Článek
Modelu Cayman už by dnes řekl „baby Porsche“ jen naprostý neznaboh. A tento elektrický koncept celým jménem „Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance“ to může jen potvrdit – v kvalifikačním nastavení totiž nabídne drtivou sílu až rovné tisícovky koní.
Koncept okruhového sporťáku působí na první pohled poměrně povědomě – částečně proto, že šasi (a do značné míry i karoserie) vychází z klasického typu 718 Cayman GT4. Jediný rozdíl je v tom, že tento exemplář pohání elektromotor „vypůjčený“ z loňského konceptu Porsche Mission R.
Pamětníkům to může vzdáleně připomínat období z osmdesátých let, kdy za dob takzvané turbo éry ve Formuli 1 týmy pro účely kvalifikace „vyhnaly“ výkon klidně na 1 400 koní pro dosažení lepších časů – v závodě to samozřejmě nebylo možné, protože to značně omezovalo životnost motorů.
V tomto případě je to ve skutečnosti podobné – Cayman GT4 ePerformance vydrží v režimu maximálního výkonu jen doslova pár ostrých kol. Pro výdrž řekněme deseti až patnácti ostrých závodních kol je dle Porsche potřeba snížit výkon na nějakých 612 koní. To znamená, že výdrž baterií při tomto výkonu měla být zhruba půl hodiny, což je v podstatě doba, jakou zpravidla trvají závody seriálu Porsche Carrera Cup.
Důvodem tohoto vývoje u typu Cayman je z velké části fakt, že celá modelová řada by měla v roce 2025 přijít o spalovací motor a využívat už výhradně elektrický pohon. V případě typu 911 si na to ještě chvíli počkáme, neboť i samotné Porsche před nedávnem přiznalo (opodstatněné) obavy, že elektrická 911 by se mírně řečeno moc neprodávala.
Také by vás zajímalo, jak tento neslyšný střelec obstojí v přímém srovnání s benzinovým ekvivalentem? Kupodivu si tuto otázku položili i lidé od Porsche, a dle dostupných informací porovnali elektrický Cayman ePerformance s benzinovou 911 GT3 Cup. Výsledek byl překvapivě vyrovnaný – oba vozy na daném testovacím okruhu dosahovaly srovnatelných časů i maximálních rychlostí na rovinkách, pokrok je tedy velmi patrný.
Ve vytrvalosti však, co si budeme povídat, bude hrát prim benzinová verze. Ovšem Porsche neztrácí hlavu – dvoumotorový 718 Cayman GT4 ePerformance používá 900voltový systém, díky čemuž lze vůz nabít z 5 na 80 procent za patnáct minut. Na „rychlou“ zastávku boxech to sice zatím není, ale je vidět, že už s tím pohnuli.
Zajímavé potom je, že i když Cayman ePerformance vlastně vychází už z hotového vozu a (teoreticky) jen stačilo vyjmout z motorového prostoru spalovací motor a nahradit jej bateriemi a dvěma elektromotory, museli v Porsche vyvinout zhruba 6 tisíc zcela nových dílů – částečně proto, že elektrický Cayman je ve skutečnosti o dobrých 14 centimetrů širší.
Elektrický Cayman jezdí na 18palcových pneumatikách Michelin vyrobených převážně z obnovitelných materiálů, takže v Porsche mysleli na udržitelnost i v této oblasti. Snížit množství emisí a odpadních materiálů při samotné výrobě pomáhá rovněž karoserie vyrobená z kompozitů na bázi přírodních (!) materiálů a recyklovaný karbon. Porsche tím chce ukázat, že i závodní auta umí vznikat i udržitelným způsobem.
Dle informací ze Stuttgartu se má produkční verze objevit zhruba za pět let, do té doby bude probíhat testování – i přesto se 718 Cayman GT4 ePerformance dočká ostrého nasazení před zraky publika, a to na Festivalu rychlosti v Goodwoodu.