Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
O odchodu Adriana Neweyho z Red Bull Racing se intenzivně spekulovalo už několik týdnů. Sama stáj situaci dlouho nekomentovala, ještě před pár dny se její vedení nechalo slyšet, že o ničem neví. Teď však zprávu potvrdilo oficiálně - technický ředitel opustí skupinu v prvním čtvrtletí roku 2025.
Newey byl hlavním konstruktérem všech mistrovských monopostů Red Bullu. Za 18 let v týmu posbíral 118 vítězství, 101 pole positions, sedm titulů v šampionátu jezdců a šest absolutních triumfů mezi konstruktéry. Byl nedílnou součástí dominantní éry Sebastiana Vettela a rovněž té dnešní v podání Maxe Verstappena.
Ze světa F1 se nyní stáhne, v Red Bullu však bude pokračovat na projektu tolik očekávaného hypercaru RB17. Ten by měl společně se svým týmem ještě dokončit, okruhová specialitka se tak stane pomyslnou tečkou za jeho osmnáctiletou kariérou v rakouském týmu.
A co dál? Newey se prý dohodl s Red Bullem na tom, že po svém odchodu počátkem roku 2025 může okamžitě nastoupit jinam. Ale kam? Zájem pochopitelně mají všechny velké týmy – Mercedes, McLaren, tučnou sumu už prý inženýrovi předložil také Aston Martin miliardáře Strolla, ve kterém by Newey spolupracoval s Fernandem Alonsem.
Zatím se ale nejpravděpodobněji jeví jiná varianta, kterou fanoušci formule 1 považují za absolutní přestupovou pecku – příchod do Ferrari! Newey se nikdy netajil tím, že by pro italskou stáj rád pracoval, stejně tak jej lákala kooperace se sedminásobným šampionem Lewisem Hamiltonem. Teď by se mu splnilo obojí najednou, neboť Brit už před časem oznámil svůj odchod z Mercedesu, zatímco v Maranellu na něj od nové sezony čeká červená kombinéza.
Newey by tak během příštího roku mohl promluvit do vývoje monopostu pro sezonu 2026, kdy dojde k rozsáhlým změnám v technických regulích. Takové rošády jsou vždycky velkou neznámou, a pokud je tým uchopí správně, může získat obrovskou konkurenční výhodu (a nebo naopak). Mít v týmu ostříleného superinženýra tedy určitě přijde vhod!
Formulová kariéra pětašedesátiletého konstruktéra začala prvním projektem na voze March 881 v roce 1988. Po dvouleté štaci se Newey přesunul do Williamsu a McLarenu, přičemž v obou týmech prožil velmi plodné období. Do Red Bullu přišel roku 2006 (tým toho času existoval rok, když Rakušané odkoupili podprůměrný Jaguar). A zbytek příběhu už jistě velmi dobře znáte…