Článek
Organizaci Euro NCAP asi netřeba představovat. Jde o renomovanou společnost, jež vždycky vezme nějaký model, který ve svých laboratořích řízeně a odborně roztříská. Výsledná zpráva pak může být vodítkem pro kupce, již uvidí, které auto si jak vedlo. Přece jen je lepší, když crash test odpracuje figurína v laborce, a nikoli živý člověk na silnici.
V roce 2024 společnost Euro NCAP otestovala řadu aut, nyní vydala finální zprávu, která vyzdvihuje pět nejlepších napříč třídami.
Absolutním vítězem a nejbezpečnějším autem testovaným v roce 2024 se stal Mercedes-Benz třídy E. Dosáhl největšího skóre po součtu všech čtyř hodnocených kategorií, kterými jsou ochrana dospělých cestujících, ochrana dětských cestujících, ochrana zranitelných účastníků silničního provozu (chodec, cyklista) a bezpečnostní asistenční technologie.
Plus se zohledňují bezpečnostní systémy, které jsou součástí STANDARDNÍ (a ne volitelné) výbavy.
Ve třídě malých SUV se ovšem objevilo velké překvapení, protože jeden vůz utekl i takovým zajetým modelům, jakými jsou například Porsche Macan, Cupra Tavascan, MG HS, Toyota C-HR nebo sesterské Volvo EX30.
Ano, nejbezpečnějším malým SUV testovaným organizací Euro NCAP se stal plně elektrický čínský Zeekr X. Mimo MG porazil Zeekr ještě rovněž vysoce hodnocené čínské modely Deepal S07 nebo Xpeng G6. SUV pojmenované X navíc získalo ocenění nejbezpečnějšího elektromobilu za rok 2024.
Tím úspěchy pro Čínu neskončily. První elektrický pick-up testovaný Euro NCAP získal vysoké hodnocení ve všech čtyřech bezpečnostních kategoriích. A je jím Maxus eTERRON 9.
V kategorii velkých SUV si vloni vzala Euro NCAP na paškál kromě pětimístných i šest sedmimístných vozidel, za vítěze kategorie označil Mazdu CX-80, kterou těsně stíhalo Audi Q6 e-tron.
Ve třídě velkých rodinných vozů se na první pozici umístil Volkswagen Passat a tím pádem i jeho sesterský model Škoda Superb. Vozy totiž sdílí totožné základy, a proto samotné nárazové zkoušky absolvoval za Superb právě Passat.
Chybí vám tu nejlepší model ve třídě malých rodinných automobilů? Euro NCAP nemá dobré zprávy, žádná z novinek testovaná v roce 2024 nedosáhla takových výsledků, aby byla způsobilá k ocenění nejlepší ve své třídě.
Od roku 2026 bude Euro NCAP měnit metodiku hodnocení, nicméně zástupci organizace nás ujistili, že pět hvězd (maximum bodů) bude i nadále platným a důvěryhodným ukazatelem bezpečnosti nového vozu.