Článek
Ford Transit je v dnešní době už pojem. Částečně je to díky faktu, že odveze doslova „fúru“ nákladu, a přitom se stále řídí prakticky stejně jako normální osobní auto – kdo jej někdy měl možnost řídit při práci na stavbě nebo v rodinné firmě, ten to jistě může potvrdit.
Britská policie dokonce v 70. letech minulého století Transit (neoficiálně) vyhlásila nejlepším autem pro lupiče – statistiky britské metropolitní policie Scotland Yard tehdy uváděly, že na 95 procentech (!) bankovních loupeží se jako únikové vozidlo podílel právě Transit.
Věřte nebo ne, ale v 80. letech s ním dokonce někteří nadšenci i závodili – třeba závodní tým Terry Drury Racing, který si svůj Transit přirozeně „trochu“ upravil. S neoficiální podporou továrny se tak zrodily takzvané „SuperVany“, tedy superdodávky, které z již tak slibného potenciálu starého dobrého „Tranďáku“ vydolovaly úplné maximum. A letos jsme se dočkali nové, v pořadí již čtvrté generace SuperVanu.
Ford však pochopitelně jde s dobou, a tak se SuperVan z roku 2022 může pochlubit rozsáhlým bodykitem. Ostatně posuďte sami – rozšklebenou příď s výrazným spojlerem předního nárazníku nelze přehlédnout, stejně jako výrazné boční prahy.
To největší aerodynamické drama však přichází v oblasti zádi – tady při pozorném pohledu vidíme, že část zadní kapotáže nákladového prostoru je jakoby „vybraná“ nebo zúžená, chcete-li. To je přirozeně za účelem snížení aerodynamického odporu a nasměrování vzduchu směrem k ohromnému dvojitému zadnímu křídlu. Na spodní části potom nelze přehlédnout ještě velký zadní difuzor.
Řadu z nás by patrně mohlo zklamat, že tento nový SuperVan je elektrický – ovšem žádný strach, tady se bavíme o té zábavnější formě elektromobility. Superdodávka čtvrté generace má totiž hned čtyři elektromotory, po jednom na každém kole, přičemž dohromady dávají celkový výkon 2 000 koňských sil. Díky tomu zrychlí z klidu na stovku za těžko uvěřitelné 2 sekundy!
Pravda, zvuková kulisa přirozeně není tak libozvučná, jako v případě prvních tří SuperVanů – ty totiž používaly v nákladovém prostoru uložený vidlicový osmiválec odvozený z legendárního Fordu GT40. Díky němu už první superdodávka od Fordu byla schopna zrychlení z klidu na stovku za 7 sekund. Inu, pokrok nezastavíš.
Za tímto elektrickým divochem zvaným Ford Pro Electric SuperVan pochopitelně stojí propagace a nějaká ta demonstrace technologií. Právě k tomu došlo na letošním Festivalu rychlosti v Goodwoodu, přičemž za volant usednul vítěz slavné čtyřiadvacetihodinovky Le Mans, chlapík jménem Romain Dumas.
Ford SuperVan Has Serious Launch PowerThe Ford UK SuperVan has got some serious launch power off the line! #FOS #gw_ford #fordsupervan
Posted by Goodwood Festival of Speed on Saturday, June 25, 2022
Právě Romain Dumas je člověk, který už se zběsilými elektrickými speciály má nějakou tu zkušenost. Koneckonců posuďte sami, jak Dumas prohnal elektrickou „Superdodávku“ po vrchařské trati v Goodwoodu. Prezentace sloužila zejména k propagaci nejen zbrusu nové elektrické verze Fordu Transit, ale také jeho modernizovaného systému pro konektivitu jménem SYNC.
Stručnou historii „superdodávek“ si račte prohlédnout v galerii:
Elektřina „zabalená“ v zakázkovém prostorovém rámu zakrytém karbonovými panely najednou vypadá překvapivě lákavě, že? Je však vysoce pravděpodobné, že tento konkrétní Transit zůstane, stejně jako ostatní superdodávky, pouze ve fázi prototypu (byť plně funkčního) a na silnice či dokonce do showroomů se nedostane.
Což je obrovská škoda – už jsme si představovali Ford Pro Electric SuperVan ve „válečných barvách“ libovolné stavební firmy, řekněme „Sádrokartony Novák“, jak na silnicích terorizuje nic netušící sporťáky. Znepokojivě lákavá představa.
Přesto nepůsobí jako typický prototyp – leč spíše jako plnohodnotný elektrický závodní vůz. Uvnitř koneckonců najdeme vše potřebné jako závodní volant, řidiče objímající sportovní sedačku, dva digitální displeje, páku hydraulické ruční brzdy a… to je vlastně všechno.
Ne, že by to v tomto případě bylo důležité, ale Ford u bzučícího monstra udává dojezd až 380 km na jedno nabití – ne, máte pravdu, není to důležité. Zajímavě už však zní pětice jízdních režimů – silniční Road, okruhový Track, Drag pro závody ve sprintu a další dva rovněž výmluvné režimy Drift a Rally. Neměli by zvážit alespoň limitovanou sérii?