Článek
Nezávislá evropská organizace The European New Car Assessment Programme, známá jako Euro NCAP, začátkem nového roku tradičně zveřejnila přehled nejbezpečnějších testovaných vozů z nárazových zkoušek v právě uplynulém roce. V žebříčku „vítězů“ se hned dvakrát objevuje luxusní Mercedes-Benz EQS, s druhým úspěchem v nově vyhlášené elektrické kategorii. Mezi nejbezpečnějšími auty jsou ale i Škodovky.
V přehledu se objevují pouze auta testovaná v roce 2021, a protože se hodnocení hvězdičkami každoročně zpřísňuje, srovnání s nejbezpečnějšími vozy předchozích let ani ostatními loňskými finalisty není spravedlivé. Vozidla jsou uspořádána podle svých tříd, což znamená, že kompaktní hatchback s pěti hvězdičkami nemusí být stejně bezpečný jako pětihvězdičkové SUV.
Nejlepší vůz ve třídě určuje součet skóre v každé ze čtyř hodnocených kategorií – ochrana dospělých pasažérů, ochrana dětských pasažérů, ochrana chodců a úroveň bezpečnostních asistentů. Euro NCAP pak při nezávislých nárazových zkouškách používá pouze auta v základních výbavách, přičemž pro ocenění „Best in Class“ ignoruje volitelnou výbavu. Euro NCAP v roce 2021 testovalo 33 nových vozů, z nichž 22 dosáhlo na nejvyšší pětihvězdičkové hodnocení.
Na základě těchto parametrů nejvyšší ocenění v kategoriích „Executive Car“ a „Pure Electric“ získal Mercedes-Benz EQS, první vítěz nové čistě elektrické kategorie, nejlepším vozem v kategorii „Small Off-Road“ je Nissan Qashqai, větší kategorii „Large Off-Road“ ovládla Škoda Enyaq iV, nejbezpečnějším vozem „Small MPV“ je Toyota Yaris Cross a ocenění za nejbezpečnější vůz v kategorii „Small Family Car“ si odvezla Škoda Fabia.
Hodnocení vozů v % | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Bezpečnostní asistenty |
---|---|---|---|---|
Mercedes-Benz EQS | 96 | 91 | 76 | 80 |
Škoda Enyaq iV | 94 | 89 | 71 | 82 |
Škoda Fabia | 85 | 81 | 70 | 71 |
Toyota Yaris Cross | 86 | 84 | 78 | 81 |
Nissan Qashqai | 91 | 91 | 70 | 95 |
„Rok 2021 byl pro automobilový průmysl těžkým rokem, ovlivněným nedostatkem dílů, zejména polovodičů, a covidová krize ovlivnila vývojové harmonogramy, výrobu i prodej. Přesto jsme viděli spoustu nových automobilů, mnoho z nich elektrických nebo hybridních a mnoho z nich dosáhlo na pětihvězdičkové hodnocení navzdory náročným požadavkům,“ dodává Michiel van Ratingen, generální tajemník Euro NCAP.