Článek
V roce 2030, tedy za necelých osm let, bude Nissan, stejně jako spousta jiných automobilek, prodávat jen elektromobily. A od příštího roku nebude v Evropě uvádět žádné nové modely se spalovacími motory, jen nechá doběhnout stávající nabídku. Rozhodl se totiž neinvestovat do nových technologií splňujících Euro 7, ale radši peníze nasype do nových elektrifikovaných modelů. Značka to všechno oznámila v prohlášení jménem Ambice 2030.
„Nissan míří k elektrifikované budoucnosti a Evropa udává směr. Prostřednictvím programu Ambice 2030 jsme stanovili jasný směr a s naší novou elektrifikovanou řadou skutečně dláždíme cestu k udržitelné budoucnosti,“ řekl Guillaume Cartier, předseda představenstva pro Nissan Afrika, Blízký východ, Indie a Evropa. „Nabídneme zákazníkům různé modely pro různé potřeby, od čistě elektrických aut, až po hybridní, chceme mít široké portfolio.“
Tím „širokým portfoliem“ je míněno několik crossoverů, nový Leaf a čistě elektrický užitkový automobil. Podle automobilky bude klíčovým modelem Juke hybrid, který si nechá všechny svoje vlastnosti jako praktičnost a hravost, ale s novým hybridním pohonným ústrojím by měl pro konvenčně smýšlející zákazníky posloužit jako vstupenka do elektrifikovaného světa.
Koncepčně podobný, i když s jinou filozofií pohonu, by pak měl být model Qashqai E-Power. Jeho kola bude roztáčet elektromotor, což má podle Nissanu blahodárný vliv na okamžitou a lineární akceleraci i měkkost jízdy, ale trakční baterii bude pohánět malý spalovací motor. Koncept, který se představil široké veřejnosti v podobě závodního modelu Audi RS Q e-Tron na letošním Dakaru, ale který už mělo dávno třeba BMW v modelu i3 Rex, zajišťuje klid za volantem, kdy se nemusíte bát, že vám dojde energie během cesty.
K modelu Qashqai e-Power se připojí Nissan X-Trail e-Power nabízející stejné hybridní řešení, ale tentokrát v kombinaci se dvěma elektromotory. Tenhle model chce Nissan nabízet dynamicky smýšlejícím zákazníkům, kteří zároveň potřebují víc prostoru pro svoje koníčky a rodiny. Systém pohonu všech kol říká e-4orce a je nasnadě, že elektromobily dovolí konstruktérům čarovat s přesně dávkovaným přenosem výkonu.
I Nissan Leaf, první hromadně prodávané čistě elektrické auto, se dočká modernizace. Nissan nezveřejnil podrobnosti, vyjma příslibu lepší konektivity a efektivního pohonu, ale pochlubil se historickými čísly: více než 577 000 prodaných Leafů po celém světě a více než 9 miliard ujetých kilometrů bez emisí od uvedení na trh v roce 2010.
Úplnou novinkou bude ještě v letošním roce představený čistě elektrický crossover Ariya na úplně nové podvozkové platformě, kterou by měly postupně převzít i další značky aliance, tedy Renault a Mitsubishi. I Ariya bude mít pohon všech kol e-4orce a Nissan slibuje nadprůměrně prostorný interiér.
Velikostí pak bude argumentovat i poslední chystaná novinka, Nissan Townstar. U lehkého užitkového vozidla víme už alespoň dojezd, který by měl nabídnout 300 kilometrů podle přísnější metodiky měření WLTP. Nissan ho uvádí jako dodávku nové generace, která by měla zajistit lokální zásobování.
Všech šest modelů chce Nissan uvést na trh ještě během letošního roku. Hlavně model Ariya vzbuzuje velká očekávání, byť ze zákulisních informací víme, že úspěšnému uvedení na trh by mohla bránit vyšší cena.