Hlavní obsah

Čína hledá, odkud zaútočit na evropský automobilový trh. A Ford zrovna opouští německou fabriku

Foto: BYD

Americký Ford má v plánu omezovat své operace v Evropě a soustředit se v budoucnosti na výrobu elektromobilů a lehkých užitkových aut. To s sebou nese hrozbu propouštění a zavírání továren. O jednu z nich projevila velký zájem čínská automobilka BYD – ale je otázka, jestli je to důvod k radosti.

Článek

„Smůla pro jednoho je příležitostí pro druhého“ psal jsem v článku o plánovaném propouštění Fordu. A skutečně – částečný ústup americké automobilky z evropského kontinentu otevírá dveře jiným zájemcům. Především těm z nenasytné Číny.

Ohlášené ukončení produkce v německé továrně modrého oválu v Saarlouis, kde spadne opona v roce 2025 s koncem modelu Focus (Ford totiž bude své nové elektromobily vyrábět ve španělské Valencii), okamžitě vyvolalo otázky ohledně budoucnosti celé fabriky. A není divu, že vážným zájemcem je podle informací Wall Street Journal čínský BYD, největší světový producent elektromobilů a plug-in hybridů v roce 2022.

Foto: BYD

BYD loni vyrobil 911 tisíc EV (meziročně +184 %) a dalších 946 tisíc PHEV (meziročně +247 %), celkově přes 1,85 milionu aut, což z něj dělá světového lídra na poli elektrifikace

Jednání s Fordem a zástupci místní samosprávy jsou teprve v úvodní fázi a BYD bude muset čelit konkurenci čítající více než tucet zájemců – giganta jménem Magna (který staví BMW, Mercedesy, Jaguary, Toyoty a Fiskery v rakousků továrně v Grazu), společnosti LDV Nedcar (ta produkuje BMW X1 a modely MINI) a dalších z řad dodavatelských i energetických firem. Jenže pro čínskou automobilku je továrna v srdci Evropy prioritou – v očích zákazníků jí totiž dodá velkou prestiž a punc větší důvěryhodnosti Made in Europe.

Foto: BYD

Elektromobil BYD Atto 3 přesvědčil německou půjčovnu Sixt natolik, aby koupila rovnou 100 tisíc kusů

Ford by tak mohl dostat za svůj majetek dobře zaplaceno a politici v Saarlouis si budou mnout ruce, že na svém území udrží automobilku, která dá práci nejen 4 500 původních zaměstnanců, ale také dalším tisícům v dodavatelském řetězci a souvisejících službách. „Když se nám podaří udržet automobilku, už nám tolik nezaleží na tom, odkud pochází,“ potvrdil Markus Thal, šéf závodní rady Saarlouis.

Foto: BYD

Pětimetrová limuzína HAN je vlajkovou lodí automobilky BYD, s výkonem přes 500 koní vystřelí na stovku za 4 sekundy a ujede přes 500 km na jedno nabití

Jenže pro ostatní evropské automobilky to bude jako nasadit si do kožichu blechu. Čínské automobilky totiž hledají cestičky, jak začít své automobily prodávat na lukrativním a prestižním evropském trhu. Loni jich jen za prvních devět měsíců takhle udaly přes 155 tisíc, což je dvojnásobek oproti celému roku 2021. Poradenská firma Inovev navíc odhaduje, že v roce 2030 by 12,5–20 % evropských prodejů elektromobilů mohla tvořit čínská elektrická auta – což představuje 725 tisíc až 1,16 milionu prodaných kusů. Čínská automobilová vlna se tedy rychle vzdouvá a mohla by s sebou spláchnout tradiční výrobce.

Foto: BYD

Nové elektrické SUV Tang má výkon přes 500 koní a ujede až 700 km na jedno nabití

Když se totiž před časem novináři ptali Herberta Diesse, tehdejšího šéfe celého koncernu Volkswagen, koho se bojí nejvíc, nezmínil Teslu, ale právě BYD. Moc dobře si totiž uvědomoval, jak intenzivně čínský mamutí výrobce investuje do elektromobility a jak lacino dokáže své povedené produkty prodávat. I proto se rozhodl přijmout riskantní rozhodnutí a popohnat koncern VW směrem k elektromobilitě. „Pokud si nepospíšíme, můžeme skončit jako Nokia,“ připomněl dříve dominantního finského výrobce mobilních telefonů, který však propásl svou šanci při přechodu na chytré telefony a byl zašlapán do země neúprosnou konkurencí z Asie i Ameriky.

Toto riziko pochopitelně platí pro všechny tradiční automobilky na evropském trhu a evropská továrna čínského výrobce by ho ještě dále zvýšila…

Související témata:
Načítám