Článek
Padesátá a šedesátá léta se nesla ve znamení rychlosti. Právě před těmi zhruba šesti až sedmi dekádami už začaly být závodní vozy drtivě rychlé a motory překvapivě výkonné, zatímco restrikce a bezpečnostní opatření byly stále ještě hudbou budoucnosti. To do motorsportu vnášelo auru nebezpečí a tajemna, díky čemuž toto období bývá často považováno za zlatou éru.
Shodou okolností se v té samé době velmi dobře dařilo kategorii takzvaných sportovních vozů. Právě z tohoto období pochází jeden legendární a dnes nesmírně vzácný Aston Martin, typ DBR1, o jehož slávu se tehdy zasloužil mimo jiné muž, který v podstatě žil svůj sen.
Je tedy zcela pochopitelné, že automobilka z Gaydonu na tohle období ráda vzpomíná. Speciální divize soustředící se na zakázkové, exkluzivní či jinak výjimečné Astony Martin letos navíc slaví desáté narozeniny, a tak bylo rozhodnuto spojit „příjemné s užitečným“.
A tak přivítejme Aston Martin DBR22, duchovního nástupce legendárního DBR1. Ona návaznost na sportovní vůz z roku 1959, který triumfoval umístěním 1–2 ve slavném vytrvalostním klání Le Mans, je tu dost patrná. I přes jasné znaky moderního designového jazyka Aston Martinu tu totiž vidíme silnou inspiraci originálem.
Jako první společný znak patrně zaujme absence střechy. Dalším poznávacím znamením jsou výrazné a klenuté blatníky, což je prvek zcela charakteristický pro sportovní vozy z 50. a 60. let. Kromě estetické funkce byly i praktické – při jízdě na ně bylo dobře vidět z místa řidiče, což pomáhalo při průjezdu zatáčkami nebo v napjatých soubojích, zejména hned po startu závodu.
Další inspiraci vidíme hned v přední masce, která působí o něco agresivnějším dojmem. Vedle masky jsou pak svítilny jako vystřižené ze supersportu Valkyrie a za předními koly vidíme výdechy opět evokující typ DBR1.
Slavný závodní veterán pak připomíná i křivka lemující horní hranu dveří nebo „hrby“ nacházející se hned za sedadly. Štíhlou zadní část potom zakončuje jednoduchá, natřikrát lomená linka zadních svítilen.
Málem bychom zapomněli na to nejdůležitější – na pohon. Skeptiky můžeme ubezpečit, že tady byste elektřinu hledali nanejvýš v elektroinstalaci, ale pod kapotou duní plnotučný 5,2l dvakrát přeplňovaný dvanáctiválec, v tomto případě naladěný na výkon 705 koní a 750 Nm točivého momentu.
Jinými slovy – tento radikální roadster bude opravdová střela. Motor roztáčí přes značně upravený osmistupňový automat výhradně zadní kola a sprint z klidu na stokilometrovou rychlost zvládá DBR22 za fantastických 3,4 sekundy. Navzdory absenci střechy pak má tento retro sportovní vůz uhánět až malinko děsivých 317 km/h.
Automobilka přiznává, že typ DBR22 opravdu bude umět „poškádlit“ lidské smysly, jak prohlásil ostatně Marek Reichmann, kreativní ředitel značky: „Řidiče od nezapomenutelného dvanáctiválcového vytí dělí pouze proud vzduchu,“ řekl. „Aston Martin DBR22 tedy bude velmi silným stimulantem lidských smyslů.“
Jinými slovy nám chtěl říct, že až se některý z desítky šťastlivců bude prohánět po německé dálnici nebo po závodním okruhu v rychlosti hodně přes 200 km/h v autě, které má řvoucí motor pod kapotou a žádnou střechu, měl by si na cestu přibalit jedny rezervní trenky. Nepadlo však ani slovo o tom, že by měly být součástí ceny 1,5 milionu liber (43,5 milionu Kč).