Článek
Edice přichystaná k oslavě dvacátých narozenin vychází ze standardního Golfu R. Proti jeho obvyklým 320 koním (235 kW) a 420 Nm, jež produkuje dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec, přináší o 13 koní vyšší výkon. Motor je spojen se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG a síla pohonné jednotky se – stejně jako u první generace, tehdy ještě prodávané pod označením R32 – přenáší na všechna čtyři kola.
Mimochodem, verze R32, postavená na čtvrté generaci Golfu, byla prvním modelem koncernu Volkswagen, který se nabízel s revoluční dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG. Tehdy šestistupňovou. A protože se R32 začal prodávat před 20lety, kdy byl automobilový trh i jeho směřování zcela odlišné od dnešních dní, v nabídce byla i šestistupňová přímo řazená převodovka.
Dokonce se nabízely i dvě karosářské verze – tří- a pětidveřová. Dnes je Golf R výhradně pětidveřový, ale zase se nabízí i jeho praktická verze kombi. Jen pro připomenutí: původní R32 hnal vpřed atmosféricky plněný šestiválec VR6 se zdvihovým objemem 3,2 litru, maximálním výkonem 241 koní (177 kW) a točivým momentem 320 newtonmetrů.
Zpátky do roku 2022: v případě Golfu R 20 Years Edition standardně dostanete výfuk Akrapovič a vylepšené fungování turbodmychadla, které má konstantní otáčky i při nižší zátěži motoru, takže lze očekávat rychlejší reakce po sešlápnutí plynového pedálu.
Novinkou je i funkce Emotional Start, která při rozjezdu vytočí motor až na 2 500 otáček. Automobilka zatím neudává, jak se zlepšila akcelerace (standardně 0–100 km/h za 4,7 s) nebo nejvyšší rychlost (standardně 270 km/h).
Nechybí ani emblémy s číslem 20 na karoserii a světlený nápis po otevření řidičových dveří nebo zamknutí vozu. Prodejní cenu zatím Volkswagen neprozradil, ale klasické modely R začínají v Česku na částce zhruba 1,3 milionu Kč.