Článek
Nejprodávanější automobil nejen Evropy, a dokonce i celého světa, kterým je za rok 2023 berlínská Tesla Model Y, se dle oficiálního potvrzení automobilky letos nedočká omlazeného provedení Juniper, jež se má nést v podobném duchu jako nedávno uvedený Model 3 Highland. Automobilka dokonce vyzvala zákazníky, kteří otálejí s koupí Modelu Y, aby na facelift nečekali a vozy objednávali nyní. Zejména cílila na ty země, kde jsou na elektrovozy dotace, což se od letoška týká i České republiky.
Toto oficiální prohlášení o neuvedení Juniperu je trochu zvláštní, zejména poté, co unikly pravděpodobné snímky omlazeného Modelu Y, které potvrzovaly designovou podobnost s Modelem 3 Highland. Druhou indicií, že se blíží facelift, bylo snížení cen modelů Y o desítky tisíc, což výrobce dělá např. v případech, kdy má hodně skladovek a chce se jich zbavit.
Na druhou stranu původní Model 3 byl poprvé představen v roce 2017, takže je logické, že se vloni dočkal velkého upgradu, který se obvykle nasazuje v polovině životního cyklu dané generace. Pokud bychom to vzali stejnou optikou u Modelu Y ukázaného ke konci roku 2019, pak by uvedení velkého faceliftu Juniper až příští rok dávalo větší smysl.
Dalším důvodem mohou být problémy se výrobě, přece jen berlínská továrna, kde se většina modelů Y pro Evropu vyrábí, se po odstávce rozjela naplno teprve před pár dny. Takže hned zase produktivitu omezovat přechodem na inovovaný model, by bylo zbytečné. A možná se jen inženýři Tesly snaží poučit z případných chybek při náběhu výroby modernizovaného Modelu 3.
Nakonec je ale dost dobře možné, že se současný Model Y prodává tak dobře, že jej automobilka ještě nějakou dobu bude „dojit“. Ostatně s tím, jak šla s cenou dolů, se elektrické SUV o velikosti Škody Enyaq stalo prostě hodně lákavým artiklem.
Aktuálně totiž základní Model Y se zadním pohonem a kombinovaným dojezdem až 455 km na jedno nabití koupíte za 1 044 900 Kč s daní, zatímco čtyřkolka s prodlouženým dojezdem na 533 km stojí 1 234 900 Kč včetně DPH.
Jestliže toužíte po zrychlení z nuly na sto za 3,7 sekundy, maximálce 250 km/h a dojezdu až 514 km na jedno nabití, pak sáhněte po čtyřkolce Performance, za niž zaplatíte 1 358 900 Kč. Navíc na každé auto si mohou podnikatelé (od „ičařů“ po korporáty) požádat o dotaci 200 000 Kč z částky bez DPH.
Tesla Model Y tedy vyjde na hodně zajímavé peníze, přičemž s dotací už jde vůbec o nabídku „mlčte a vezměte si moje peníze“. Na druhou stranu jde o auto silně specifické, což vám přiblíží náš TEST i analýza sesterského Modelu 3 Highland.