Hlavní obsah

Nejrychlejší stavební dříč na světě? Nová „Superdodávka“ od Fordu s výkonem 2 000 koní!

Foto: Ford

Letošní Festival rychlosti v britském Goodwoodu se konal od 23. do 26. června a kromě fantastických supersportů, překrásných veteránů či historických formulí z těch nejlepších dob motorsportu se tu a tam ukázaly také poměrně kuriózní kousky – ovšem s tím nejdivočejším se patrně představil jeden ze samotných výrobců. Konkrétně automobilka Ford.

Článek

Ford Transit je v dnešní době už pojem. Částečně je to díky faktu, že odveze doslova „fúru“ nákladu, a přitom se stále řídí prakticky stejně jako normální osobní auto – kdo jej někdy měl možnost řídit při práci na stavbě nebo v rodinné firmě, ten to jistě může potvrdit.

Foto: Ford

Ford se rozhodl po letech opět oživit legendární SuperVan – nejnovější čtvrtá generace má závodní podvozek, hladké gumy a dosahuje výkonu až 2 000 koní

Britská policie dokonce v 70. letech minulého století Transit (neoficiálně) vyhlásila nejlepším autem pro lupiče – statistiky britské metropolitní policie Scotland Yard tehdy uváděly, že na 95 procentech (!) bankovních loupeží se jako únikové vozidlo podílel právě Transit.

Věřte nebo ne, ale v 80. letech s ním dokonce někteří nadšenci i závodili – třeba závodní tým Terry Drury Racing, který si svůj Transit přirozeně „trochu“ upravil. S neoficiální podporou továrny se tak zrodily takzvané „SuperVany“, tedy superdodávky, které z již tak slibného potenciálu starého dobrého „Tranďáku“ vydolovaly úplné maximum. A letos jsme se dočkali nové, v pořadí již čtvrté generace SuperVanu.

Ford však pochopitelně jde s dobou, a tak se SuperVan z roku 2022 může pochlubit rozsáhlým bodykitem. Ostatně posuďte sami – rozšklebenou příď s výrazným spojlerem předního nárazníku nelze přehlédnout, stejně jako výrazné boční prahy.

Foto: Ford

Tady opravdu něco nehraje – kovaná kola, hladké pneumatiky Avon, závodní brzdy, brutální bodykit… to nemůže být nic jiného než nový Transit SuperVan!

To největší aerodynamické drama však přichází v oblasti zádi – tady při pozorném pohledu vidíme, že část zadní kapotáže nákladového prostoru je jakoby „vybraná“ nebo zúžená, chcete-li. To je přirozeně za účelem snížení aerodynamického odporu a nasměrování vzduchu směrem k ohromnému dvojitému zadnímu křídlu. Na spodní části potom nelze přehlédnout ještě velký zadní difuzor.

Řadu z nás by patrně mohlo zklamat, že tento nový SuperVan je elektrický – ovšem žádný strach, tady se bavíme o té zábavnější formě elektromobility. Superdodávka čtvrté generace má totiž hned čtyři elektromotory, po jednom na každém kole, přičemž dohromady dávají celkový výkon 2 000 koňských sil. Díky tomu zrychlí z klidu na stovku za těžko uvěřitelné 2 sekundy!

Foto: Ford

Aerodynamická vyspělost elektrického „Super Transitu“ je neuvěřitelná. Kromě výrazných spojlerů, bočních prahů a mohutného zadního difuzoru tu chybí značná část kapotáže nákladového prostoru – přirozeně k nasměrování vzduchu k obřímu zadnímu křídlu

Pravda, zvuková kulisa přirozeně není tak libozvučná, jako v případě prvních tří SuperVanů – ty totiž používaly v nákladovém prostoru uložený vidlicový osmiválec odvozený z legendárního Fordu GT40. Díky němu už první superdodávka od Fordu byla schopna zrychlení z klidu na stovku za 7 sekund. Inu, pokrok nezastavíš.

Za tímto elektrickým divochem zvaným Ford Pro Electric SuperVan pochopitelně stojí propagace a nějaká ta demonstrace technologií. Právě k tomu došlo na letošním Festivalu rychlosti v Goodwoodu, přičemž za volant usednul vítěz slavné čtyřiadvacetihodinovky Le Mans, chlapík jménem Romain Dumas.

Právě Romain Dumas je člověk, který už se zběsilými elektrickými speciály má nějakou tu zkušenost. Koneckonců posuďte sami, jak Dumas prohnal elektrickou „Superdodávku“ po vrchařské trati v Goodwoodu. Prezentace sloužila zejména k propagaci nejen zbrusu nové elektrické verze Fordu Transit, ale také jeho modernizovaného systému pro konektivitu jménem SYNC.

Stručnou historii „superdodávek“ si račte prohlédnout v galerii:

Elektřina „zabalená“ v zakázkovém prostorovém rámu zakrytém karbonovými panely najednou vypadá překvapivě lákavě, že? Je však vysoce pravděpodobné, že tento konkrétní Transit zůstane, stejně jako ostatní superdodávky, pouze ve fázi prototypu (byť plně funkčního) a na silnice či dokonce do showroomů se nedostane.

Což je obrovská škoda – už jsme si představovali Ford Pro Electric SuperVan ve „válečných barvách“ libovolné stavební firmy, řekněme „Sádrokartony Novák“, jak na silnicích terorizuje nic netušící sporťáky. Znepokojivě lákavá představa.

Přesto nepůsobí jako typický prototyp – leč spíše jako plnohodnotný elektrický závodní vůz. Uvnitř koneckonců najdeme vše potřebné jako závodní volant, řidiče objímající sportovní sedačku, dva digitální displeje, páku hydraulické ruční brzdy a… to je vlastně všechno.

Ne, že by to v tomto případě bylo důležité, ale Ford u bzučícího monstra udává dojezd až 380 km na jedno nabití – ne, máte pravdu, není to důležité. Zajímavě už však zní pětice jízdních režimů – silniční Road, okruhový Track, Drag pro závody ve sprintu a další dva rovněž výmluvné režimy Drift a Rally. Neměli by zvážit alespoň limitovanou sérii?

Načítám