Článek
Když v roce 1959 u Volva vynalezli (jmenovitě to byl konstruktér Nils Bohlin) tříbodový bezpečnostní pás, mohli si ho nechat patentovat jen pro sebe a pak s nohama na stole sledovat rostoucí kupu peněz, kterou by jim konkurenční automobilky za jeho použití musely vysolit. Místo toho tuto veledůležitou inovaci dali volně k dispozici všem…
To v zásadě říká o přístupu Volva k automobilové bezpečnosti vše – nejde jim jen o hvězdičky v brožurách a prázdná marketingová prohlášení, aby prodali víc aut. Jde prostě o to, aby zranění na silnicích bylo co nejméně. Proto provádějí nejrozsáhlejší nárazové zkoušky nových modelů, proto mají vlastní vyšetřovací tým analyzující nehody… a proto se zavázali, že v jejich autech při nehodách už lidé nebudou umírat. Bezpečnostní výbava nového Volva EX90 představuje další krok na cestě k tomuto vznešenému (a ambicióznímu) cíli.
Rekordní počet senzorů
Na palubě EX90 bude nejrozsáhlejší senzorická výbava, jakou kdy kdo do produkčního auta zatím namontoval. Zahrnuje jeden LiDAR, pět radarů, osm kamer a šestnáct ultrazvukových senzorů, jejichž účelem je v rozsahu 360° bedlivě a neúnavně sledovat okolí vozu, detekovat možné překážky, upozorňovat na potenciální nebezpečí anebo na ně přímo reagovat.
Nezapomeňte si při sledování videa zapnout české titulky
Klíčovou součástí celého bezpečnostního štítu je zmíněný LiDAR – jde v podstatě o laserový radar, který skenuje prostor před vozem, a doplňuje tak radary a kamery, společně pak vytvářejí dokonalý 3D obraz okolí (díky LiDARu s větší přesností a dosahem než radar a bez závislosti na světle na rozdíl od klasických kamer). Chodce tak EX90 dokáže detekovat až na vzdálenost 250 metrů, menší předměty pak na vzdálenost až 120 metrů, což znamená více času pro rozpoznání nebezpečí a adekvátní reakci. Ve Volvu tak věří, že se jim podaří snížit riziko vážných nehod o 15–20 % a nehodovosti obecně o 9 %.
Řidič nejslabším článkem
Severští inženýři si ale uvědomují, že i přes nálož senzorické výbavy a chytrých algoritmů má poslední slovo stále řidič – omylný, nesoustředěný, rozrušený, náladový a unavený člověk. Právě proto má EX90 v interiéru dvě kamery a další senzory (například kapacitní volant, který díky senzorům ve věnci skutečně pozná, jestli ho řidič drží), které sledují jeho chování za volantem a vyhodnocují, v jakém je stavu. Jestli se dívá na silnici, nebo do telefonu, jestli neusíná, jestli nemá zdravotní problém…
V takových případech dokáže na nebezpečí upozornit s větším předstihem, varuje audiovizuálně nebo jemným „šťouchnutím“, případně pak naléhavější výzvou. V případě usnutí nebo zdravotních potíží dokáže vůz bezpečně zastavit a přivolat pomoc.
Může se řídit samo
Patřičná senzorická výbava (a dostatečný výpočetní výkon) spolu s porozuměním chování řidiče jsou také nutným předpokladem pro autonomní jízdu. Volvo ze svých zákazníků nechce dělat pokusné králíky a tento režim nabídne pouze za předpokladu dokonalého přehledu o okolí vozu a ideálních podmínek, takže pokud vůz převezme kontrolu, budete se na něj moci stoprocentně spolehnout.
Aktuálně probíhají bezpečnostní prověrky a složitý legislativní schvalovací proces, takže tato funkce nemusí být dostupná hned od začátku prodeje, ale jisté je to, že až dorazí do oficiální nabídky, bude dostupná na základě předplacených služeb (tento obchodní model už používá například i Tesla, Ford nebo GM).
Nejbezpečnější auto na světě?
Volvo tak se svou novou vlajkovou lodí posouvá možnosti a očekávání v oblasti automobilové bezpečnosti zase o pořádný kus dál – EX90 má reálný potenciál stát se nejbezpečnějším autem na trhu. To bude pro švédskou automobilku samozřejmě velká marketingová výhoda, ale tušíme, že tím spíš chtějí motivovat i další konkurenty, aby posunuli své bezpečnostní standardy a silniční provoz byl zase o něco bezpečnější.
Už tedy víme, že chystané EX90 bude opravdu bezpečné auto – ale to je zatím vše, co nám Volvo o své novince odhalilo (ačkoliv mnoho naznačil již dříve představený koncept Recharge). Oficiální premiéra nového modelu se totiž odehraje až 9. listopadu, na další šťavnaté informace si tedy ještě musíme chvíli počkat…