Článek
Není lepším důkazem, že Dacia se svým konceptem trefila do černého, než prodejní úspěchy posledních let – malé a levné Sandero se dlouhodobě drží na samé špičce evropské hitparády (přesněji od roku 2017 do roku 2022). Předloni jej těsně předstihl Teslou mohutně tlačený Model Y, který se tak stal nejen nejúspěšnějším elektromobilem, ale rovnou nejprodávanějším autem na světě (jak Elon Musk předpověděl).
Tohle prvenství však mělo jen krátký život (především kvůli ukončení dotací v EU, rostoucí konkurenci a také čekání zákazníků na modernizovanou verzi Juniper), a tak prodeje roku 2024 ovládlo Sandero, jež odrazilo útok Renaultu Clio a VW Golf, který po dlouhé době předskočil crossover T-Roc.
Na páté místo poskočila další dacia, tentokrát zcela nový Duster, který si zájem zákazníků rozhodně zaslouží. Následuje Lada Granta a VW Tiguan a až na osmé místo se propadla Tesla Model Y, která si objemem prodejů pohoršila skoro o čtvrtinu.
První desítku uzavírá Toyota Yaris a česká naděje Škoda Octavia, která si polepšila skoro o patnáct procent a šest míst (v ČR jde přitom s přehledem o nejprodávanější auto).
Pozice | Model | Prodeje (ks) | Změna oproti 2023 |
---|---|---|---|
1 | Dacia Sandero | 309 392 | +14,5 % |
2 | Renault Clio | 244 066 | +4,4 % |
3 | VW Golf | 212 189 | +16,9 % |
4 | VW T-Roc | 201 246 | -2,6 % |
5 | Dacia Duster | 190 427 | +12,5 % |
6 | Lada Granta | 188 542 | -1,6 % |
7 | VW Tiguan | 186 730 | +12,6 % |
8 | Tesla Model Y | 184 150 | -23,0 % |
9 | Toyota Yaris | 178 221 | +6,3 % |
10 | Škoda Octavia | 172 264 | +14,7 % |
Letošní rok ale pořadím dozajista znovu výrazně zahýbá. Automobilky totiž kvůli přísnějším flotilovým emisním limitům (průměrné emise ze všech prodaných aut) musí výrazněji tlačit elektrifikované vozy (hlavně BEV a PHEV), takže se můžeme dočkat dalších elektromobilů, které se v první desítce připojí k Modelu Y. Dacii Sandero na špici však nejspíš hned tak někdo neohrozí…