepšený zážehový řadový šestiválec xDrive40i vyvine vyšší výkon s nižšími emisemi a šestiválcový turbodiesel zaujme novým vstřikováním common-rail se vstřikovači s elektromagnetickými ventily, zajišťujícími 12 vstřiků za jeden cyklus s maximálním tlakem 2 500 bar. Benzinový osmiválec má zesílený klikový hřídel, vylepšeníé přeplňování, nové olejové čerpadlo nebo lehčí olejovou vanu. Nový plug-in hybrid pak nabízí vyšší výkon, o 100 newtonmetrů vyšší točivý moment a delší dojezd.
Nová BMW X5 a X6 s oficiálním odhalením rovnou vstupují i na český trh. Obě novinky se začnou prodávat v dubnu a již mají i českou cenu. Nové BMW X5 se u nás prodává se základní cenou od 2 017 600 Kč, stylovější BMW X6 pak začíná na 2 142 400 Kč. Oba modely se i nadále vyrábějí v americké továrně ve Spartanburgu.