Hlavní obsah

Než koupíte zimáky: Celoroční pneumatiky 205/55 R16 na Octavii fungují překvapivě dobře, ale pozor na ty laciné z Číny

Foto: Goodyear

Připomeňme si test celoročních pneumatik 205/55 R16, který letos publikoval německý autoklub ADAC. Mohl by zajímat všechny, již jsou už otráveni přezouváním a skladováním gum. Testované gumy rozhodně nezaostávají za zavedenými zimáky o mílové kroky.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Už jsme tu měli dva testy zimních pneumatik od renomovaných odborníků z německého autoklubu ADAC, takže pokud chcete plnohodnotné zimáky, víte, kde hledat informace o tom, jaké jsou dobré a jakým je lepší se vyhnout. Případně které excelují ve vybraných podmínkách a situacích. Odkazy na aktuální testy najdete níže:

Teď se ale podíváme na celoroční pneumatiky, kterým se ADAC věnoval už dříve v průběhu roku. Test se totiž protáhl do dvou ročních období, neboť se samozřejmě hodnotí i jiné věci než zimní provoz. Ale z celkové metodiky je testování zimním pneumatikám velmi podobné a v některých bodech se vlastně od testu zimáků vůbec neliší.

Lze si tak udělat celkem dobrý obrázek o tom, jak které celoročky fungují i v zimním provozu. Připomínáme, že aby například v Německu mohla být pneumatika považována za zimní z pohledu zákona, musí být označena symbolem 3PMSF (symbol hory se třemi vrcholky a se sněhovou vločkou uprostřed). Pro podrobnosti ohledně metodiky a hodnocení se podívejte na stránky německého autoklubu ADAC.

Celkové hodnocení dle ADACu

Známka ADACBrzdy sucho 100-0 km/h mBrzdy mokrý asfalt 80-0 km/h mBrzdy mokrý beton 80-0 km/h mAkvaplaning v přímce km/hAkvaplaning v zatáčce m.s-2Brzdy sníh 30-0 km/h mTrakce sníh dNBrzdy led 20-0 km/h mŽivotnost kmSpotřeba l/100 kmHluk dB(A)Cena v Kč za kus
Goodyear Vector 4Seasons Gen-32,443,234,740,079,33,410,7218,518,7607005,470,62055
Pirelli Cinturato All Season SF22,640,433,337,581,03,312,0209,718,0330005,470,62399
Hankook Kinergy 4S22,742,635,942,377,73,311,4216,921,0515005,472,11707
Michelin CrossClimate22,739,534,841,181,03,211,1225,519,8440005,371,12451
Kumho Solus 4S HA32+2,844,135,140,673,42,610,6223,219,6506005,471,91572
Vredestein Quatrac2,842,235,040,078,73,311,6217,620,4480005,271,11917
Falken EuroAll Season AS2103,144,134,438,980,83,411,4200,020,5400005,472,31835
Firestone Multiseason23,644,233,639,377,82,811,4210,419,6356005,371,51525
Sava All Weather3,745,038,144,574,03,010,4234,119,2427005,271,41486
Nankang Cross Seasons AW-63,744,637,943,972,32,510,7212,519,0418005,370,61430
Toyo Celsius AS23,843,236,443,178,43,311,7191,421,2502005,471,51750
Semperit AllSeason-Grip3,945,935,340,377,82,910,0228,118,1374005,471,41691
Uniroyal AllSeasonExpert 24,046,635,040,882,33,610,7217,618,5480005,371,41749
Yokohama BluEarth-4S4,046,136,141,374,82,810,5212,321,2339005,572,21633
Kenda Kenetica 4S5,144,837,543,278,63,311,9191,222,0436005,571,91231
Infinity Ecofour5,444,938,645,969,42,411,4210,919,7444005,271,41380

Vedle celkové známky, kterou uděluje ADAC, uvádíme i hodnocení v jednotlivých kritériích a na to se ještě podíváme podrobněji. Znovu připomínáme, že německý autoklub do hodnocení posledních pár let míchá ve velkém také ideologii, a to pak trochu hýbe pořadím. Pokud se chce někdo rozhodovat jen podle toho, jak výrobce plní plány DEI a ESG doktrín, prosím, ale domníváme se, že motoristům jde především o to, jak pneumatika opravdu funguje a ne jestli výrobce vybudoval v továrně dostatek záchodků pro nebinární osoby…

Hodnocení v jednotlivých disciplínách

Pokud se podíváme na hodnocení brzdné dráhy na suchu, tak nejlépe zastavil Michelin (39,5 m), za ním je Pirelli a Vredestein. Nejhorší pneumatiky Semperit, Yokohama a Uniroyal potřebovaly 46 metrů a více na zastavení ze 100 km/h. Rozdíl mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou v testu je docela velkých 7,1 metru.

Na vodě kraluje Pirelli (je nejlepší na brzdách a druhá nejlepší v odolávání akvaplaningu). Dobře na vodě brzdí také Firestone a Falken. Vítězný Goodyear je až čtvrtý. Nejhůře si na vodě vedou pneumatiky Infinity, Sava a Nankang. Jen pro srovnání, rozdíl v brzdné dráze na mokrém asfaltu je mezi nejlepší a nejhorší pneu 5,3 metru, na mokrém betonu dokonce 8,4 metru. To už je skoro délka dvou aut a v momentě, kdy vozidlo na nejlepších gumách už stojí, to na nejhorších stejným místem jede stále ještě rychlostí zhruba 15 km/h.

A zatímco Uniroyal odolává akvaplaningu do 82,3 km/h, nejhorší Infinity jen do 69,4 km/h. Slušné gumy zvládají při testech ADACu zhruba 80 km/h a víc.

Na sněhu nejlépe brzdí Semperit, Sava a Yokohama, nejhůře pak Toyo, Kenda a jinak na vodě excelentní Pirelli. Rozdíl v brzdné dráze z 30 km/h činí mezi nejlepší a nejhorší gumou dva metry. Nejlepší trakci na sněhu má Sava, Semperit a Michelin, nejhorší pak Falken, Toyo a Kenda. Pirelli nijak nevyniká ani v této disciplíně, je čtvrté od konce. Naopak na ledu z 20 km/h zastaví nejlépe Pirelli, Semperit a Uniroyal, nejhůře Toyo, Yokohama a Kenda. Rozdíl mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou jsou čtyři metry.

Při nákupu pneumatik je pro mne rozhodující
Vždy jen cena.
4,7 %
Výsledky v renomovaných nezávislých testech, rád si připlatím za lepší.
20 %
Hledám rozumný kompromis mezi cenou a celkovými vlastnostmi.
75,3 %
Celkem hlasovalo 1206 čtenářů.

Pokud jde o životnost, tak podle ADACu nejvíce vydrží vítězný Goodyear, který jako jediný zvládne přes 60 000 km. Následuje Hankook a Kumho. Naopak nejmenší výdrž, skoro poloviční za vítězem testu, mají gumy Firestone, Yokohama a trochu tradičně Pirelli.

Nejmenšího odporu a nejnižší spotřeby v testu dosáhly pneumatiky Sava, Vredestein a Infinity, nejvyšších hodnot naopak gumy Kenda a Yokohama. Naměřené rozdíly spotřeby paliva byly 0,3 l / 100 km.

V hodnocení akustického komfortu si nejlépe vedly pneumatiky Goodyear, Nankang a Pirelli, kterým ADAC shodně naměřil hluk 70,6 dB. Nejhůře si vedly gumy Hankook, Yokohama a Falken s hodnotami přes 72 dB.

Nejlepší nemusí být nejdražší

Podívali jsme se i na ceny testovaných pneumatik, za kolik se aktuálně dají na českém internetu sehnat. Je samozřejmě potřeba brát tyto údaje s rezervou, protože jsme neověřovali dostupnost a cenu za dopravu. Nejlevnější Kenda stojí 1 231 Kč, nejdražší Michelin 2 451 Kč. Goodyear, jakožto vítěz testu, se dá v tomto rozměru sehnat za 2 055 Kč.

Naopak i nijak zázračné pneumatiky v testu stojí pořád 1 600 až 1 800 Kč, takže necháme na vašem posouzení, jestli ten příplatek zhruba 1 000 Kč na celé sadě za ty lepší gumy stojí, nebo ne. Také lze pochopit, že se někteří budou rozhodovat právě podle vlastností v jednotlivých disciplínách.

Foto: Dalibor Žák

Sada moderních celoročních pneumatik vychází o dost výhodněji než plnohodnotné zimáky. Budou ale na českou zimu stačit? To se chystáme letos zjišťovat. Koupili jsme totiž celou sadu k testu.

Někdo třeba ve sněhu vůbec nejezdí a chce hlavně dobré vlastnosti na vodě (v tom vedou testované gumy Pirelli), někdo chce třeba hlavně dobrou trakci a vlastnosti na sněhu (překvapily gumy Sava a Semperit). Někdo chce zas celkově vyvážené vlastnosti, velkou výdrž a komfort (v tom vede vítězný Goodyear).

Zajímavé je, že pneumatiky Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 budeme letos testovat. Na „redakčním“ BMW 330i E90 budeme zkoušet, jestli je lze považovat za důstojnou náhradu zimních pneumatik, nebo se pořád jedná o gumy s kompromisními vlastnostmi, na nichž je lepší do extrémního počasí nevyjíždět.

Načítám