Hlavní obsah

Neblaze proslulý Nürburgring má nového rekordmana: Mercedes-AMG One sundal z trůnu Porsche

Foto: Mercedes-AMG

V Zuffenhausenu nebudou mít radost – rekord jejich vozu GT2 RS překonal Mercedes-AMG One z Affalterbachu

Bývalý závodník Michael Schumacher kdysi řekl: „Rekordy jsou od toho, aby se překonávaly.“ Kromě toho, že jemu samotnému nedělá problém přijmout, že jeho rekordy jednou budou překonány, udeřil také hřebíček na hlavičku. Každý rekord bude dříve, nebo později překonán. A zrovna na Nürburgringu jich za poslední dobu padlo hned několik.

Článek

6 minut, 35 sekund a 183 tisícin. Vzdálenost cca 20 km (konkrétně 20,83 km) se nám v běžném světě nepodaří za 6 minut a 35 sekund urazit ani po rovné dálnici, a nelegálně. Ovšem jezdec Maro Engel to dokázal navzdory záludným zatáčkám, slepým apexům, převýšení a ohromným kompresím, které jsou okruhu Nürburgring díky jeho profilu vlastní.

Foto: Mercedes-AMG

Mercedes-AMG One na Nordschleife překonal Porsche 911 GT2 RS o osm vteřin

Průměrná rychlost vychází na nějakých 190 km/h, což je něco naprosto úchvatného vzhledem k faktu, že těchto necelých 21 kilometrů asfaltu je pod hradem Nürburg smotáno jako asfaltová špageta prostřednictvím více než 150 zatáček, kde každá z nich je naprosto jiná, každá z nich má trochu jiný sklon a každá z nich jinak „vynáší“.

Nejspíš si pamatujete, že donedávna byl rekordmanem pravděpodobně nejnáročnější trati světa vůz Porsche 911 GT2 RS v úpravě od závodního týmu Manthey Racing, který je ve vlastnictví automobilky z Zuffenhausenu. GT2 RS je rozhodně „zbraň“, co se týká okruhových schopností, přesto na hybridní supersport One z Affalterbachu ztrácí skoro osm vteřin.

K zajetí rekordu došlo v relativní tichosti 28. října 2022. I přes armádu techniků, poradců a nejmodernější technologie tu však stále hrál roli jeden faktor, který je všechny převyšuje, a sice Matka příroda – konkrétně je řeč o počasí.

Foto: Mercedes-AMG

Nejvíce starostí lidem od Mercedesu způsobilo počasí – Nürburgring je známý svým proměnlivým podnebím, na trati stále bylo pár mokrých a záludných úseků

Protože, jak je známo, nadmořská výška okruhu díky umístění v pohoří Eifel a samotná rozsáhlost okruhu má za následek to, že se v tu samou dobu mohou na okruhu střídat různé podmínky – na jedné třetině trati může pršet, na další může chumelit a na třetí může být slunečno.

Team z Affalterbachu zvolil poměrně příhodný den s (výjimečně) relativně stabilním podnebím, stále tu prý bylo několik mokrých úseků, které mohly ovlivnit nejen čas, ale i bezpečnost jezdce. Dalším faktorem byl čas – když totiž trať konečně oschla, měl tým Mercedesu jen zhruba hodinku zbývajícího času vyhrazeného pouze pro ně. Bylo to buď teď, nebo nikdy.

Foto: Mercedes-AMG

Jezdec Maro Engel přiznal, že to pro něj byla opravdová výzva. Vůz byl shodný s ostatními vozy zákazníků, došlo jen na úpravu příčného odklonu kol

Hodina času znamená, že v souvislosti s přípravami a tankováním (vozy jezdí s poloprázdnou nádrží kvůli co nejnižší hmotnosti) měl jezdec Maro Engel čas jen na čtyři ostrá kola. Tým z Affalterbachu se také pochlubil, že Engelovi se podařilo rekord uzmout, počasí jim však přálo, a tak testovací jezdec vyrazil na trať ještě jednou, čímž čas ještě o něco vylepšil.

„Ani ve snu by mě nenapadlo, že budeme schopni v daných podmínkách stanovit tak dobrý čas,“ přiznal testovací jezdec Maro Engel. „Některé úseky totiž nebyly zcela suché, a byly tedy velmi záludné. Musím uznat, že to pro mě byla opravdu výzva.“

Pro legitimnost rekordu Mercedes najal dokonce notáře, který na místě potvrdil, že onen konkrétní Mercedes-AMG One je opravdu produkční vůz, tedy shodný s těmi, které se dostanou k zákazníkům.

Mechanici však přesto provedli několik málo drobných úprav – jmenovitě došlo na úpravu příčného odklonu kol pro maximální využití styčné plochy pneumatik. Mercedes dodává, že i zákazníci mají možnost si vůz nastavit přesně tak, jako tomu bylo u rekordního vozu.

Typ AMG One pohání ústrojí inspirované světem Formule 1, tedy 1,6l přeplňovaný šestiválec s hybridním ústrojím o kombinovaném výkonu 1 064 koní. Z klidu na stovku zrychlí za 2,9 sekundy a na dvě stě vysprintuje za rovných 7 sekund. maximální rychlost vozu je 350 km/h, při rekordním kole se jezdci podařilo dostat na 336 km/h, kde jinde než na dlouhé rovince Döttinger Höhe.

Načítám