Hlavní obsah

Největší soupeř Superbu přijíždí: Nový VW Passat zůstává i v deváté generaci normálním autem

Foto: Volkswagen
Aktualizováno

Volkswagen k padesátým narozeninám Passatu nadělil fanouškům a zákazníkům jeho již devátou generaci, která přiváží řadu zajímavých novinek. Přesto stále zůstává tím správným „normálním autem pro lidi“.

Článek

Passat je mezi auty legendou, vždyť se vyrábí již od roku 1973. A není bez zajímavosti, že jeho devátá generace nese český podpis, protože jeho vývoj táhla automobilka Škoda. Není tedy divu, že má s novým Superbem společného víc než kdy dřív. Základem obou aut je modernizovaná platforma MQB evo, s níž přichází celá řada technických vylepšení. Pojďme se tedy podívat na ty nejdůležitější novinky.

1. Už jen kombi

Passat byl ve verzi sedan nejprodávanějším autem segmentu, jenže kvůli invazi SUV jeho prodeje kontinuálně padaly na starém kontinentu, stejně jako v zámoří. VW tedy přijal těžké rozhodnutí a rozhodl se dál pokračovat už jen se stále oblíbeným kombíkem – pro milovníky klasických karoserií je tu přece elegantní Arteon.

Majitelé Passatu tak získají praktičtější auto, které ale nevypadá jako nudná krabice od bot – Passat si i jako kombi ponechává styl manažerského auta přátelského k rodině. Uhlazená karoserie navíc pomáhá vylepšené aerodynamice, koeficient odporu vzduchu cx spadl z 0,31 na skvělou hodnotu 0,25. Novinka by tak měla být úspornější (zvlášť na dálnici) a také tišší.

2. Už jen automat

Další oběť pokroku představuje manuální převodovka – místo hraní si s řadičkou a spojkou se budete muset nechat kolébat komfortem automatického řazení. Jako to ostatně dělala většina zákazníků. Kromě toho, že jim tak automobilka vychází vstříc, vytváří zároveň více odkládacích prostor na středovém tunelu (volič převodovky je vpravo pod volantem) a pochopitelně také šetří náklady (snížení komplexity výroby).

Foto: Volkswagen

Přesunutí voliče převodovky pod volant uvolnilo prostor pro více odkládacích ploch a schránek na středovém tunelu.

Manuál tak nejspíš nikomu nebude chybět, zvlášť když jsou moderní dvouspojkové automaty DSG tak chytré (umí i plachtit s vyřazeným kvaltem) a řadí zcela hladce. Jízda s nimi bude komfortnější, řízení snazší a mnozí řidiči budou jezdit dokonce úsporněji než dříve.

VÍTE, ŽE…

Za 50 let výroby Passatu vzniklo osm generací a celkem se prodalo přes 34 MILIONŮ kusů! Passat tak překonal ikonického Brouka a zůstává druhým nejprodávanějším Volkswagenem po Golfu, který se pomalu blíží hranici 40 milionů.

Foto: Volkswagen

První generace Passatu se začala prodávat již před půl stoletím (a technicky šlo o Audi 80), na výběr byly varianty hatchback, sedan (liftback) a kombi (od roku 1974).

3. Diesel nesmí chybět

Diesel byl pro předchozí generace Passatu prakticky jasnou volbou a navzdory trendům zůstává v nabídce i pro novinku. Možnost volby však bude omezenější – dvě varianty oblíbeného čtyřválce 2.0 TDI budou zahrnovat pouze 150koňovou (110 kW) předokolku a čtyřkolku 4MOTION s výkonem 193 koní (143 kW).

Skvělou alternativou však budou spalovací motory čítající povedenou přeplňovanou patnáctistovku 1.5 eTSI s 48V mild-hybridní asistencí a pokročilou technikou vypínání válců ACT plus (110 kW/150 k) a konvenční přeplňovaný dvoulitr 2.0 TSI (EA888 evo4 bez podpory elektřiny) s výkonem 150 kW/204 k (předokolka) nebo 195/265 k (čtyřkolka).

Horkou novinkou je druhá generace plug-in hybridního pohonu (eHybrid), která si polepšila na všech frontách. Místo čtrnáctistovky přezbrojila na patnáctistovku, větší baterie s kapacitou 19,7 kWh pak umožňuje čistě elektrický dojezd přes 100 km (s plnou nádrží o objemu 45 litrů by tak Passat eHybrid měl ujet až 1 000 km). DC rychlodobíjení výkonem až 50 kW dál zvyšuje použitelnost elektrické části pohonu. V nabídce budou dvě výkonové verze, jedna produkující 150 kW/204 k a druhá 200 kW/272 k.

Systém pohonuVýkon (kW/k)PřevodovkaDruh pohonu
Plug-in hybridní pohony
eHybrid150/2046stupňová eDSGPřední kola
eHybrid200/2726stupňová eDSGPřední kola
Mild hybridní pohon
1.5 eTSI110/1507stupňová DSGPřední kola
Přeplňované zážehové motory
2.0 TSI150/2047stupňová DSGPřední kola
2.0 TSI 4MOTION195/2657stupňová DSG4MOTION
Přeplňované vznětové motory
2.0 TDI110/1507stupňová DSGPřední kola
2.0 TDI 4MOTION142/1937stupňová DSG4MOTION

4. Spousta místa

Devátá generace Passatu znovu o něco povyrostla – na délku o 144 mm, rozvor se protáhl o 50 mm. Profituje z toho prostor pro posádku, především na zadních sedadlech máte (stejně jako v Superbu) místa jako v luxusní limuzíně o třídu výš.

Foto: Volkswagen

Devátá generace přiváží více životního prostoru posádce i místa pro její zavazadla.

To ostatně dokládá i zvětšený maximální objem (se sklopenými zadními opěradly) zavazadlového prostoru o 140 litrů, o 40 litrů se nafoukl také základní objem na celkových 690 litrů – což je hodnota zcela shodná se Superbem.

Passat B8Passat B9Rozdíl
Délka4 773 mm4 917 mm+144 mm
Šířka1 832 mm1 852 mm+20 mm
Výška1 516 mm1 506 mm-10 mm
Rozvor2 791 mm2 841 mm+50 mm
Objem zavazadlového prostoru650 l690/1 9620 l+40/+140 l

5. Pohodlnější než kdy dřív

Inženýři automobilky se chlubí přepracovaným předním pomocným rámem a zadní nápravou, což má přinést jistější chování na silnici i více pohodlí. Ale ten největší přínos představují nové adaptivní tlumiče DCC Pro se dvěma ventily umožňující nezávislé ovládání stlačování (komprese) a roztahování (odskok) tlumiče. Díky tomu bylo možné ještě precizněji odladit chování auta na silnici při pohlcování hrbolů i při dynamické jízdě, minimalizují se také pohyby karoserie. Díky tomu byste si za volantem měli připadat jistěji a zároveň se cítit komfortněji.

Ke komfortu přispějí i nová sedadla ergoActive s ergonomickým tvarem, elektrickým nastavováním ve 14 směrech, pneumatickou bederní opěrkou (nastavitelnou ve 4 směrech), 10bodovou masáží, vyhříváním a odvětráváním. Vyšší verze s koženým čalouněním budou dokonce i klimatizované.

Foto: Volkswagen

Passat zůstává primárně pohodlným cesťákem.

6. Radost ovládat

Po průšvihu s infotainmenty v současném Golfu (a Octavii, A3 a Leonu plus elektromobilech) – tedy generace MIB3 – je tu podstatně vylepšený systém (MIB4) jak po stránce hardwaru (dotykový displej 12,9“ nebo 15“, výkonnější technika), tak po stránce softwaru. Už na první pohled vypadá přehledněji, navigaci urychlují tlačítka oblíbených funkcí na pevné liště nahoře, u dolní hrany jsou pak základní ovládací prvky klimatizace. Vše se tak rychleji hýbe a k těm nejdůležitějším funkcím se dostanete na méně dotyků. Také ovládací lišta pod infotainmentem je konečně podsvětlená, hurá!

Foto: Volkswagen

10,25" digitální přístrojový štít můžete doplnit průhledovým displejem, infotainment může mít úhlopříčku 12,9" nebo 15".

Volkswagen pod nátlakem novinářů a zákazníků také ustoupil od haptických ovladačů na volantu, místo nich jsou tu klasická tlačítka, ve kterých se snadno zorientujete a za jízdy hned nahmátnete, co potřebujete. Také přepínače světel jsou vybaveny mikrospínači a vlastně v kabině Passatu není žádný ergonomický nesmysl, který by vám komplikoval život.

7. Zaparkuje za vás

Passat je rozený cestovatel, a tak je pochopitelně vybaven všemi dostupnými prvky aktivní asistence usnadňujícími jízdu – od nouzového brzdění (rozpoznávajícího chodce i cyklisty) přes čtení značek a monitorování únavy až po adaptivní tempomat kombinovaný s udržováním jízdy v pruhu. Spát za volantem Passatu ještě nebudete moci, ale odpočívat ano.

Všechny systémy jsou k dispozici v nejnovější generaci, zásadních vylepšení se dočkal především parkovací asistent. Ten ve své nejvyšší verzi kromě samočinného zaparkování (a vyparkování) do podélného i příčného místa – a to i když je řidič mimo vůz – zvládá také uložit do paměti specifický parkovací manévr (třeba pokud máte složitý vjezd ke garáži nebo na parkovací místo) na dráze až 50 metrů a následně ho umí zopakovat také v opačném směru (takto lze uložit až pět míst).

Tolik tedy k tajemstvím nového Passatu. Už zbývá zodpovědět pouze jedinou otázku – kolik za něj bude Volkswagen chtít peněz. Český ceník ještě k dispozici není, vždyť oficiální uvedení na trh proběhne až v únoru 2024, ale pro domácí trh slibuje německá automobilka cenovku kolem 965 tisíc korun. Což určitě není málo, ale odpovídá to současné situaci na trhu.

Načítám