Článek
Když si k tomu přidáme poměrně jednoduchou techniku a nasazení spalovacích motorů, zní zpráva o připravovaném novém SUV skvěle, na dnešní dobu možná až moc. A skutečně, je tu jeden zásadní háček.
Novinka totiž s velmi vysokou pravděpodobností nebude k dispozici na evropském trhu, Škoda ji vyvíjí primárně pro Indii, kde se bude také vyrábět. Později by se sice měla dostat i do dalších zemí, ale na starý kontinent opravdu těžko.
Indický trh je pro českou značku obzvlášť důležitý, nejprve tam začala s dovozem evropských vozů, posléze přidala modely šité na míru indickému zákazníkovi – sedan Slavia a malé SUV Kushaq. I díky nim v Indii loni zaznamenala růst o 18,5 % a nedávno oslavila 100 000 prodaných vozů.
Tím však tažení Mladoboleslavských nekončí. V brzké budoucnosti se má představit právě nové kompaktní SUV posazené na platformě MQB-A0-IN (jako výše zmínění sourozenci), které má prodeje značky dále nakopnout. Od roku 2026 by totiž v Indii Škoda ráda prodávala 100 000 automobilů ročně a do roku 2030 by se tu ráda stala nejprodávanější evropskou značkou a společně s dalšími automobilkami koncernu získala pětiprocentní podíl na trhu.
Automobilka už stihla zveřejnit první upoutávku, v níž částečně poodhalila provedení přídě a předních světel. Prozradila také, že půjde o vůz s délkou do čtyř metrů, na taková auta se totiž v Indii vztahují cenová zvýhodnění. Zájemci se i proto mají těšit na dostupnou cenovku.
A proč zrovna SUV? Důvod je jednoduchý. „Je to klíčový segment, který tvoří více než polovinu trhu. Společně s modely Kushaq a Kodiaq budeme mít v Indii ještě lepší portfolio vozů SUV,“ uvedl Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto.
S délkou pod čtyři metry bude mimochodem novinka kratší než současná Fabia, nejmenší auto v evropské nabídce značky. V Indii se zařadí pod model Kushaq, který na délku měří 4 225 milimetrů, a konkurovat by měla vozům jako například Hyundai Venue, Kia Sonet nebo Maruti Brezza.
O platformě MQB-A0-IN už byla řeč, řadu komponentů bude vůz sdílet s větším modelem Kushaq. Pod kapotou se jistě objeví přeplňovaný litrový tříválec.
K tajemstvím, která teprve budou odhalena, patří jméno nového modelu. Škoda ho údajně teprve vybírá, nedávno totiž vyzvala indické motoristy, aby přispěli svými návrhy. Automobilka sama přišla s tipy na jména Kwiq, Kymaq, Kylaq, Kariq, Kyroq, Kosmiq a Kayaq.
Další otazník panuje okolo představení. Podle některých zpráv by značka novinku měla odhalit ještě letos, na trh by se mohla dostat na začátku příštího roku. Zajímavé také je, že indický Autocar dříve chystané SUV popsal jako globální model. Kromě Indie by se prý mělo prodávat také v Mexiku, v některých zemích jihovýchodní Asie a na vybraných trzích v Africe.
A asi největším tajemstvím zůstává design. Jak už jsme si řekli, Škoda ho lehce poodhalila oficiální skicou, ta však neprozradila mnoho. Přesto posloužila indickému designérovi vystupujícímu na internetu jako SRK Designs k vytvoření poměrně věrohodně působící vize, která se snaží vzhled důležité novinky podat poněkud „hmatatelněji“.
Designér z upoutávky samozřejmě převzal horizontální uspořádání světel, využil také částečně poodhaleného nárazníku. Přidal ovšem další světelnou techniku a pochopitelně také prvky, které jsou pro vzhled škodovek charakteristické. Jak moc se do podoby vozu trefil, se dozvíme v příštích měsících.