Článek
Dampr, to je pořádná mašina! Sice nedělá stovku za tři sekundy, ani nedosáhne šokující maximální rychlosti, ale přesto jde o typ automobilů, které zasluhují obdiv, a to ať už poslouží k odvozu desítek tun zeminy, kamení… Či desítek gramů balícího papíru.
Mít svůj vlastní obří nákladní dampr se asi málokomu z nás splnilo ze dvou důvodů – jednak kvůli jeho ceně a jednak proto, že tato monstra zpravidla nesmí na silnici. Počeštělý výraz dampr je převzatý přímo z anglického „dumper“, což v doslovném překladu znamená sklápěč. Vozy si běžně poradí s nákladem v rozmezí 40 až 100 tun a jejich cena se pohybuje v desítkách milionů korun.
Naštěstí pro nás však existuje podstatně levnější alternativa. LEGO v rámci své řady Technic představilo zmenšenou verzi kloubového dampru Volvo A60 H, který pořídíte za více než pět tisíc korun.
Tento kloubový dampr Volvo 6×6 má hned několik nesporných výhod. Předně není potřeba do něj lít tři sta litrů nafty, ale také se vám pohodlně vejde klidně i do obýváku – díky délce 61 centimetrů, šířce 23 centimetrů a výšce 22 centimetrů si ho můžete vystavit na poličku nad postelí nebo do vitríny v pracovně.
Stavebnice s skládá z celkem 2 193 dílů a i v tomto případě si dánský hračkový gigant opravdu vyhrál s veškerými možnými detaily. Tak například je tu velmi detailní podoba naftového řadové šestiválce, a dokonce i automatické převodovky. Samotná převodovka je navíc funkční – přirozeně na mnohem jednodušším principu než ta skutečná, ale funguje.
Dampr dokonce můžete rozhýbat, pohon v tomto případě zajišťuje šest tužkových baterií velikosti AA a k ovládání používáte mobilní aplikaci přímo od firmy LEGO. Stavebnice umí jet dopředu, dozadu, zatáčet, a dokonce volit jednotlivé kvalty v převodovce!
Modely od divize LEGO Technic už mají hodně dlouhou tradici a v poslední době se těší ohromné oblibě u všech dětí – ať těch menších, nebo těch odrostlejších, které už většinou vlastní řidičské oprávnění.
Zčásti je to právě velmi detailním provedením modelů, kdy výrobce věnuje velkou pozornost detailu celé konstrukce a pohonu, zvláště co se týká provedení motoru, kde se občas můžeme dokonce setkat i s funkčními písty. Poslední dobou si však často dánští mistři hraček dávají záležet i na funkční převodovce, podobně jako i v případě výše zmíněného dampru Volvo.