Hlavní obsah

Nechybí tu něco? Polestar 4 nemá zadní okno. Prý kvůli bezpečnosti

Foto: Polestar

Navzdory vyššímu výkonu modelu 1 je Polestar 4 nejrychlejším modelem značky, to však není jeho jedinou chloubou – o pohled dozadu se stará kamera, zadní okno tu tedy zcela chybí.

Polestar je progresivní „elektrická“ značka patřící pod švédskou automobilku Volvo, která nadále roste. Její nejnovější model představený v Šanghaji je díky výkonu 544 koní dosud nejrychlejším v jejím portfoliu. Odborníky i veřejnost však víc zaujalo, proč vlastně nemá zadní okno – automobilka se hájí bezpečností, ale my si nejsme tak jistí.

Článek

Z hlediska rozměrů by se nový model měl zařadit mezi menší Polestar 2 a větší Polestar 3. Délka činí 4,8 metru, na šířku čtyřka měří 2,1 metru a na výšku dosahuje 1,5 metru, takže číselné označení může být zpočátku nepatrně matoucí. Štědrý prostor na palubě slibuje třímetrový rozvor náprav.

Z hlediska designu je tu velká inspirace konceptem Precept z roku 2020 – vidíme nízký a aerodynamicky tvarovaný čumák s výrazně tvarovanou přední maskou a dělenými předními svítilnami. Při pohledu z boku zaujmou výrazné boční prahy, bezrámová okna nebo kliky zapuštěné do dveří, zadní svítilny jsou tvořeny pruhem LED diod. Největší zajímavostí však je absence zadního okna, které je nahrazeno zpětnou kamerou, jejíž obraz se promítá na displej na místě vnitřního zpětného zrcátka.

K tomuto kontroverznímu rozhodnutí přistoupil Polestar ne kvůli tomu, že s výkonem 544 koní vás nemusí zajímat, co jede za vámi, ale především kvůli bezpečnosti při noční jízdě. „Jde o úžasné vylepšení funkčnosti,“ vysvětluje šéf Polestaru Thomas Ingenlath. „V noci nevidíte v zrcátku jen dvě malé tečky, ale mnohem víc. A vidíte také děti na zadních sedačkách, stačí zmáčknout jedno tlačítko,“ dodává. No dobře, ale proč kvůli tomu museli zaslepit rovnou celé okno…?

Foto: Polestar

Polestar 4 šel podle tradic cestou minimalistického a designově čistého interiéru. Přístrojový panel lze volitelně doplnit o velký 14,7palcový head-up displej.

Zbytek auta se obešel bez kontroverze, v interiéru je dominantou 15,4palcový systém infotainmentu s operačním systémem Android Automotive. Před řidičem zpoza tříramenného volantu prosvítá 10,2palcový přístrojový displej, volitelně je však možné sáhnout i po 14,7palcovém průhledovém displeji promítaném do zorného pole řidiče.

O atmosféru na palubě se stará kvalitní audiosystém Harman Kardon s dvanácti reproduktory, s volitelným balíčkem Nappa Pack je možné mít přídavné reproduktory ještě v hlavových opěrkách. K čalounění bylo použito několik udržitelných materiálů jako 100% recyklované plasty nebo ekologický vinyl MicroTech, koberečky jsou z Econylu, nylonu získaného recyklací rybářských sítí.

K dispozici jsou dvě motorizace vozu Polestar 4. První varianta s jedním elektromotorem posílá na zadní kola výkon 272 koní a slibuje dojezd až 480 km. Druhá varianta s dvěma elektromotory disponuje výkonem 544 koní, díky čemuž je se zrychlením z klidu na stovku za 3,8 sekundy dosud nejrychlejším modelem značky.

Baterii mají oba modely stejnou s kapacitou 102 kWh, nabíjecí výkon je 22 kW pro běžné a 200 kW pro rychlonabíjení. Polestar 4 umožňuje řidiči volit mezi různými jízdními režimy – nejde však o režimy pro sportovní ani terénní jízdu, nýbrž o režimy uzpůsobující vůz v jednom případě pro maximální dojezd, v tom druhém pro maximální výkon. V úsporném režimu umí dvoumotorová verze Polestaru 4 odpojit přední motor pro snížení spotřeby energie, v tom druhém, kdy podává maximální výkon, jsou oba motory v permanentním zápřahu.

Polestar 4 bude jezdit na poloadaptivním podvozku doplněném o litá kola o průměru 20 až 22 palců. Zákazník bude mít možnost, do kterých pneumatik je obuje – buďto Michelin, nebo Pirelli.

Jelikož je Polestar dceřinou společností značky Volvo, je tu kladen velký důraz na bezpečnost – vůz aktivně hlídá 12 různých kamer, jeden radar a dvanáct ultrazvukových senzorů. O pasivní bezpečnost se stará devět airbagů.

Načítám