Článek
Válka. V životě by nás nenapadlo, že tohle téma někdy na stránkách Garáže otevřeme, ale nemožné se stalo možným. Jak jsme se přesvědčili už v roce 2020, celý svět je natolik propojen, že šlamastika v jedné části světa má, byť s prodlevou, následek klidně i o tisíce kilometrů dál. Což se nevyhnutelně týká také automobilového průmyslu.
Po čipech přichází nedostatek kabelů
Sotva se automobilový průmysl stačil alespoň trochu „oklepat“ z nedostatku čipů, je tu další šlamastika, kvůli které musí lidově řečeno zatnout zuby. Ukrajina je totiž domovem pro celou řadu firem, které se zabývají výrobou kabelů pro automobily. Ty jsou zcela klíčové pro elektroniku a tedy i správné fungování auta – vlastně by se dalo říct, že pro auto je to taková „nervová soustava“.
Výrobci automobilů jako BMW, Volkswagen a Porsche mají některé ze svých klíčových dodavatelů (převážně) na západě Ukrajiny, což má za následek to, že automobilky v Německu byly nuceny zastavit výrobu. Situace zasáhla velké výrobce jako Leoni, Fujikura nebo Nexans.
Takzvaná elektrotechnická montáž představuje klíčovou složku, neboť tato elektronika následně ovládá mechaniku moderních aut. V průměru v sobě dnešní auta ukrývají řádově kilometry kabelů, které mnohdy váží i desítky kilogramů.
Například zrovna společnost Leoni má na západní Ukrajině hned dvě továrny a momentálně přijala opatření ke snížení ztrát na minimum. Továrny této společnosti se sídlem v Německu se nacházejí ve městech Stryj a Kolomyja.
Pomozme Ukrajině
Kam posílat peníze, aby byly využity správně, kde jsou sběrná místa a co je zrovna potřeba, kam nabídnout možnost ubytování pro ukrajinské běžence? Podívejte se, jak můžete pomoci Ukrajině a jaká pomoc vhodná není.
Pokud máte ve svém okolí lidi, kteří do České republiky prchli před hrůzami války, nasměrujte je na tento manuál pro Ukrajince v ČR. Najdou v něm, kde hledat relevantní informace, které by jim mohly pomoci, jak je to nyní s vízy, se zdravotním pojištěním, možností ubytování apod.
Další dodavatelé, zejména německý Forschner, Kromberg & Schubert, Prettl, SEBN nebo japonské Yazaki v druhé největší zemi Evropy zbudovali továrny především z důvodů snižování nákladů, což firmám pomáhalo držet krok s konkurencí.
Z hlediska ekonomiky má výroba kabelů pro Ukrajinu klíčový význam. Podle studie, kterou provedla poradenská a konzultační firma AlixPartners, tvoří automobilové kabely vyprodukované jen v Ukrajině necelých 7 procent dovezeného zboží na území Evropské unie.
Podle firmy UkraineInvest, která monitoruje ukrajinské státní zakázky, údajně až 22 automobilových podniků investovalo přibližně 600 milionů dolarů (14 miliard Kč) do 38 různých továren nacházejících se na území Ukrajiny, které celkem zaměstnávají přes 60 tisíc ukrajinských občanů. Drtivá většina z nich se zabývá elektrotechnickou montáží. Tyto fabriky mají přímou vazbu na automobilky v Německu, respektive na jejich výrobní závody, které jsou rozmístěny po zemích střední Evropy.
Řešení? Existuje, jen to chvíli potrvá
Existují samozřejmě řešení, jak se se situací vypořádat – ať už zvýšením výrobní kapacity na méně vytížených výrobních uzlech či dokonce zbudováním nových závodů. To však, když teď pomineme finance, nějaký čas potrvá – řádově minimálně několik měsíců, spíše roky. Nehledě na to, že kromě prostorů budou potřeba nové stroje a personál.
Někteří dodavatelé se této situace obávali ještě předtím, než Rusko sousední stát napadlo, a tak se zařídili dopředu – k takovým patří třeba firma Aptiv, což je vlastně automobilová odnož společnosti Delphi. Firma už s předstihem „strategicky“ přesunula velkou část výroby do jiných lokalit, jak nedávno uvedl majitel společnosti Kevin Clark.
Omezená dodávka elektrotechniky narušila provoz některých továren automobilky Volkswagen včetně té ve Wolfsburgu, kde automobilka sídlí – což postihlo zejména výrobu elektromobilů. Porsche potom bylo nuceno pozastavit výrobu v závodě v Lipsku. Automobilka BMW je pak nucena pozastavit výrobu vozů BMW i Mini ve většině svých evropských fabrik.