Článek
Je velmi pravděpodobné, že se v diskuzi pod článkem najde spousta zasvěcených příspěvků na téma Hyundai a elektromobilita. Nic to ale nezmění na tom, že korejská automobilka poslední roky předvádí neuvěřitelný nástup. Sportovní modely s označením N fascinují nadšené řidiče, elektrický Ioniq 5 se vloni stal vítězem bezpočtu anket o nejlepší auto, ale vyhrál i titul Světové auto roku. A právě teď už máme oficiálně i nový sedan Ioniq 6, který si bere na mušku Teslu Model 3.
Ioniq 6 bude pro Hyundai klíčovým modelem a automobilka se rozhodla opět vsadit na retrodesign. Vůz, který je inspirován érou proudnicového designu třicátých letech minulého století, přímo vychází z konceptu Hyundai Prophecy z roku 2020 a Hyundai mu říká „elektrický streamliner“.
Ioniq 6 je se svými 4 855 mm o 220 mm delší než Ioniq 5, jeho šířka a rozvor (1 880 mm a 2 950 mm) jsou téměř totožné – vždyť obě auta sedí na stejné globální „elektrické“ platformě (E-GMP). A i když Hyundai zatím nezveřejnil žádné technické detaily, tak i ty budou s největší pravděpodobností obdobné. Předpokládáme tedy verze s pohonem zadních nebo všech kol a že baterie budou mít kapacitu buď 58 kWh, nebo 77 kWh. Ale vzhledem k uhlazenému designu a aerodynamickému odporu s velmi nízkým koeficientem 0,21 lze předpokládat, že Ioniq 6 bude mít vyšší dojezd než 527 km udávaných u modelu 5. Přes tu technickou podobnost je ale pojetí obou vozů velmi rozdílné.
„Ioniq 6 spojuje emocionální sbližování funkčnosti s estetikou,“ řekl SangYup Lee, výkonný viceprezident a vedoucí designového centra Hyundai. „Nechceme to dělat jako jiné automobilky, tedy že auta jsou jako ruské matrjošky, kdy se liší jen velikostí. Každý náš vůz má osobitý vzhled a cílem je skládat je vedle sebe jako figurky na šachovnici.“
A není pochyb, že se jim to s modelem Ioniq 6 povedlo. Opět využívají světla se složitou pixelovou technikou, vpředu jako světelný podpise ve formě pruhů denního svícení, vzadu pak jako pruh přes celou šířku zádi a na zvýšeném zadním spoileru ve stylu ducktail. Dohromady jich je víc než sedm set. Design auta je ale velmi čistý a má splývavý tvar. „Nechtěli jsme tento vůz zarámovat jako sedan,“ vysvětluje Lee. „Ačkoliv jde o čtyřdveřový vůz s kufrem, tak má linie kupé. Soustředili jsme se na odstranění všech věcí, které by narušovaly aerodynamickou čistotu karoserie, proto má auto kamery místo zpětných zrcátek a zapuštěné kliky dveří.“
Při bližším zkoumání objevíte aktivní vzduchové klapky v předním nárazníku, vnímáte malé mezery mezi koly a podběhy a stejná pozornost byla věnována i aerodynamice podvozku. I přes splývavý tvar střechy má ale Ioniq 6 dostatek prostoru pro hlavy cestujících i na zadních sedadlech, a díky rovné podlaze se nebude tísnit ani pátý pasažér uprostřed zadní řady.
Uvnitř auta pak panuje stejná designová čistota. Palubní desce vévodí dva propojené 12palcové displeje přístrojového panelu a infotainmentu, ale jinak žádné další tablety a displeje všude. Chybí dokonce tlačítka na dveřích a znak na volantu. „Odstranili jsme ho z volantu, protože nevidíme důvod, proč by tam musel být. Místo toho máme světla, která reagují na rozpoznání hlasu a ukazují úroveň nabití,“ popisuje Lee. „Ovladače, které jsou běžně součástí dveřních panelů, jsme dali na středovou konzoli a soustředili se místo toho na maximální kapacitu odkládacích schránek, co nejpříjemnější materiály v interiéru a na propracované vnitřní osvětlení.“
Jako podpora argumentů o udržitelnosti přišly ke slovu také přírodní materiály a recyklace. Ioniq 6 tak bude mít v závislosti na úrovni výbavy buď sedadla z ekologické kůže nebo recyklovaných PET lahví (stejné materiály pak budou i na palubní desce), barvy na dveřích jsou rostlinného původu a koberce jsou vyrobené z recyklovaných rybářských sítí. Co se osvětlení týče, uživatelé si mohou vybrat ze spektra 64 barev a šesti dvoubarevných motivů.
Na přesné technické údaje si musíme zatím ještě počkat – světová premiéra Ioniqu 6 se uskuteční v červenci, kdy Hyundai odhalí úplné specifikace, včetně všech pokročilých technologií. Už teď ale není pochyb o tom, že Hyundai se povedlo přivést na svět velmi zajímavý automobil, který se vymyká, ale přitom působí jako důvěrný známý. Tak co, jak to máte vy? Líbí se vám, nebo ne?