Článek
S rozvíjející se nedávno založenou třídou Le Mans Hypercar, patřící do Světového vytrvalostního šampionátu (World Endurance Championship) se nám zrodily závodní programy spousty zvučných jmen jako BMW, Cadillac, Glickenhaus, Peugeot, Porsche nebo Toyota. To prostě zavání velkolepou podívanou, takže Ferrari nesmělo chybět.
Prototyp značky z Maranella nese italsky prozaický název 499P, kde číslovka označuje objem každého z válců v kubických centimetrech a písmeno P pak přirozeně ukrývá přídomek „Prototipo“ – tak jak jsme byli koneckonců zvyklí i v minulosti. Naposledy Ferrari bojovalo ve vrcholné třídě Le Mans v roce 1973.
Více na téma Le Mans:
Pocta maranellským prototypům z let minulých je vlastně patrná i ze zvolené kombinace „válečných barev“ na tomto hřebci – červená barva protnutá žlutými elementy nás přenáší do první poloviny sedmdesátých let, vrcholného období dvanáctiválcových monster, kdy se Ferrari opravdu dařilo (ačkoliv Porsche se možná dařilo o malinko více, ale od nás to nemáte).
Impozantní dvanáctiválce z éry Ferrari 512 M nebo 312 PB už jsou dnes historií, a tak novodobý typ 499P používá podstatně subtilnější 3,0l dvakrát přeplňovaný šestiválec, který v Maranellu zvolili pro jeho nízkou hmotnost a kompaktní rozměry. Přirozeně je uložen vzadu-uprostřed a skrz sedmistupňovou sekvenční převodovku pohání zadní kola.
Novodobý typ 499 P bere inspiraci u prototypu 312 z první poloviny 70 let:
Není tajemstvím, že spalovací motor o maximálním výkonu 680 koní je spřažen s hybridním ústrojím o výkonu 272 koní, tak jak to velí pravidla – celkový výkon soustavy však nikdy nepřesáhne zmíněných 680 koní, tedy 500 kW.
Hybridní systém se zapojí v rychlosti circa 120 km/h a z prototypu se stane „čtyřkolka“. Zároveň se mírně sníží výkon spalovacího motoru, a to tak, aby kombinovaný výkon byl stále v mezích pravidel.
Hybridní systém, který ve vyšších rychlostech pohání přední kola, bere šťávu z 900V bateriové soustavy, ta se dobíjí zejména ve chvílích, kdy auto brzdí – ať už motorem či klasicky.
Ferrari 499P si odbylo svoji oficiální premiéru na akci Ferrari Finali Mondiali na okruhu v Imole a je poměrně (ne)překvapivé, že nese některé designové znaky současných silničních Ferrari – konkrétně tu najdeme rysy třeba typu Daytona SP3, tvar předních světel nepatrně evokuje zakázkový typ SP48 Unica.
Červené zbarvení se žlutými prvky pak odkazuje na výše zmíněnou třistadvanáctku, dva tovární prototypy 499P ponesou startovní čísla 50 a 51, odkazující na dlouhých pět dekád od doby, kdy Ferrari naposledy soutěžilo ve vrcholné třídě vytrvalostních závodů.
Více o značce Ferrari:
Testovací prototypy 499P si za poslední zhruba dva roky odkroutily více než 12 tisíc testovacích kilometrů a lidé z Maranella se dušují, že schválení vozu stihnou ještě do konce roku. Do té doby proběhnou taky závěrečné testy a pak už samotná příprava na sezónu. Závodní premiéru si 499P podle všeho odbude na jaře při příležitosti závodu 1 000 mil Sebringu v americkém státě Florida. Jubilejní 100. ročník slavné čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans tak bude mít neuvěřitelně silné obsazení a boj o vítězství bude lítý!