Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
O renesanci automobilky Lancia se hovořilo dlouhé roky. Značka se před nějakou dobou stáhla z většiny trhů, aktivní zůstala jen doma v Itálii, navíc s jediným stařičkým modelem Ypsilon (s drobnými změnami se vyrábí již od roku 2011). Paradoxně v některých letech prodala i tak více aut než Alfa Romeo v celé Evropě. Teď chtějí Italové znovu šlápnout na plyn a rozhýbat aktivity kdysi velmi slavné automobilky napříč celou Evropou. Třeba i díky Ypsilonu nové generace.
Novinka v posledních týdnech obletěla svět díky uniklému videu, takže její design už není úplným tajemstvím. Teď Lancia odhalila auto oficiálně krátce před výstavní premiérou, která proběhne 14. února v Miláně. Zatím se pochlubila limitovanou edicí Cassina, s níž pomáhal stejnojmenný výrobce prémiového designového nábytku. Vznikne jen 1 906 kusů, což je odkaz na rok založení značky.
Nový Ypsilon zaujme jednolitou přídí s osvětlenou vodorovnou linkou, obzvlášť sexy je pak pojetí zadní partie s kulatými svítilnami odkazujícími na ikonickou Lancii Stratos. Až pohled z profilu prozradí, že auto sdílí techniku koncernu Stellantis s dalšími malými sourozenci, jmenovitě Peugeotem 208 a Opelem Corsa. Siluety jsou si totiž velmi podobné.
Při tvorbě interiéru si prý designéři dali hodně záležet na výběru vysoce kvalitních materiálů a hráli si s bezpočtem drobných detailů. Všimněte si třeba odkládacího prostoru pod středovou obrazovkou, který připomíná konferenční stolek a zároveň slouží jako bezdrátová nabíječka telefonu.
Lancia zatím neprozradila podrobné technické informace. Víme jen to, že elektrická verze slibuje dojezd až 403 kilometrů na jedno nabití, takže pravděpodobně dostane 54kWh baterii jako další sourozenci. Elektrické provedení by výhledově měla doplnit ještě mild-hybridní tříválcová dvanáctistovka, o ní ale víme ještě méně. Pro koncern Stellantis jako kdyby byl spalovák sprostým slůvkem, i když nabízet je stále chce. Zvláštní…
Novinka zahájí návrat značky na evropskou scénu co nevidět. V první vlně se chystá na velké a bohaté trhy, comeback do České republiky zůstává otázkou. Tuzemský importér vozů Stellantis zatím žádné oficiální informace nemá, možnost návratu však nevyloučil. Pokud se tak stane, pak jistě se zpožděním oproti Itálii a spol.