Článek
Nákup auta, jako je Ford Mustang, Dodge Challenger či Chevrolet Camaro, je impulzivní a srdeční záležitost, rozhodně to není nutnost. Auta kategorie muscle car si nekupujete, protože je potřebujete, ale protože je chcete. A když, tak rovnou s tím nejlepším motorem, tedy s osmiválcem. Cokoliv jiného je jen hračka pro děti. Tečka.
Jak už tady na Garáži kdysi zaznělo, muscle cars spolu nesvádějí souboje jen na semaforech nebo drag stripech, ta největší bitva probíhá v showroomech. A když si představíte, že před sebou máte nový Mustang, Camaro a Challenger – pro které z ikonických aut se rozhodnete?

Ford Mustang Mach 1
Ještě nedávno to byl Mustang, ale to se vloni změnilo. Dodge Challenger, auto na sklonku svého života, se stalo nejprodávanějším v segmentu. Za rok 2021 jich značka prodala 54 314 kusů, což dokládá, že překonala komplikace vyplývající z pandemie a vypořádala se s problémy s čipy a skutečně zvýšila produkci z 52 955 kusů v roce 2020. Oproti tomu výroba Mustangu, který byl nejprodávanějším vozem segmentu předchozích šest let, klesla za loňský rok z 61 090 na 52 414 kusů? A Camaro? To je daleko za nimi, to dokonce spadlo z 29 775 prodaných aut v roce 2020 na 21 893 v roce 2021.
Je to až s podivem, protože co si budeme povídat, Challenger se vyrábí už dlouhých čtrnáct let a navíc si ho můžete pořídit jen jako kupé, kabriolet není v nabídce. Zatímco Mustang i Camaro se dočkaly v podstatě nové modelové řady, tak Challenger z roku 2010 těžko poznáte od Challengeru z roku 2021. Byl jen průběžně vylepšován.
Takže jak se to Chrysleru povedlo? Tim Kuniskis, generální ředitel značky, na to odpověděl v rozhovoru pro Automotive News. „Za úspěchem stojí pečlivá kultivace image vozu, silná komunita fanoušků a chytré řešení nedostatku zásob. Tím, že zákazníkům nabízíme víc možností personalizace, se Dodge posunul k tomu, že zákazníkům skutečně vyrobí a dodá jejich auto snů, místo toho, aby jen čekal, až si vyberou nějaké ze skladu. Nehoníme zákazníky Mustangu ani Camara, jsou to skvělá auta, ale prostě se snažíme k zákazníkům přistoupit víc proklientsky.“

Chevrolet Camaro
Otázkou je, jak bude tenhle souboj vypadat za rok. Chevrolet totiž ukončí výrobu Camara a Dodge stáhne z nabídky přeplňovaný osmiválec Hellcat. A všechny tři automobilky podle všeho vyvíjí částečně elektrifikované muscle cars, takže všichni budou startovat v podstatě z nuly.