Hlavní obsah

Němci vymysleli nový airbag. Ještě v autě dokázali najít místo, kde prý chybí

Foto: ZF

Mysleli jste si, že víc airbagů už v autech mít nemůžeme? Že centrální, zadní nebo kolenní byly vrcholem završujícím bezpečnost? Kdepak, Němci z firmy ZF mysleli dopředu a přichází s patním airbagem. Využití však bude mít jen někdy.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Moderní auta mají obvykle šest a více airbagů, takže při jejich aktivaci to pak uvnitř na chvíli vypadá jako v blázinci, když vás zavřou do polstrované místnosti. Účel vzduchových vaků je pak prostý, a to zmírnit následky nehody.

V oblasti okolo nohou najdeme aktuálně kolenní airbag, který může předejít sekundárním zraněním tím, že při bouračce se kolenem či stehnem nepraštíte o tvrdý středový tunel či palubku, ale půjdete hezky do měkkého polštáře.

Aby však tento systém efektivně fungoval, je nutné, aby se nohy člověka nacházely v prostoru pro nohy. Ve chvíli, kdy tomu tak není, je kolenní pytel neúčinný.

Foto: IIHS

Aby kolenní airbag fungoval efektivně, musí se nohy člověka nacházet v prostoru pro nohy.

Proč bych ale neměl mít v autě nohy v prostoru pro nohy? Pravděpodobně ne teď (neplatí pro spolujezdce), ale už za pár let bude autonomní řízení tak vyspělé (a to i legislativně), že umožní pohodlnější nastavení sedadla do odpočinkové pozice, jeho posunutí dozadu a s ním související natažení nohou.

A tehdy nastává onen problém s účinností kolenního airbagu. Pravda, sice vás takové nekontrolovatelné rozhození nohou bez (v tu chvíli) pevné opory o podlahu patrně nezabije, ale existuje riziko vážného poškození dolních končetin. Na to konto německá společnost ZF vyvinula patní airbag pro chvíle, kdy si řidič nebo spolujezdec hoví v odpočinkové pozici s odsunutým sedadlem a přijde malér.

Jakmile se posádka ocitne v této situaci, tak patní airbag pomůže vytvořit stabilní podpůrný bod pro paty a nasměrovat kolena do kolenního airbagu pod ideálním úhlem. Navíc nový airbag pomůže zamezit zraněním vzniklým například úderem o hranu brzdového pedálu.

Foto: ZF

Patní airbag má lítat zpod koberečků, což prý slibuje snadnou zástavbu.

V ZF mysleli i na to, že patní airbag nemusí létat při každém nárazu. Je možné jej naprogramovat na fyzické tlačítko spojené s relaxačním nastavením sedadla, popřípadě vystřelit na základě analýzy pozice těla od interiérové kamery.

Novinku, kterou ZF nazývá Active Heel Airbag, jde zastavět do prostoru pro nohy bez nutnosti velkých technických změn. Je totiž v plánu, že se patní airbag bude nafukovat zpod koberce, a tudíž jeho zástavba bude možná prakticky do všech moderních vozidel.

Active Heel Airbag bude k dispozici už v roce 2028 pro všechny automobilky, které chtějí ve svých modelech nabídnout bezpečnější sezení i při autonomním řízení. Jestli se tento „pytel“ tedy chytne, tak jej očekáváme nejprve v těch nejluxusnějších modelech.

Načítám