Hlavní obsah

Španělská sexy hvězda v novém: Modernizovaná Cupra Formentor se mění k nepoznání, to dobré zůstává

Foto: Cupra

Bestseller značky Cupra přijíždí po čtyřech letech v modernizovaném balení, změn ale přiváží skoro jako pro novou generaci.

Článek

Stylový crossover Formentor je suverénně nejžádanější Cuprou na českém trhu, prodejním úspěchům se však těší i globálně. Jen v loňském roce dodala mladá španělská automobilka přes 120 000 exemplářů, čímž si polepšila o třiadvacet procent. A na tato čísla by rádo navázalo i omlazené provedení, které se právě dnes představuje světu.

A nejde jen o drobné kosmetické úpravy, po čtyřech letech na trhu se Formentor mění prakticky k nepoznání. Zapomeňte na tradiční masku, nová členitá příď se prý nechala inspirovat žraločím nosem, logo značky se zase přesunulo na kapotu. Chybět nesmějí trojúhelníkové Matrix LED světlomety, které vzadu doplňuje osvětlené logo Cupra uprostřed diodového pásu.

K rozsáhlým změnám došlo také uvnitř. Kabina dostává novou středovou konzolu, výplně dveří, přístrojovou desku i čalounění. Po vzoru moderních trendů se i Cupra chlubí důrazem na udržitelnost, a tak pracuje třeba s ekologicky zpracovanou kůží. Novinkou jsou rovněž skořepinová sedadla čalouněná tkaninou obsahující 73 % recyklovaných materiálů.

Foto: Cupra

Poznávacím znakem nového Formentoru je LED světla s 3D efektem spojená světelným pásem a osvětleným logem. Samozřejmě nesmí chybět název značky přes celou šířku víka kufru. Chybí vám tam jméno modelu? To je nově ukryto v těle zadních světel. Zvláštní…

Velký tématem modernizace je pochopitelně digitalizace. Už současný Formentor byl našlapaný moderními technologiemi, novinka však schopnosti auta posouvá ještě výše. Cupra láká třeba na vylepšené uživatelské rozhraní digitálního přístrojového štítu, ale i 12,9" obrazovky multimediálního systému uprostřed. Součástí je rovněž prémiový audiosystém s 12 reproduktory vyvinutý společností Sennheiser Mobility.

Pestrá zůstává také paleta motorů. Benzinový základ představuje 150koňová patnáctistovka TSI, kterou můžete mít v klasické podobě s manuálem nebo coby mild-hybrid doplněný automatickou převodovkou. Nechybí ani „civilní“ dvoulitr s výkonem 204 koní, který má standardně sedmistupňovou dvouspojku a pohon všech kol.

Foto: Cupra

Proměnil se i interiér: Je plný kvalitnějších (A často udržitelných) materiálů a pochopitelně také více digitalizovaný.

Stále málo? Formentor nepřišel ani o nasupené verze VZ (španělské slůvko „veloz“ znamená „rychlý“). Ta slabší má 265 koní, silnější pak 333 kobyl a další technické vychytávky k tomu – speciálně navržený jízdní režim pro závodní okruhy, technologii variabilního rozdělování točivého momentu mezi zadní kola či na přání dodávanou brzdovou soustavu Akebono. O dosud prodávaném pětiválci však během slavnostního představení nepadla ani zmínka.

Novinkou je dále plug-in hybrid druhé generace. Ten má základ v benzinové jedna-pětce, která společně s elektromotorem dodává 204 nebo 272 koní. Benefitem proti předchozí generaci eHybridu je především větší 19,7kWh baterie (s dojezdem přes 100 km na jedno nabití), ale také možnost rychlonabíjení výkonem až 50 kW. A nebojte, nezapomnělo se ani na diesel, který je však zastoupen jedinou variantou – 150koňovým dvoulitrem s automatem.

Výčet inovací završuje armáda asistenčních a bezpečnostních technologií. Formentor dostává například prediktivní adaptivní tempomat, aktivní vedení v jízdním pruhu či hlídání potenciálního nebezpečí v místech, kam řidič nevidí. Zpravidla vás tak auto včas upozorní na zezadu se přibližující vůz nebo cyklistu třeba ve chvíli, kdy se chystáte vystupovat.

Cupra je pyšná na svůj španělský původ. Nový Formentor je navržen, vyvinut i vyráběn v katalánské Barceloně. Na trh bude uveden ve třetím čtvrtletí letošního roku, ještě předtím bychom se měli dozvědět, jak horká novinka jezdí, ale především kolik bude stát.

Načítám