Hlavní obsah

Návrat po 50 letech: Ferrari se vrací do Le Mans, chce navázat na slavná vítězství

Foto: Ferrari

Avanti! Ferrari odhalilo podobu vytrvalostního prototypu pro Le Mans, debutovat bude v Sebringu

Osazenstvo elitní série vytrvalostních závodů už je takřka kompletní a jak se dalo očekávat, Ferrari na sebe nechalo nějakou chvíli čekat. Teď už ale víme to nejdůležitější o jejich novém želízku v ohni – jmenuje se 499P a bude jej pohánět 3,0 dvakrát přeplňovaný V6. Vzhledem k tradici Ferrari ve vytrvalostních závodech se má konkurence na co těšit.

Článek

S rozvíjející se nedávno založenou třídou Le Mans Hypercar, patřící do Světového vytrvalostního šampionátu (World Endurance Championship) se nám zrodily závodní programy spousty zvučných jmen jako BMW, Cadillac, Glickenhaus, Peugeot, Porsche nebo Toyota. To prostě zavání velkolepou podívanou, takže Ferrari nesmělo chybět.

Foto: Ferrari

Ferrari 499 P bude pohánět 3,0l V6 twin-turbo s úhlem rozevření válců 120 stupňů, spřažený s hybridním pohonem. Výkon bude regulemi deklarovaných 680 koní

Prototyp značky z Maranella nese italsky prozaický název 499P, kde číslovka označuje objem každého z válců v kubických centimetrech a písmeno P pak přirozeně ukrývá přídomek „Prototipo“ – tak jak jsme byli koneckonců zvyklí i v minulosti. Naposledy Ferrari bojovalo ve vrcholné třídě Le Mans v roce 1973.

Pocta maranellským prototypům z let minulých je vlastně patrná i ze zvolené kombinace „válečných barev“ na tomto hřebci – červená barva protnutá žlutými elementy nás přenáší do první poloviny sedmdesátých let, vrcholného období dvanáctiválcových monster, kdy se Ferrari opravdu dařilo (ačkoliv Porsche se možná dařilo o malinko více, ale od nás to nemáte).

Impozantní dvanáctiválce z éry Ferrari 512 M nebo 312 PB už jsou dnes historií, a tak novodobý typ 499P používá podstatně subtilnější 3,0l dvakrát přeplňovaný šestiválec, který v Maranellu zvolili pro jeho nízkou hmotnost a kompaktní rozměry. Přirozeně je uložen vzadu-uprostřed a skrz sedmistupňovou sekvenční převodovku pohání zadní kola.

Novodobý typ 499 P bere inspiraci u prototypu 312 z první poloviny 70 let:

Není tajemstvím, že spalovací motor o maximálním výkonu 680 koní je spřažen s hybridním ústrojím o výkonu 272 koní, tak jak to velí pravidla – celkový výkon soustavy však nikdy nepřesáhne zmíněných 680 koní, tedy 500 kW.

Hybridní systém se zapojí v rychlosti circa 120 km/h a z prototypu se stane „čtyřkolka“. Zároveň se mírně sníží výkon spalovacího motoru, a to tak, aby kombinovaný výkon byl stále v mezích pravidel.

Hybridní systém, který ve vyšších rychlostech pohání přední kola, bere šťávu z 900V bateriové soustavy, ta se dobíjí zejména ve chvílích, kdy auto brzdí – ať už motorem či klasicky.

Ferrari 499P si odbylo svoji oficiální premiéru na akci Ferrari Finali Mondiali na okruhu v Imole a je poměrně (ne)překvapivé, že nese některé designové znaky současných silničních Ferrari – konkrétně tu najdeme rysy třeba typu Daytona SP3, tvar předních světel nepatrně evokuje zakázkový typ SP48 Unica.

Červené zbarvení se žlutými prvky pak odkazuje na výše zmíněnou třistadvanáctku, dva tovární prototypy 499P ponesou startovní čísla 50 a 51, odkazující na dlouhých pět dekád od doby, kdy Ferrari naposledy soutěžilo ve vrcholné třídě vytrvalostních závodů.

Testovací prototypy 499P si za poslední zhruba dva roky odkroutily více než 12 tisíc testovacích kilometrů a lidé z Maranella se dušují, že schválení vozu stihnou ještě do konce roku. Do té doby proběhnou taky závěrečné testy a pak už samotná příprava na sezónu. Závodní premiéru si 499P podle všeho odbude na jaře při příležitosti závodu 1 000 mil Sebringu v americkém státě Florida. Jubilejní 100. ročník slavné čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans tak bude mít neuvěřitelně silné obsazení a boj o vítězství bude lítý!

Načítám