Článek
Volvo EX30 je kompaktní sympaťák určený především do města, ale zvládne toho mnohem víc. Díky moderní elektrické platformě nabízí dojezd až 480 kilometrů (i základní verze ujede velmi solidních 350 km), což stačí na pohodlné přejetí z Prahy do Ostravy na jedno nabití.
Další výhodou bude mocný výkon – na povel budete mít 272 (u základní verze s pohonem zadních kol), nebo rovnou 428 koní (u dvoumotorové čtyřkolky), které vás vystřelí z klidu na stovku za pouhých 3,6 sekundy! Volvo EX30 se tak rázem stane historicky nejrychlejším modelem značky.
Což je paradoxní, protože jde zároveň o nejmenší a nejlevnější auto v nabídce Volva. S délkou 4,2 metru je ještě o trochu menší než XC40, ale skateboardová platforma by měla vytvářet podobný vnitřní prostor pro posádku, kufr pak nabízí slušných 318 litrů kapacity (nabíjecí kabely se ukládají do prostoru pod přední kapotou, takže z jeho objemu neukrojí ani kousek).
Bezpečnost na prvním místě
Nejmenší Volvo má být co možná nejbezpečnější. Kromě odolnější konstrukce a propracovanějších deformačních zón přináší ještě nový typ airbagu integrovaný do sedadla řidiče, který má při bočním nárazu lépe chránit jeho hlavu a hrudník. Další velkou novinkou EX30 je systém upozorňující na dopravu projíždějící kolem vozu. Při zaparkování a vystupování se tak již nemůže stát, že by posádka otevíráním dveří ohrozila projíždějícího cyklistu nebo vystoupila přímo pod kola projíždějícího auta.
Kromě toho dokáže EX30 také zabránit drobným ťukancům, umí udržovat tempo s dopravou a vést vozidlo v pruhu, samočinně zaparkovat (nejen příčně a podélně, ale také diagonálně) nebo číst značky. Nově vás varuje při odbočování vlevo před protijedoucími vozidly (a samo zabrzdí v případě hrozící kolize), dokáže samočinně změnit jízdní pruh a upozorní řidiče při ztrátě koncentrace.
Ve stopách XC40 jde nové EX30 chytrostí a inovativností konstrukce, čehož si všimnete především v minimalisticky pojatém interiéru. V centru všeho je 12,3palcový dotykový infotainment (založený na Android Automotive od Google, tedy s plnou online funkcionalitou, oblíbenými aplikacemi ze smartphonu a s digitálním osobním asistentem), který zároveň plní roli přístrojového štítu (v horní liště má řidič v zorném poli nejdůležitější informace) a panelu klimatizace (v dolní liště jsou její ovládací prvky).
Fyzická tlačítka tak z kabiny prakticky zmizela, aby byla kabina vzdušnější a čistší. A ještě prostornější. Místo armády reproduktorů rozesetých po interiéru se o ozvučení kabiny stará jeden soundbar Harman/Kardon umístěný u paty čelního skla, což vytváří větší odkládací prostory v kapsách dveří. Ovladače oken se ze dveří přesunuly na středovou konzolu, aby udělaly místo na panelech dveří, volič převodovky se zase přesunul pod volant, aby na středové konzole mohlo být víc odkládacích míst. Chytrost čiší zkrátka ze všech stran.
Kabina přitom ale nepůsobí prázdně, elegantní architektura a příjemné materiály pomáhají vytvořit harmonické prostředí, které dále podporuje náladové osvětlení inspirované mnoha podobami severské přírody. V kabině se stejně jako v konstrukci celého auta hojně používají recyklované a přírodní materiály, což pomáhá šetřit planetu.
Dobrodružné překvapení
Nejvíc emisí ale šetří fakt, že jde o menší auto (vyžadující méně materiálu na výrobu), které bude úspornější, a proto nepotřebuje gigantickou baterii (základ bude 51 kWh, verze s prodlouženým dojezdem nabídne 69 kWh) – což zároveň znamená, že bude cenově dostupnější.
V ČR ho bude Volvo nabízet již za 869 000 Kč, případně na leasing za měsíční splátku již od 11 989 Kč bez DPH. Vůz si můžete u nejbližšího dealera Volvo objednat již nyní, přičemž první auta do ČR dorazí hned zkraje příštího roku.
Nejprve se s ním ale můžete vyrazit seznámit osobně během jeho evropského turné. V Česku si ho budete poprvé moci staticky prohlédnout mezi 4. a 14. říjnem postupně u jednotlivých dealerů. Stačí si zarezervovat s předstihem svou návštěvu zde.