Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Už jsme tu měli dva testy zimních pneumatik od renomovaných odborníků z německého autoklubu ADAC, takže pokud chcete plnohodnotné zimáky, víte, kde hledat informace o tom, jaké jsou dobré a jakým je lepší se vyhnout. Případně které excelují ve vybraných podmínkách a situacích. Odkazy na aktuální testy najdete níže:
Teď se ale podíváme na celoroční pneumatiky, kterým se ADAC věnoval už dříve v průběhu roku. Test se totiž protáhl do dvou ročních období, neboť se samozřejmě hodnotí i jiné věci než zimní provoz. Ale z celkové metodiky je testování zimním pneumatikám velmi podobné a v některých bodech se vlastně od testu zimáků vůbec neliší.
Lze si tak udělat celkem dobrý obrázek o tom, jak které celoročky fungují i v zimním provozu. Připomínáme, že aby například v Německu mohla být pneumatika považována za zimní z pohledu zákona, musí být označena symbolem 3PMSF (symbol hory se třemi vrcholky a se sněhovou vločkou uprostřed). Pro podrobnosti ohledně metodiky a hodnocení se podívejte na stránky německého autoklubu ADAC.
Celkové hodnocení dle ADACu
Známka ADAC | Brzdy sucho 100-0 km/h m | Brzdy mokrý asfalt 80-0 km/h m | Brzdy mokrý beton 80-0 km/h m | Akvaplaning v přímce km/h | Akvaplaning v zatáčce m.s-2 | Brzdy sníh 30-0 km/h m | Trakce sníh dN | Brzdy led 20-0 km/h m | Životnost km | Spotřeba l/100 km | Hluk dB(A) | Cena v Kč za kus | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 | 2,4 | 43,2 | 34,7 | 40,0 | 79,3 | 3,4 | 10,7 | 218,5 | 18,7 | 60700 | 5,4 | 70,6 | 2055 |
Pirelli Cinturato All Season SF2 | 2,6 | 40,4 | 33,3 | 37,5 | 81,0 | 3,3 | 12,0 | 209,7 | 18,0 | 33000 | 5,4 | 70,6 | 2399 |
Hankook Kinergy 4S2 | 2,7 | 42,6 | 35,9 | 42,3 | 77,7 | 3,3 | 11,4 | 216,9 | 21,0 | 51500 | 5,4 | 72,1 | 1707 |
Michelin CrossClimate2 | 2,7 | 39,5 | 34,8 | 41,1 | 81,0 | 3,2 | 11,1 | 225,5 | 19,8 | 44000 | 5,3 | 71,1 | 2451 |
Kumho Solus 4S HA32+ | 2,8 | 44,1 | 35,1 | 40,6 | 73,4 | 2,6 | 10,6 | 223,2 | 19,6 | 50600 | 5,4 | 71,9 | 1572 |
Vredestein Quatrac | 2,8 | 42,2 | 35,0 | 40,0 | 78,7 | 3,3 | 11,6 | 217,6 | 20,4 | 48000 | 5,2 | 71,1 | 1917 |
Falken EuroAll Season AS210 | 3,1 | 44,1 | 34,4 | 38,9 | 80,8 | 3,4 | 11,4 | 200,0 | 20,5 | 40000 | 5,4 | 72,3 | 1835 |
Firestone Multiseason2 | 3,6 | 44,2 | 33,6 | 39,3 | 77,8 | 2,8 | 11,4 | 210,4 | 19,6 | 35600 | 5,3 | 71,5 | 1525 |
Sava All Weather | 3,7 | 45,0 | 38,1 | 44,5 | 74,0 | 3,0 | 10,4 | 234,1 | 19,2 | 42700 | 5,2 | 71,4 | 1486 |
Nankang Cross Seasons AW-6 | 3,7 | 44,6 | 37,9 | 43,9 | 72,3 | 2,5 | 10,7 | 212,5 | 19,0 | 41800 | 5,3 | 70,6 | 1430 |
Toyo Celsius AS2 | 3,8 | 43,2 | 36,4 | 43,1 | 78,4 | 3,3 | 11,7 | 191,4 | 21,2 | 50200 | 5,4 | 71,5 | 1750 |
Semperit AllSeason-Grip | 3,9 | 45,9 | 35,3 | 40,3 | 77,8 | 2,9 | 10,0 | 228,1 | 18,1 | 37400 | 5,4 | 71,4 | 1691 |
Uniroyal AllSeasonExpert 2 | 4,0 | 46,6 | 35,0 | 40,8 | 82,3 | 3,6 | 10,7 | 217,6 | 18,5 | 48000 | 5,3 | 71,4 | 1749 |
Yokohama BluEarth-4S | 4,0 | 46,1 | 36,1 | 41,3 | 74,8 | 2,8 | 10,5 | 212,3 | 21,2 | 33900 | 5,5 | 72,2 | 1633 |
Kenda Kenetica 4S | 5,1 | 44,8 | 37,5 | 43,2 | 78,6 | 3,3 | 11,9 | 191,2 | 22,0 | 43600 | 5,5 | 71,9 | 1231 |
Infinity Ecofour | 5,4 | 44,9 | 38,6 | 45,9 | 69,4 | 2,4 | 11,4 | 210,9 | 19,7 | 44400 | 5,2 | 71,4 | 1380 |
Vedle celkové známky, kterou uděluje ADAC, uvádíme i hodnocení v jednotlivých kritériích a na to se ještě podíváme podrobněji. Znovu připomínáme, že německý autoklub do hodnocení posledních pár let míchá ve velkém také ideologii, a to pak trochu hýbe pořadím. Pokud se chce někdo rozhodovat jen podle toho, jak výrobce plní plány DEI a ESG doktrín, prosím, ale domníváme se, že motoristům jde především o to, jak pneumatika opravdu funguje a ne jestli výrobce vybudoval v továrně dostatek záchodků pro nebinární osoby…
Hodnocení v jednotlivých disciplínách
Pokud se podíváme na hodnocení brzdné dráhy na suchu, tak nejlépe zastavil Michelin (39,5 m), za ním je Pirelli a Vredestein. Nejhorší pneumatiky Semperit, Yokohama a Uniroyal potřebovaly 46 metrů a více na zastavení ze 100 km/h. Rozdíl mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou v testu je docela velkých 7,1 metru.
Na vodě kraluje Pirelli (je nejlepší na brzdách a druhá nejlepší v odolávání akvaplaningu). Dobře na vodě brzdí také Firestone a Falken. Vítězný Goodyear je až čtvrtý. Nejhůře si na vodě vedou pneumatiky Infinity, Sava a Nankang. Jen pro srovnání, rozdíl v brzdné dráze na mokrém asfaltu je mezi nejlepší a nejhorší pneu 5,3 metru, na mokrém betonu dokonce 8,4 metru. To už je skoro délka dvou aut a v momentě, kdy vozidlo na nejlepších gumách už stojí, to na nejhorších stejným místem jede stále ještě rychlostí zhruba 15 km/h.
A zatímco Uniroyal odolává akvaplaningu do 82,3 km/h, nejhorší Infinity jen do 69,4 km/h. Slušné gumy zvládají při testech ADACu zhruba 80 km/h a víc.
Na sněhu nejlépe brzdí Semperit, Sava a Yokohama, nejhůře pak Toyo, Kenda a jinak na vodě excelentní Pirelli. Rozdíl v brzdné dráze z 30 km/h činí mezi nejlepší a nejhorší gumou dva metry. Nejlepší trakci na sněhu má Sava, Semperit a Michelin, nejhorší pak Falken, Toyo a Kenda. Pirelli nijak nevyniká ani v této disciplíně, je čtvrté od konce. Naopak na ledu z 20 km/h zastaví nejlépe Pirelli, Semperit a Uniroyal, nejhůře Toyo, Yokohama a Kenda. Rozdíl mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou jsou čtyři metry.
Pokud jde o životnost, tak podle ADACu nejvíce vydrží vítězný Goodyear, který jako jediný zvládne přes 60 000 km. Následuje Hankook a Kumho. Naopak nejmenší výdrž, skoro poloviční za vítězem testu, mají gumy Firestone, Yokohama a trochu tradičně Pirelli.
Nejmenšího odporu a nejnižší spotřeby v testu dosáhly pneumatiky Sava, Vredestein a Infinity, nejvyšších hodnot naopak gumy Kenda a Yokohama. Naměřené rozdíly spotřeby paliva byly 0,3 l / 100 km.
V hodnocení akustického komfortu si nejlépe vedly pneumatiky Goodyear, Nankang a Pirelli, kterým ADAC shodně naměřil hluk 70,6 dB. Nejhůře si vedly gumy Hankook, Yokohama a Falken s hodnotami přes 72 dB.
Nejlepší nemusí být nejdražší
Podívali jsme se i na ceny testovaných pneumatik, za kolik se aktuálně dají na českém internetu sehnat. Je samozřejmě potřeba brát tyto údaje s rezervou, protože jsme neověřovali dostupnost a cenu za dopravu. Nejlevnější Kenda stojí 1 231 Kč, nejdražší Michelin 2 451 Kč. Goodyear, jakožto vítěz testu, se dá v tomto rozměru sehnat za 2 055 Kč.
Naopak i nijak zázračné pneumatiky v testu stojí pořád 1 600 až 1 800 Kč, takže necháme na vašem posouzení, jestli ten příplatek zhruba 1 000 Kč na celé sadě za ty lepší gumy stojí, nebo ne. Také lze pochopit, že se někteří budou rozhodovat právě podle vlastností v jednotlivých disciplínách.
Někdo třeba ve sněhu vůbec nejezdí a chce hlavně dobré vlastnosti na vodě (v tom vedou testované gumy Pirelli), někdo chce třeba hlavně dobrou trakci a vlastnosti na sněhu (překvapily gumy Sava a Semperit). Někdo chce zas celkově vyvážené vlastnosti, velkou výdrž a komfort (v tom vede vítězný Goodyear).
Zajímavé je, že pneumatiky Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 budeme letos testovat. Na „redakčním“ BMW 330i E90 budeme zkoušet, jestli je lze považovat za důstojnou náhradu zimních pneumatik, nebo se pořád jedná o gumy s kompromisními vlastnostmi, na nichž je lepší do extrémního počasí nevyjíždět.