Článek
Ne, Porsche se na Rally Dakar nechystá. Zatím. Kdysi tam závodilo, v roce 1984 René Metge, pozdější ředitel soutěže, Dakar s modelem 953 na první dobrou vyhrál, ale teď si Porsche střihlo malé cvičení a postavilo 911 Dakar. Není to další modelová řada, není to šestapadesátá nebo bůhvíkolikátá variace na téma 911, je to limitka. A krásná připomínka toho, že když se chce, tak to pořád jde.
Jedno si řekněme rovnou. Porsche neobjevilo kolo ani prázdnou díru na trhu, restomody na téma terénní 911 Safari už tu nějaký ten pátek jsou. Spíš využilo příležitost a nadělilo světu jedinečný vůz, který nepotřebujete, ale chcete.
Špionážní fotky zásobují internet už hezkých pár měsíců a Walther Röhrl už taky omylem stihl vyzradit jeho jméno, ale teprve teď se na autosalonu v Los Angeles dozvídáme detaily. A potvrdilo se, že 911 Dakar má motor stejný s verzí GTS, tedy dvakrát přeplňovaný třílitrový boxer s výkonem 480 koní a s točivým momentem 570 Nm. Pohon všech kol je samozřejmostí, vůz bude dodáván výlučně s osmistupňovou automatickou převodovkou PDK a zrychlení na stovku zvládne tahle terénní verze za úctyhodných 3,4 s. Maximální rychlost je podle Porsche 240 km/h – to kvůli terénním pneumatikám, na kterých jezdí.
Oproti standardnímu modelu má 911 Dakar světlou výšku vyšší o 50 milimetrů, ale umí se zvednout o dalších 30 mm. Vyrovná se tak většině běžných SUV, navíc Porsche neopomíjí zmínit, že i na podvozku zvýšeném na maximum dokáže jet 911 Dakar rychlostí až 170 km/h! Pak se teprve automaticky zase sníží.
Samozřejmostí je speciální ochrana podvozku a o speciálních pneumatikách už zmínka byla - jsou to Pirelli Scorpion All Terrain s rozměry 245/45 ZR19 vpředu a 295/40 VR20 vzadu. Budou asi trochu hučet, ale vzorek s výškou devět milimetrů se jen tak něčeho nezalekne, plusem jsou i zesílené bočnice. Každopádně když budete chtít, můžete si vůz objednat i na ryze silničních Pirelli P Zero.
911 Dakar je také vybavené natáčecí zadní nápravou, aktivním uložením motoru z GT3 a překalibrovaným stabilizačním systémem PDCC. Ten taky dostal dva nové jízdní režimy, Rally a Offroad. Ten první je určený na rychlejší ježdění po šotolinových cestách, kdy elektronika upřednostňuje pohon zadních kol, a podle všeho tak půjde v první řadě o zábavu, v tom druhém se pak podvozek zvýší na svoje maximum a elektronika se stará hlavně o co největší trakci a průchodnost. Vše se nastavuje otočným ovladačem na volantu, stejně jako u ostatních modelů 911. Oba dva jízdní režimy taky aktivují systém Rallye Launch Control, který pneumatikám dovoluje lehký prokluz v nezpevněném terénu.
Jak je z fotek vidět, tak Porsche 911 Dakar má nezaměnitelný vzhled: spojlery, rozšířené prahy, nástavce blatníků, červená vyprošťovací oka a nerezové ochranné prvky. Když budete chtít obzvlášť něco cool, pak si můžete připlatit i za střešní stan. A kdyby vám to už přišlo moc, tak alespoň střešní nosič a na něj kanystry, náhradní kolo a lopatu s vyjížděcími plechy, ne?
Komplexnější technika a větší kola s pneumatikami přidali na hmotnosti, proto 911 Dakar musela projít dietou – zadní trestná lavice šla ven, 911 Dakar má také tenčí okna a lehčí baterii, podobně jako nedávno představená 911 T. Díky tomu všemu váží 1 605 kg, tedy jen o deset kilo víc, než má běžná Carrera 4 GTS s automatem.
K čemu vlastně je?!
Pokud jste dočetli až sem a pořád nechápavě kroutíte hlavou, k čemu je tohle terénní sporťák vlastně dobrý, tak pro vás máme dvě odpovědi:
- Jednoduše jako exkluzivní rarita pro sběratele, která připomíná slavnou závodní minulost značky.
- Porsche se prodává po celém světě, ale jen málokde jsou tak krásné silnice jako v západní Evropě. V mnoha koutech zeměkoule slyšeli o asfaltu jen z vyprávění, navíc na mnoha místech jsou nekonečné pláně nebo dunová moře, kde se můžete do sytosti vyřádit. Kdo potřebuje asfalt?!
A ještě k designu… Hned v úvodu článku jsme zmiňovali závodní Porsche, se kterým Metge vyhrál Rallye Paris-Dakar v roce 1984 a přesně ty samé bojové barvy Porsche nabízí i pro 911 Dakar v rámci příplatkového Rallye Design Package z dílny Porsche Exclusive Manufaktur. Na bok si přitom můžete nechat dát startovní číslo dle vlastního uvážení. Je to zatraceně cool, stejně jako celé to auto, i když člověk si říká, jestli to vlastně není až příliš…
Ale co už. Buďme v dnešní sešněrované době rádi za každý podobný úlet. S cenou 222 020 eur s daní (v přepočtu skoro 5,5 milionu korun) to stejně není auto pro každého. A tak snad spíš jen pro pobavení, za Rallye Design Package zaplatíte dalších 26 061 eur (635 tisíc). Jestli vám to přijde moc, tak se nemusíte trápit… všech 2 500 kusů je už nejspíš rozprodaných.