Článek
Značka Škoda představí v roce 2023 minimálně čtyři důležité novinky. Ty klíčové dorazí na podzim, kdy světlo světa spatří nová generace Superbu a sedmimístného SUV Kodiaq. Čekání si fanoušci ale mohou zpříjemnit dvěma facelifty, jejichž debut očekáváme v horizontu několika příštích týdnů. Omlazovací procedura se chystá pro Scalu i Kamiq, dvě menší škodovky posazené na shodném technickém základu.
Zatímco Kamiq naskočil na módní vlnu malých crossoverů se vší vervou a za loňský rok se vyšplhal na post druhé nejžádanější škodovky světa, Scala s tradičnější karoserií prodejně zaostává. V Česku její nezdar tak dramatický není, loni se prodalo 6495 kusů (o 336 méně než Kamiqů) a pořád je to šesté nejprodávanější auto u nás. Globální čísla už ale pro finanční oddělení značky tak veselá nejsou.
Jestliže Kamiq si za loňský rok napříč světem připsal 96 300 udaných kusů (úspěšnější je pouze Octavia), Scala se musela spokojit s ročním odbytem 39 500 aut. Proti roku 2021 je to sešup o skoro osmnáct procent. Méně žádané jsou už jen modely Kushaq, Slavia a Rapid, jenže to se bavíme o vozech určených výhradně pro specifické trhy.
Restart v podobě chystaného faceliftu tak bude hlavně pro Scalu mimořádně důležitý. Premiéra s odhalením veškerých podrobností by se měla uskutečnit během léta (nejspíše společně s Kamiqem), ale ledacos už nám naznačují snímky maskovaných prototypů, které v posledních dnech brázdí mladoboleslavskou a hradeckou dálnici. Jeden takový úlovek nám do redakce zaslal i čtenář Milan, jenž kamuflovaný kousek potkal na D11.
Autor stihl vyfotit jen zadní partii a uvedl, že maskovací fólií se nešetřilo na obou koncích vozu. Není se co divit, právě tady se v rámci omlazení odehrávají ty nejvýraznější inovace. V případě Scaly očekáváme nasazení výraznější šestiúhelníkové masky ve stylu Fabie, stejně tak by se měl pozměnit vzhled světlometů a dost možná i tvary nárazníku. Novinky v podobném duchu lze očekávat i vzadu, kola zase po vzoru ostatních novodobých škodovek dostanou aerodynamické kryty kol pro drobné zmenšení odporů, spotřeby, a tudíž i emisí.
Naopak jen minimální změny přinese nabídka pohonných jednotek, platforma MQB A0 ostatně na rozsáhlou elektrifikaci ani není stavěna. Aktuální ceník Scaly je navíc značně prořídlý, zákazníci mají na výběr jen tříválec 1.0 TSI se 70 nebo 81 kilowatty, který ve vyšších výbavách doplňuje patnáctistovka o výkonu 110 kW. Na rozdíl od Fabie ji můžete stále pořídit i se šestistupňovou manuální převodovkou. Do půlmilionu se dnes vejde jen vstupní výbava Ambition, jedna pětka je k mání až ve verzi Style za 559 900 Kč. Protože ale Škoda počátkem roku zdražovala plošně, nemuselo by být pořízení faceliftu o tolik nákladnější.
Škoda Scala
Slavnostní premiéra se odehrála závěrem roku 2018 v izraelském Tel Avivu. Scala přijela coby nástupce dostupného Rapidu, jenže s rozšířením standardní výbavy vzrostla i cena. Krátce poté dorazilo technicky spřízněné malé SUV Kamiq. A protože byl cenový odskok minimální a kategorie všemožných crossoverů na vzestupu, preference zákazníků byly jasné. Scale neprospěl ani příjezd nové generace Fabie, která dospěla po stránce rozměrů i výbavy, pořád je ale cenově dostupnější.