Článek
6 minut, 35 sekund a 183 tisícin. Vzdálenost cca 20 km (konkrétně 20,83 km) se nám v běžném světě nepodaří za 6 minut a 35 sekund urazit ani po rovné dálnici, a nelegálně. Ovšem jezdec Maro Engel to dokázal navzdory záludným zatáčkám, slepým apexům, převýšení a ohromným kompresím, které jsou okruhu Nürburgring díky jeho profilu vlastní.
Průměrná rychlost vychází na nějakých 190 km/h, což je něco naprosto úchvatného vzhledem k faktu, že těchto necelých 21 kilometrů asfaltu je pod hradem Nürburg smotáno jako asfaltová špageta prostřednictvím více než 150 zatáček, kde každá z nich je naprosto jiná, každá z nich má trochu jiný sklon a každá z nich jinak „vynáší“.
Více o Mercedesu-AMG One:
Nejspíš si pamatujete, že donedávna byl rekordmanem pravděpodobně nejnáročnější trati světa vůz Porsche 911 GT2 RS v úpravě od závodního týmu Manthey Racing, který je ve vlastnictví automobilky z Zuffenhausenu. GT2 RS je rozhodně „zbraň“, co se týká okruhových schopností, přesto na hybridní supersport One z Affalterbachu ztrácí skoro osm vteřin.
K zajetí rekordu došlo v relativní tichosti 28. října 2022. I přes armádu techniků, poradců a nejmodernější technologie tu však stále hrál roli jeden faktor, který je všechny převyšuje, a sice Matka příroda – konkrétně je řeč o počasí.
Protože, jak je známo, nadmořská výška okruhu díky umístění v pohoří Eifel a samotná rozsáhlost okruhu má za následek to, že se v tu samou dobu mohou na okruhu střídat různé podmínky – na jedné třetině trati může pršet, na další může chumelit a na třetí může být slunečno.
Team z Affalterbachu zvolil poměrně příhodný den s (výjimečně) relativně stabilním podnebím, stále tu prý bylo několik mokrých úseků, které mohly ovlivnit nejen čas, ale i bezpečnost jezdce. Dalším faktorem byl čas – když totiž trať konečně oschla, měl tým Mercedesu jen zhruba hodinku zbývajícího času vyhrazeného pouze pro ně. Bylo to buď teď, nebo nikdy.
Hodina času znamená, že v souvislosti s přípravami a tankováním (vozy jezdí s poloprázdnou nádrží kvůli co nejnižší hmotnosti) měl jezdec Maro Engel čas jen na čtyři ostrá kola. Tým z Affalterbachu se také pochlubil, že Engelovi se podařilo rekord uzmout, počasí jim však přálo, a tak testovací jezdec vyrazil na trať ještě jednou, čímž čas ještě o něco vylepšil.
„Ani ve snu by mě nenapadlo, že budeme schopni v daných podmínkách stanovit tak dobrý čas,“ přiznal testovací jezdec Maro Engel. „Některé úseky totiž nebyly zcela suché, a byly tedy velmi záludné. Musím uznat, že to pro mě byla opravdu výzva.“
Pro legitimnost rekordu Mercedes najal dokonce notáře, který na místě potvrdil, že onen konkrétní Mercedes-AMG One je opravdu produkční vůz, tedy shodný s těmi, které se dostanou k zákazníkům.
Mechanici však přesto provedli několik málo drobných úprav – jmenovitě došlo na úpravu příčného odklonu kol pro maximální využití styčné plochy pneumatik. Mercedes dodává, že i zákazníci mají možnost si vůz nastavit přesně tak, jako tomu bylo u rekordního vozu.
Více o závodním okruhu Nürburgring Nordschleife:
Typ AMG One pohání ústrojí inspirované světem Formule 1, tedy 1,6l přeplňovaný šestiválec s hybridním ústrojím o kombinovaném výkonu 1 064 koní. Z klidu na stovku zrychlí za 2,9 sekundy a na dvě stě vysprintuje za rovných 7 sekund. maximální rychlost vozu je 350 km/h, při rekordním kole se jezdci podařilo dostat na 336 km/h, kde jinde než na dlouhé rovince Döttinger Höhe.