Hlavní obsah

Nejlevnější elektromobil je skládačka jako z IKEA. Doručí vám ho v krabici a stojí jen 234 tisíc Kč

Foto: Luvly

Postavit laciné elektrické městské auto je cílem mnoha velkých automobilek, ale stejným problémem se zabývají i menší výrobci. A jeden z nich přichází s velmi dostupným, ale také značně netradičně pojatým řešením.

Článek

Je možné vyrábět auto, které by se v krabici dopravilo k zákazníkovi a až poté sestavilo? Sice to až podezřele připomíná koncept jedné švédské nábytkářské firmy, avšak nejsou žádné informace, že by byla s tímto automobilovým start-upem jakkoliv spřízněná. Tedy až na to, že obě firmy pocházejí ze Švédska.

Skandinávská firma totiž vyvinula kompaktní elektromobil, který by v budoucnu mohl vyřešit problematiku městské elektrifikované mobility. „Náš model 0 je vůz navržený přímo pro obyvatele měst – je skladný, a přesto prostorný, navíc s rychlým a snadným systémem dobíjení,“ říká Joachim Nordwall, jenž vůz navrhl.

Lidé z firmy Luvly si uvědomují základní neduhy elektrických vozidel – tedy vysokou cenu a problematické nebo neefektivní dobíjení. Problém vidí i v tom, že se velké oblibě těší zejména velká auta, která ani trochu nepomáhají uvolnění už tak přecpaných evropských měst.

Foto: Luvly

Minimalistický švédský elektromobil by mohl být ideálním přibližovadlem do města. Firma mu říká Light Urban Vehicle, v překladu lehký městský vůz.

Vůz Luvly 0 tedy přichází s ideou zcela nového segmentu LUV – Light Urban Vehicle neboli po našem lehké městské vozidlo. Pro naši lepší představu firma přirovnává svůj koncept rozměrově k vozu Smart Fortwo, v řadě ohledů jej však trumfne.

První výhodou vozu Luvly je hmotnost – elektrický Smart váží cca 1 100 kg, kdežto minimalistickému vozítku ze Švédska váha ukazuje hodnotu necelých 400 kg. Výsledkem je prakticky stejný dojezd (cca 100 km), přestože má výrazně menší baterii. Spotřebuje totiž jen 6,4 kWh na každých sto kilometrů oproti 17,6 kWh u Smartu.

Lidé ze Stockholmu mysleli i na další věci. V případě končící životnosti baterie nebo vyčerpání její kapacity je konstrukce uzpůsobena tak, aby bylo možné ji snadno vyjmout. Lze si ji tedy odnést s sebou do kanceláře nebo domů a dobít ji tam, případně rovnou nahradit baterií rezervní. Ta se totiž skládá ze dvou modulů, každý o hmotnosti 15 kg. Z 230V zásuvky ji lze dobít na maximální kapacitu už za 1 hodinu.

Nejlevnější elektromobil stojí méně než čtvrt milionu

Své zákazníky pochopitelně nebude lovit na výkony, má však mít dostatečný výkon pro maximální rychlost až 90 km/h, která je pro městskou a příměstskou dopravu dostačující. Tím největším lákadlem bude logicky cena – cca 115 tisíc švédských korun, tedy v přepočtu nějakých 238 tisíc našich korun. Firma však slibuje, že nízká cena nebude na úkor bezpečnosti.

Foto: Luvly

Model 0 od Luvly je levný, překvapivě bytelný a zároveň nesmírně levný. „Podařilo se nám téměř nemožné,“ říká generální ředitel firmy Håkan Lutz.

„Naše konstrukce ve své třídě s přehledem zaujímá špičku z hlediska pasivní bezpečnosti,“ dodává Nordwall. „Model 0 se podobá vozům Formule 1 – konstrukce lehkého městského vozidla je koncipována tak, že kombinuje pevnou stavbu s nízkou hmotností, díky chytrým výrobním postupům tyto výhody kombinuje také s nízkými náklady.“

Právě chytrý výrobní postup je tím, co představuje nejsilnější stránku skandinávského elektromobilu. Místo výstavby gigatováren totiž Švédové hodlají posílat díly modelu 0 v krabicích z centrály ve Stockholmu do takzvaných „mikrotováren“, kde by probíhalo jejich složení do hotového celku. Nejde tedy o žádné Do-Do neboli „Dodělej doma“, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Firma prozatím bude působit pouze doma ve Švédsku, ale ještě v průběhu tohoto roku plánuje postupnou expanzi do dalších evropských zemí a výstavbu svých mikrotováren. V jednom standardním kontejneru lze údajně přepravit až 20 složených vozů Luvly 0. Sestavení vozu navíc nevyžaduje ani svařování, ani použití těžké techniky.

„Nám v Luvly se podařilo téměř nemožné – postavit lehký a bytelný městský automobil, který je zároveň levný,“ potvrzuje Håkan Lutz, generální ředitel start-upu. Jedním dechem dodává, že by se v případě zájmu ostatních firem nebo automobilek nebránil prodeji těchto lehkých užitkových vozů v licenci.

Načítám