Článek
To je zatím velkou neznámou. Sezona 2025 vlastně měla být jen překlenovacím obdobím do „lepších časů“. Ročník 2026 přinese rozsáhlé změny v technických regulích, což může přinést vyrovnanější souboje i překvapivé výsledky outsiderů, kterým nová pravidla jednoduše sednou. Letošní sezonu bychom ale neměli předem odpískávat, což se nám potvrdilo už minulý rok.
Příslib z loňska
Po prvních pár závodech to vypadalo na hotovou věc - mistrem světa se počtvrté v řadě stane Max Verstappen a konstruktérský titul opět uzme dominantní Red Bull. Ten ale v průběhu ročníku začal ztrácet dech a nakonec z toho byla napínavá podívaná a sezona, v níž o vítězství v závodech bojovala čtyřka týmů - Red Bull, McLaren, Ferrari a Mercedes.
Verstappen však náskok, který získal v úvodu ročníku, nepromarnil a titul opravdu vybojoval. Red Bull však kvůli nevýraznému Pérezovi strádal a šampionem mezi týmy se nakonec po 26 letech stal McLaren. Pokud bude rozložení sil mezi velkou čtyřkou vyrovnané již od začátku sezony, máme se na co těšit!
Rok loučení
Ruku v ruce se změnou pravidel od sezony 2026 přichází i jakýsi rok loučení. Letos naposledy uvidíme v akci systém DRS, tedy aktivní zadní křídlo, které se prvně představilo v roce 2011 a jezdcům značně pomáhalo s předjížděním. Po sezoně se s formulí 1 loučí také Renault coby dodavatel motorů, stáji Alpine bude od další sezony dodávat pohonné jednotky Mercedes.
Jedna věc však zmizí ještě před první letošní Velkou cenou. Tou je bod pro držitele nejrychlejšího kola v závodě, pokud skončil v nejlepší desítce. Řada jezdců v posledních letech jela v TOP 10 a měla v závěru závodu dostatečný náskok pro zastávku v boxech „zdarma“. Obuli tedy nejměkčí rychlé pneumatiky a dojeli si pro bodík navíc. Někdo tak ale učinil i v momentě, kdy v nejlepší desítce nebyl, jen aby čas ukradl někomu jinému. Tím však vznikal prostor pro nekalé hry v zákulisí, které mohly ovlivnit i boje o mistrovské tituly. Nově se tak bod za nejrychlejší kolo nebude udělovat vůbec.
Hamilton ve Ferrari
Lewis Hamilton po dvanácti letech opouští stáj Mercedes a poprvé od svého debutu v sezoně 2007 nebude závodit ani s jejich pohonnou jednotkou. Jeho novou domovinou se stalo Maranello, sedminásobný šampion už si vyzkoušel dřívější monopost Ferrari a hrdě se fotí v rudé kombinéze. Také jste si ještě nezvykli?
Někteří Hamiltona považují za odepsaného, jiní věří, že nebude hrát jen druhé housle a mladšího kolegu Charlese Leclerca ještě pořádně prožene. Prvně jej porazil ještě před startem sezony. Jeho fotografie před sídlem Ferrari v Itálii posbírala na instagramu 5,6 milionu lajků, což je rekord u fotky s tematikou F1. Ten dosavadní mimochodem držel Leclerc a jeho vítězné selfie na pódiu v italské Monze – 4,6 milionu lajků.
Zapomínat bychom neměli ani na Carlose Sainze, který se z Ferrari stěhuje do podstatně skromnějšího zázemí ve Williamsu. Pozdvihne zkušený Španěl outsidery zase o kousek výše? Williams loni párkrát dosáhl na body, přesto ale v pořadí týmů skončil předposlední. Pro Carlose tento přestup bude jistojistě znamenat sešup, otázkou ale zůstává, jak výrazný.
Má Russell problém?
Pikantní interní souboje se očekávají také u Mercedesu. Ostříleného šampiona Hamiltona totiž nahrazuje teprve osmnáctiletý mladíček Andrea Kimi Antonelli. Italský junior je od začátků v motorsportu chráněncem Mercedesu a šéf stáje Toto Wolff v něm vidí nového Verstappena. I proto dostal šanci rovnou v top týmu.
Jak se to asi poslouchá Georgi Russellovi, který se k plnohodnotnému kontraktu u Mercedesu musel protrápit třemi sezonami v podprůměrném Williamsu? Na třaskavou atmosféru uvnitř týmu je zaděláno už teď… a co teprve v momentě, kdy by dravé italské mládí začalo ambiciózního Brita porážet.
Plejáda nováčků
Po dlouhých letech je mimořádně pestrý i výčet všech nováčků. Někteří už do závodního víkendu F1 naskočili, jiní ne, ale nikdo z nich ještě neabsolvoval kompletní sezonu. Kromě Antonelliho je řeč o Oliveru Bearmanovi (Haas), Gabrielu Bortoletovi (Sauber), Jacku Doohanovi (Alpine), Isacku Hadjarovi (Racing Bulls) a hlavně Liamu Laawsonovi, který dostal příležitost místo nevýrazného Péreze u Red Bullu.
Tak co, pořád letošní ročník formule 1 považujete za předem rozhodnutý? My ani zdaleka ne a na nové tváře, třaskavé souboje a napínavé závody se už teď těšíme. Sezona startuje v polovině března v australském Melbourne. Už 18. února ale v londýnské O2 Areně dojde ke slavnostnímu představení všech nových vozů (respektive zbarvení), poprvé v historii se tak stane pod jednou střechou a za účasti všech závodníků a mnoha dalších celebrit ze zákulisí.
Máme se na co těšit!