Článek
Fiat 500 je tu s námi už pěknou řádku let. Jeden by tomu skoro odmítal uvěřit, ale model se představil už v roce 2007, načež sportovní verze Abarth s přeplňovanou čtrnáctistovkou přišla přibližně rok poté. Aby nejlukrativnější model Fiatu udržel svou popularitu, představuje novou edici jménem Orange Racing 255.
Tato nostalgická a velmi, velmi oranžová edice vzdává hold závodním vozům značky Fiat z minulosti, zejména těm, které kdysi soutěžily v rally – tady se jistě každému znalci vybaví typ 131 z konce sedmdesátých a začátku osmdesátých let. A je tomu opravdu tak, v tomto konkrétním případě jde o nostalgickou vzpomínku na verzi 131 Racing Volumetrico Abarth.
Pro získání sytě oranžového historického zbarvení však není třeba si připlácet za edici Racing. Lidé z Abarthu si totiž řekli, že nově vzniklá barva Orange Racing vlastně funguje překvapivě dobře, a tak ji od nynějška můžeme najít i ve vzorníku všech ostatních Abarthů. Kromě toho došlo na zjednodušení celkové nabídky vozů Abarth.
V praxi to pak znamená, že můžeme volit mezi dvěma druhy „duše“ nových Fiátků se škorpionem ve znaku, jak uvádí výrobce – Turismo a Competizione neboli cestovní a závodní verze. Je tu tedy částečná inspirace ostatními výrobci, kteří rovněž nabízejí takzvaně „cestovní“ verze svých sportovních vozů jako třeba Porsche.
Popravdě těžko říct, která z nich je lepší. Není překvapením, že verze Turismo hraje více na tu komfortní notu, a tak můžeme v její výbavě najít třeba sedadla čalouněná černou kůží, dalším poznávacím znakem jsou kromě označení modelu na karoserii také leštěná 17palcová kola s pěti rozdvojenými paprsky.
Naproti tomu verzi Competizione bezpečně rozpoznáme podle sportovních karbonových sedadel Sabelt připravených pro využití na okruhu a rovněž 17palcových kol, avšak tentokrát s osmi rozdvojenými paprsky a klasickým nástřikem v tmavě šedé barvě. Pro fajnšmekry však bude hrát roli zejména fakt, že verze Competizione má na přední nápravě samosvorný diferenciál, což zlepšuje trakci zejména na výjezdech ze zatáček.
Další rozcestí, nad kterým si možná při brouzdání konfigurátorem budou zájemci lámat hlavu, je vybavení kabiny. Opět tu jsou totiž dvě varianty, konkrétně Tech a Comfort. Zaškrtnutí první jmenované bude mít za následek vybavení automatickou klimatizací a navigací se 7palcovým dotykovým displejem. Na druhé straně varianta Comfort vybaví váš Abarth audiosystémem od renomované firmy Beats a xenonovými předními svítilnami. Nabízí se, zda není Tech spíše komfortní a Comfort spíše technický, ale to si musíme stěžovat u výrobce.
Všechno výše zmíněné vybavení se přirozeně týká všech verzí Fiatu 500 ve verzi Abarth, tedy modelu 595 i 695 a totéž platí jak pro otevřenou verzi Cabrio, tak pro klasický hatchback. V případě silnější verze 695 však je možné si ještě připlatit za sportovní výfuk Record Monza Sovrapposto nebo výkonnější brzdy od vyhlášené firmy Brembo.
Na závěr připomeňme, že Abarth 595 a Abarth 695 pohání kompaktní, ale rozzuřený a překvapivě robustní přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,4 litru, který v atmosférické verzi najdeme v této splašené krabici Ten v modelu 595 dává výkon 165 koní a v modelu 695 dokonce 180 koní díky výkonnějšímu turbodmychadlu Garrett.
Nejde sice o závratné výkony, avšak v kombinaci s hmotností jen 1 045 kg a krátkým rozvorem znamená spoustu zábavy, což je ostatně důvod, proč se i po letech pořád těší velké oblibě. Dle oficiálního ceníku sportovní verze „pětistovky“ začíná na částce 532 tisíc korun, ty vrcholné verze se však mohou atakovat až 800 tisíc korun.