Hlavní obsah

Nic než dokonalost: U Bugatti musí všechno sedět na milimetr přesně

Foto: Bugatti

Než zamíří ke svému majiteli, podléhá každý zhotovený vůz Bugatti náročné kontrole kvality. Jakmile nějaký díl nelícuje s rozdílem byť jen o 1 milimetr, musí být opraven, nebo nahrazen novým.

Víme, že celá řada exkluzivních značek je v honbě za dokonalostí schopna udělat prakticky cokoliv. Dobrý je za tři, jak se říká, a ani chvalitebný zkrátka v Molsheimu nestačí. Jediný přípustný výsledek je naprostá dokonalost. A za tímto účelem Bugatti zaměstnává jednoho specializovaného odborníka.

Článek

Automobilka Bugatti přistupuje k automobilům jako málokdo. Francouzský výrobce staví jedny z nejrychlejších a nejexkluzivnějších sportovních vozů na světě a jeho filozofie je postavena na pedantské posedlosti dokonalostí – takové, že dokonce zaměstnává profesionálního metrologa, který dohlíží na kvalitu výroby.

Asi jsme všichni slyšeli o povolání, kterému se říká kontrolor kvality. A snad někdo z nás i takového zná osobně, ale tohle je úplně jiný level. Grégoire Haller-Meyer, muž odpovědný za měření a analýzu všech komponentů, se musí postarat o to, že všechny panely jsou do exkluzivního a nesmírně drahého celku zakomponovány bezchybně.

„Když je mezera mezi dvěma komponenty byť jen o jeden milimetr větší, než je záhodno, je na mně zjistit důvod této anomálie a najít řešení,“ říká o své profesi Haller-Meyer. „Je to velmi důležité, neboť i takto nepatrné odchylky mohou vést k nepříjemným zvukům v rychlostech, kterých naše sportovní auta dosahují.“

Foto: ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

Posledním modelem Bugatti technicky vycházejícím z Chironu je model Chiron Profilée vyrobený v jediném exempláři. Pedantská pozornost k detailu je však věnována všem modelům bez rozdílu.

Tento odborník používá pokročilé trojrozměrné skenery s přesností 0,0005 mm. Nejprve za pomoci svého vybavení odhalí komponent, který z celku nějakým způsobem vybočuje. Následně musí vypátrat příčinu, proč daný díl perfektně nelícuje. Ta se potom řeší s inženýry a řemeslníky Bugatti a zjedná se oprava dílu, případně zhotovení zcela nového.

„Měření jednotlivých komponentů a dozor nad tím, zda jsou v rámci naší přísné tolerance, je pouze část mého poslání,“ dodává Haller-Meyer. „Mám za úkol mimo jiné sběr a analýzu dat, což umožňuje kvalitu výroby našich hyperaut průběžně zlepšovat a vyhnout se nedostatkům v budoucnu.“

A které že modely podléhají takovéto pedantské posedlosti po dokonalém výsledku? Odpověď je velmi prostá – všechny. Lidé v Molsheimu totiž prodávají tradici, exkluzivitu, luxus a v neposlední řadě také rychlost. Jejich zákazníci jsou velmi nároční a nic jiného než dokonalost za své peníze neočekávají.

To znamená vše od základního typu Chiron se všemi jeho deriváty až po modely z limitovaných edic, jako je Centodieci, případně jednokusové speciality typu La Voiture Noire nebo Chiron Profilée. U každého z nich se dohlíží na to, aby byl vůz se znakem Bugatti na kapotě dokonalý. A je jedno, zda stojí 70, nebo 235 milionů korun.

Načítám