Hlavní obsah

Nejdřív nové Bugatti a teď… Rimac se pochlubil autem, které autem vlastně už ani není. Nemá volant, stěrače a ani řidiče

Foto: Rimac Verne

Auta navíc budou jezdit v jedné velmi oblíbené destinaci českých turistů.

Mate Rimac, většinový vlastník a šéf automobilky Bugatti, se sice primárně věnuje rychlým superautům, nicméně nyní se pustil do úplně opačného odvětví automobilového podnikání. Spolu s přáteli založil společnost pojmenovanou po francouzském spisovateli Julesi Vernovi a představil dvoumístné auto s posuvný dveřmi, ovšem bez volantu či stěračů.

Článek

Ve světě samořiditelných taxíků, kterým se lidově říká robotaxi, jsou aktuálně na špici dva hráči, a to společnost Waymo s Jaguary I-Pace a firma Cruise využívající Chevrolety Volt. Jejich přestavěná sériová auta jezdí v určité detailně namapované oblasti úplně sama, nicméně pokud je problém, tak řízení může převzít lidský operátor na dálku.

Foto: Rimac Verne

Auto bylo už od začátku vyvíjené jako robotické taxi.

Většinový vlastník a šéf automobilky Bugatti Mate Rimac, který se obvykle zabývá stavbou supersportů, se do těchto autonomních vod vydal prostřednictvím své společnosti Rimac Verne pojmenované po francouzském sci-fi spisovateli Julesi Vernovi.

Rimacův autonomní taxík byl nicméně už od začátku vyvíjen jako samořiditelný, proto vypadá tak futuristicky a nabídne pouze dvě místa k sezení. Důvodem jsou prý výsledky průzkumu, které ukázaly, že 9 z 10 jízd drožkou jsou realizované pouze v jednom či dvou lidech.

Foto: Rimac Verne

Žádný volant ani stěrače, ale dvě místa k sezení a obří obrazovka. To je Verne.

Zvláštně vyhlížející automobil s velkými posuvnými dveřmi si bude možné přivolat pomocí aplikace a jejím prostřednictvím nastavovat například vnitřní teplotu, osvětlení nebo vůni. Během cesty se posádka může věnovat sledování obrovské 43palcové obrazovky, které nepřekáží žádný volant, potažmo se zaposlouchat do své oblíbené muziky pomocí 17 reproduktorů. Jízdu bude podle Rimacu možné zahájit a ukončit také na centrálním ovládacím displeji.

Výrobce dále slibuje panoramatický rozhled a odolné vnitřní materiály, které ovšem mají působit útulně a luxusně. Snad jen, když bude pršet, tak nic neuvidíte, protože robotaxi Verne nedisponuje stěrači.

Start už za dva roky

Rimac zatím nic neprozradil o výkonu elektromotoru, akumulátoru či dojezdu, ovšem už nyní víme, že Verne není jen koncept, ale regulérní samořiditelný taxík s autonomní technikou firmy Mobileye (kamery, lidar), jehož platforma platí za přizpůsobitelnou pro různé typy silnic.

Flotila těchto robotických taxíků se proto už v roce 2026 rozjede v chorvatském Záhřebu a poté bude expandovat do dalších jedenácti měst ležících ve Spojeném království, Německu a dalších koutech Evropy i Středního východu. Verne nicméně komunikuje s další třicítkou měst, takže se dosah robotaxi nejspíš do budoucna ještě rozšíří.

Rimac nechce tvořit konkurenci hromadné dopravě, podle vlastních slov ji chce jen doplnit. Kostky jsou tedy vrženy, takže uvidíme, co na to Tesla a její robotaxi, které se má údajně ukázat už v srpnu letošního roku.

Svezli byste se robotickým taxíkem od Rimacu?
Jasně, vyzkoušel bych to.
77,1 %
Pouze pokud by nebyla jiná možnost.
7 %
V žádném případě!
15 %
Počkám si na Teslu robotaxi, té věřím víc.
0,9 %
Celkem hlasovalo 341 čtenářů.
Načítám