Hlavní obsah

Nejmenší a nejlevnější, ale také nejvýkonnější a nejrychlejší Volvo: Kompaktní elektrický crossover EX30

Foto: Volvo

Volvo v Miláně, centru světového designu a módy, oficiálně představilo zcela nový model, kompaktní elektrický crossover EX30, který kromě plnotučného zážitku v duchu severské značky přináší také řadu chytrých inovací.

Článek

Po velkém SUV EX90 se představuje další model švédské nové elektrické vlny ze zcela opačného spektra nabídky. Kompaktní crossover EX30 se však od svého velkého bratra nechává v mnohém inspirovat a má přinést stejně hodnotný prémiový zážitek za volantem, tu správnou pohodu, kterou mají Volva prostě v krvi.

Jako by EX90 ze světla vypadlo

Právě v oblasti vnějšího designu EX30 nepopře inspiraci EX90 – stačí se podívat na jeho sebevědomý postoj a zahledět se do jeho pixelových „očí“, podobná je také hladká příď bez typické masky chladiče nebo křivky dělených zadních světel s LED pásem přes celou záď.

Foto: Volvo

Design EX30 vychází ze stylu představeného na větším EX90.

Se svou délkou 4,2 metru jasně hierarchicky spadá pod XC40, jenže díky rozvoru 2650 mm (o 52 mm kratším než u XC40) a čistě elektrické platformě efektivněji využívající vnitřní prostor může nabídnout komfort pro čtyři dospělé členy posádky a jejich bagáž do objemu až 318 litrů (nabíjecí kabely přitom můžete pohodlně uložit do schránky pod přední kapotou).

Dobrodružné překvapení

Volvo všechny překvapilo představením dobrodružnější varianty Cross Country, která vám dovolí vyrazit za zážitky i mimo asfalt. Bude mít totiž vyšší světlou výšku, kryty nárazníků a boků a odlišný design 18“ a 19“ kol se speciálními terénními pneumatikami. Na trh dorazí v průběhu roku 2024.

Radost nasednout

Malé EX30 působí uvnitř překvapivě vzdušně. Tomu pomáhá i chytré řešení uspořádání interiéru, které díky soundbaru integrovanému pod oknem a přesunu ovladačů oken na středovou konzolu vytváří větší úložné kapsy ve dveřích, samotná středová konzola je variabilní a nabízí spoustu šikovných úložných prostor. Nezapomnělo se ani na pasažéry vzadu, kteří mají k dispozici praktické kapsy na zadní straně předních sedadel a další odkládací schránku s USB-C konektory na zadní straně středové konzoly.

Foto: Volvo

Kabina EX30 je překvapivě prostorná a praktická, i díky minimalistickému pojetí architektury. Budete se muset obejít bez informačního displeje pro řidiče, ale chybět vám nejspíš nebude.

Kabina je uhlazená a pojatá ve stejně minimalistickém duchu jako u EX90. Vlastně ještě minimalističtějším, protože EX30 se musí obejít bez informativního panelu před řidičem a všechny informace včetně těch jízdních centralizuje na 12,3palcový panel infotainmentu. Jeho základem je Android Automotive, takže v něm najdete všechny své oblíbené aplikace Google (mapy, Spotify a mnohé další) včetně široké online funkcionality. Pro snazší ovládání má nahoře i dole statické lišty, navíc umí intuitivně nabízet funkce, které právě potřebujete.

Foto: Volvo

Infotainment má být rychlý a intuitivní na ovládání. V horní části jsou jízdní informace, ve spodní je konfigurovatelná lišta a lišta s ovládáním klimatizace. Systém vám má také umět nabízet ty správné funkce ve správný čas, což by mělo společné soužití dále usnadnit.

Specialitou EX30 jsou recyklované materiály (džínsovina, len a směs s podílem vlny, která obsahuje přibližně 70 % recyklovaného polyesteru) a absence živočišné kůže, designéři si také hodně pohráli s dynamickým náladovým osvětlením inspirovaným rozmanitými druhy skandinávské krajiny: teplým slunečním světlem prostupujícím skrz listy stromů v lese, západem slunce na švédském západním pobřeží, proslulou polární září, zlatou letní oblohou letního slunovratu nebo projasněnou náladou západu slunce ve městě.

Bát se nemusíte

Pohodlí posádky je pro Volvo stejně důležité jako její bezpečnost, proto i malý crossover musí odpovídat standardům značky. Kromě zpevněné konstrukce a propracovaných deformačních zón jde především o sofistikovanou elektronickou výbavu na palubě – EX30 umí zabránit drobným ťukancům, dokáže udržovat tempo s dopravou a vést vozidlo v pruhu, samočinně zaparkovat (nejen příčně a podélně, ale také diagonálně) nebo číst značky.

Navíc vás však varuje při odbočování vlevo na protijedoucí vozidla (a samo zabrzdí v případě hrozící kolize), dokáže samočinně změnit jízdní pruh, upozorní vás při ztrátě koncentrace a nenechá vás vystoupit z auta přímo pod kola projíždějícího auta nebo kola (což je zvlášť důležitá funkce při převážení dětí). Malé EX30 tak bude patřit k nejbezpečnějším vozům značky Volvo.

Dvě baterie, tři pohony

Čistě elektrický pohon EX30 bude v konfiguraci s jedním elektromotorem a pohonem zadních kol, případně s dvojicí elektromotorů pro pohon všech čtyř kol. Zadokolky bude pohánět elektromotor s výkonem 272 koní, nejsilnější dvoumotorová varianta bude produkovat 428 koní, které ji vystřelí z klidu na stovku za pouhých 3,6 sekundy! Jde tedy o nejrychlejší silniční Volvo za celou historii značky – to ujde na kompaktní elektrický crossover, ne?

S určitostí také víme, že k dispozici budou dva bateriové balíky, které se liší kapacitou i použitou technologií. Základní verzi s pohonem zadních kol bude energií zásobovat bateriový balík s kapacitou 51 kWh (lacinější technologie LFP, tedy lithium–železo–fosfát), dojezd odhadujeme na nějakých 350 km. Verze s prodlouženým dojezdem (s pohonem zadních nebo všech čtyř kol) pak bude těžit z balíku o kapacitě 69 kWh (sofistikovanější technologie NMC, což znamená lithium, nikl, mangan a kobalt), což by mělo stačit na dojezd 480 km. Efektivní nabíjení (10-80 %) výkonem až 153 kW (základní verze si musí vystačit se 134 kW) přitom bude trvat nějakých 25 minut.

To nejlepší na konec

Volvo EX30 tedy na první pohled a podle úvodních informací vypadá dost zajímavě. A ještě zajímavější bude, až si přečtete jeho cenu. České zastoupení totiž slibuje startovací cenu 869 000 Kč (případně si ho můžete pořídit na leasing za měsíční splátku již od 11 989 Kč bez DPH), což odpovídá konkurenci vybavené spalovacími motory, ostatní elektromobily tak přímo trumfne. Objednávat ho můžete již nyní, první auta do ČR dorazí hned zkraje příštího roku.

Jak se vám elektrické Volvo EX30 líbí?
Vypadá skvěle a za ty prachy...!
73,2 %
Se spalovacím motorem by se mi líbil.
14,9 %
Nic pro mě.
11,9 %
Celkem hlasovalo 671 čtenářů.
Načítám