Článek
Jen málokdo měl takový vliv na automobilový design jako on. Byl mezinárodně uznávaným designérem a respektovali jej dokonce i návrháři konkurenčních značek – což může říct málokdo. Při působení u značky Ford stál u zrodu dnes již legendárních modelů, značce Volvo potom po krabicovitém období vštípil uhlazený a nadčasový design. Bezesporu šlo o jednoho ze skutečných velikánů automobilové historie.
Kdo jej poznal osobně, mluvil o něm jako o skromném a veselém chlapíkovi, který se vždy držel spíše v ústraní, i přesto se rozhovorům nevyhýbal a velmi trpělivě a barvitě uměl vysvětlit svoji filozofii.
Horbury začínal u automobilky Chrysler, později přešel k nizozemské divizi automobilky Volvo, která se pro něj stala osudovou a v jeho kariéře zlomovou. Tehdy spolupracoval na modelu 480 ES, kdy si po svém prosadil změnu celé přední masky vozu, a to jen několik týdnů před oficiálním představením. Později přestoupil k evropské divizi amerického Fordu, kde se významným dílem podepsal na výsledné podobě modelů Sierra, Escort a Granada.
V roce 1991 se Horbury vrací do Volva, tentokrát do samotné centrály jako vedoucí designu, aby nedlouho poté upoutal pozornost světa odvážným konceptem ECC. Nešlo ani tak o to, že se o pohon měla starat plynová turbína (papír snese všechno, dál tento pohon nedospěl), ale především o to, jak jeho podoba ovlivnila směrování švédské automobilky.
Ta byla do té doby známá ryze účelovým krabicovitým stylingem, kterému však Horbury elegantně uhladil hrany, aniž by pošramotil designovou identitu značky. Koncept ECC se přeměnil v produkční sedan S80, ale jeho filozofie se odrazila v celé generaci modelů Volvo: kompaktních S40 a V40, sportovně střiženého sedanu S60 nebo kupé a kabrioletu C70. Většina z nás si pak jistě bude pamatovat i veleúspěšnou první generaci SUV XC90, která vydatně přispěla k rozšíření SUV.
V roce 2002 šel Horbury zpátky k Fordu, pod jehož taktovkou tehdy bylo uskupení jménem Premier Automotive Group – sem spadaly i značky jako Aston Martin, Jaguar nebo Land Rover a svého času i švédské Volvo.
Zde vedl personál čítající cca 800 zaměstnanců a úspěšně dovedl do výroby celou řadu modelů Fordu, včetně těch spadajících pod americkou divizi – šlo konkrétně o modely Fusion (sedan srovnatelný s evropským Mondeem), Focus, Taurus a Taurus X nebo Flex. Významně pomohl také při znovuzrození značky Lincoln.
V květnu 2009 je jmenován místopředsedou designového oddělení automobilky Volvo. Zde nahradil svého kolegu a dlouholetého kamaráda Steva Martina. Hned po návratu k Volvu upoutal pozornost strhujícím konceptem You, jejž ukázal na šanghajském autosalonu v roce 2011 a z kterého některé pozdější modely čerpaly.
Tou dobou už však Volvo vlastnil čínský technologický gigant Geely a vedení koncernu se v roce 2011 nakonec rozhodlo Horburymu svěřit design všech značek patřících pod Geely – kromě Volva tedy také značky Proton, Lynk nebo dokonce Lotus, který Číňané koupili o několik let později.
Švédské automobilce umožnil přechod od „krabic“ k uhlazenému a nadčasovému designu. Svým uměním pomohl vzkřísit tradiční americkou značku Lincoln a významným dílem přispěl ke zlaté éře Fordu po přelomu milénia. Během uplynulé dekády pomohl ambiciózní značce Geely, aby se stala automobilovým gigantem, a otevřel jí dveře do Evropy.
Horbury byl skutečnou superstar automobilového designu, přitom se nikdy jako hvězda nechoval a nepotřeboval na sebe strhávat pozornost. Svým rukopisem radikálně ovlivnil budoucnost hned několika značek, aniž by se uchyloval ke kontroverzi a nebezpečným experimentům. Byl to opravdový mistr průmyslového designu, který autům dával skutečnou krásu.
Horbury naposledy vydechl v poklidu během služební cesty v Číně. Bylo mu 73 let.